2026-03-03, 23:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ett par hektar mark och dessutom med sjöutsikt. Det låter som en perfekt hobbyfastighet. Ett klipp för det priset.

Jag kan glädja dig med att det finns gott om fastigheter för dig med riktiga klipp-priser i Vilhelmina, Dorotea och Blattnicksele. Du kanske kan göra dig din första Flashbackmiljon genom bostadsspekulation i dessa orter! Skynda fynda!

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det fanns en son i livet, om än sjuk. Nog frågar man barnen innan man säljer en släktgård(oavsett hur nergången). Man passar inte på när dom är på sjukhus.

En god mans uppgift är att tillgodose huvudmannens och klientens intressen, vilket inte nödvändigtvis överensstämmer med sonens. Varför hade inte sonen ansökt om att vara god man åt sin egen mor? Kanske var relationen inte den bästa.
Citera
2026-03-03, 23:36
Medlem
NER.MED.CENTERNs avatar
Apruttet hanterat.

Extremt typiskt för småkommuner där sossar styr konstant och alla på kommunen håller varandra om ryggen.

Den icke-fromme Andreas From kommer inte att uteslutas från Socialdemokraterna.

Citat:
Huset ligger vid en sjö, vilket var precis vad det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas From var ute efter.

Bara dagar efter Anders stroke kontaktar han därför Gertruds gode man med en förfrågan om att köpa huset.
https://bulletin.nu/s-politiker-kopte-hus-av-dement-nar-hennes-son-var-nedsovd

Citat:
Kvinnans gode man Enar Nordin säger till radion att huset behövde säljas eftersom det kostade kvinnan pengar och stod oanvänt. Enar Nordin, som skötte försäljningen, sitter även i kommunfullmäktige för Åselepartiet som styr kommunen tillsammans med Socialdemokraterna.

Huset såldes för 280 000 kronor, ett pris baserat på en mäklarvärdering, utan budgivning på den öppna marknaden. Överförmyndarnämnden i södra Lappland godkände försäljningen.

Men enligt en expert på överförmyndarjuridik, som P4 talat med, går det här tvärs emot det normala.

– Jag anser inte att jag har gjort något fel eftersom nämnden har godkänt försäljningen. Jag hänvisar alla frågor till nämnden, säger Andreas From (S) till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kommunalrad-i-asele-kritiseras-av-anhorig-kopte-hus-av-dement-kvinna
Citera
2026-03-04, 00:45
Medlem
ArtificialElegances avatar
"– Om han är sjuk eller inte, det är ju ingenting som jag ska ta ställning till som köpare, menar han."

Det uttalandet tycker jag säger något om Froms personlighet.

(https://bulletin.nu/s-politiker-kopte-hus-av-dement-nar-hennes-son-var-nedsovd)
Citera
2026-03-04, 01:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä själva affären var absolut inte brottsligt det var när hon förtalade gubben hon begick ett brott
Jo, det var ju det den var.

Det finns formalavtal hur en fastighet ska säljas.
Citera
2026-03-04, 01:43
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
"– Om han är sjuk eller inte, det är ju ingenting som jag ska ta ställning till som köpare, menar han."

Det uttalandet tycker jag säger något om Froms personlighet.

(https://bulletin.nu/s-politiker-kopte-hus-av-dement-nar-hennes-son-var-nedsovd)
Det är ju i och för sig korrekt.

Du hade ju själv inte tvekat på att köpa en lägenhet eller fastighet för att sonen till säljaren låg på sjukhus?

Det som däremot borde resa tveksamheter är ju det faktum att personen som indirekt säljer har en god man utsedd som dessutom råkar vara din kommunfullmäktigekollega. Till råga på det en som du sitter koalition med.

Trodde han inte att det skulle uppfattas som tveksamt?
Citera
2026-03-04, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NER.MED.CENTERN
Bara dagar efter Anders stroke kontaktar han därför Gertruds gode man med en förfrågan om att köpa huset.

Jävla äcklig formulering från högerpressen. Hur fan ska Andreas veta att en anhörig fått en stroke? Jävla Lügenpresse.
Citera
2026-03-04, 04:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jävla äcklig formulering från högerpressen. Hur fan ska Andreas veta att en anhörig fått en stroke? Jävla Lügenpresse.
Folk vet vanligtvis allt om alla på dessa små orter i Norrland.

Så jävla typiskt sosseriet, så fort ett tillfälle öppnar sig för att sko sig genom mygel är nån sosse där och roffar åt sig. Om hälften av marken består av skog i hygglig kvalitet (250 m³sk/ha) så är närapå hela köpesumman betald genom en snabb avverkning av en hektar.

Jävligt skum affär! Går inte att rättfärdiga.
Citera
2026-03-04, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Jo, det var ju det den var.

Det finns formalavtal hur en fastighet ska säljas.
Det är civilrättslig tvist om formkravet inte uppfylls
Citera
2026-03-04, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Mäklare som Ebba Busch anlitade för husaffären kritik på flera punkter efter en anmälan som gjordes i samband med affären. Det handlar bland annat om bristande dokumentation och kontroll.

Mäklaren ska också ha försökt att friskriva sig från ansvar och hävdat att det varit frågan om ett så kallat skrivuppdrag – det vill säga att han bara hjälpt till att ta fram köpehandlingar. Men inspektionen menar att en mäklare inte kan friskiva sig från sitt mäklaransvar.
Det är inte brottsligt det handlar om civilrätt
Citera
2026-03-04, 06:43
Avstängd
Nej, det är bara kristdemokrater som får lura huset av dementa gamlingar.
Citera
2026-03-04, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Om From anser det värt 280 000 finns det nog nån som anser det värt 300 000. Tror knappast han köpte för att vara hygglig.
Garanterat inte. Finns nog en del kommunplaner för området. En typ av insideraffär med andra ord.
Citera
2026-03-04, 07:11
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej nej, det är bara problematiskt om Kristdemokrater gör det.
Vilken kristdemokrat har köpt ett hus av en dement människa?

Kommer S ens utesluta sin företrädre? Eller är det i linje med deras värdegrund att blåsa dementa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in