2026-03-03, 22:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Vad alla vet men tycks ha glömt: USA var våra nära allierade fram tills för ett år sedan då Trump kom till makten.

Sedan dess har han i princip dagligen hittat på sjuka saker som tom gjort den mest högerpopulistiska dåren att uppskatta att vi är en del av EU och inte ett litet ensamt land som Trump kan äta till frukost.

Exakt vad han håller på med nu får framtiden utvisa men mina gissningar är:
- Trump behövde en framgång och distraktion från allt negativt som hänt det senaste och valet i höst närmar sig.

- När Israelerna presenterade en chans att slå ut Ayatollan och andra i högsta ledningen så tyckte han det lät kul och hängde på.

- det finns ingen färdig game plan över huvud taget

- bland alla sjuka saker som Trump håller på med så kommer detta långt ner på listan

- USA har lite att jobba på i resten av världen efter att Trump lämnat över, vilket jag numera tror faktiskt kommer hända om 3 år.

Precis, vi får mer USA och mer Israel och mindre Iran och vi får mer av allt dåligt som krig för med sig och riskerna med kriget är stora. Det enda positiva är att hotet från Iran försvinner. Trump hotar Grönland, men det tycker folk tydligen är helt okej. Han är bara en clown. Oops!
Citera
2026-03-03, 22:35
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Jag tror Trump tröttnar om en vecka eller 2 och allt återgår till det vanliga.

Ska han göra en 'deal' med Iran då? ett land som de nu har bombat bort större delen av infrastrukturen i.. helt omöjligt att han tar sig ur det här, det är århundradets 'lose face' om han inte går segrande ur det här. finns ingen kompromiss
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kanske det gör. Men då får du länka till sändningen. Du kan inte bara säga det, om du vill övertyga mig. För mig är du en anonym person som jag inte vet något om.

Här ... SVT Rapport
https://www.svtplay.se/video/8MyyoYv/rapport/ikvall-19-30?video=visa&position=162
Senast redigerad av LeeVan 2026-03-03 kl. 22:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är ändå lite märkligt att Iran hotar attackera handelssjöfarten i Hormuzsundet. Det finns nämligen inget säkrare sätt att få all världens stormakter emot sig än att stoppa den fria sjöfarten. Det finns heller inga regler som skyddar den som hotar sjöfarten, utan det är piratregler: döda, bomba, örfila allt efter eget tyckande så mycket du vill så länge det bidrar till att skydda sjöfarten.

Med tanke på att runt 95% av Irans egen export av olja går genom Hormuz så kommer det bli omöjligt att att hålla uppe drönarattackerna mot enskilda fartyg på Houthimaneer. Någon minering kommer det nog aldrig bli tal om heller.

Yardeni såg det som att marknaden snart kommer inse att oljepriserna snart kommer gå ner, men det var ju redan innan terminshandeln startade söndag-kväll och ur den synvinkeln kan man ju välja att agera, även om han knappast har rätt alltid.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-03 kl. 23:00.
Citera
2026-03-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo, det är muslimer av Twelver Shia Muslim typen (den vanligaste shia-varianten) som främst gillade ali-Ayatollah (skumma av det lilla jag vet om de, något om 12 imaner , varav den 12 ska återvända (han gömmer sig sedan 900 talet elelr nått).

iranier (eller perser då) har ite nmycket till övers för "iran-hitler och dess kult".

sen är nog många väst-araber mer "anti judar och anti amerika" än "pro-Ayatollah".

Bosnier har jag dålig koll på, men de är väl sunni, så misstänker att de är mer handlar om , inte gillar judar eller usa eller nått.

gissar att de driker raki eller äter bacon likt de "västmuslimer" jag sprungit på.

De har nog mycket med att de inte gillar Israel skulle jag gissa. Iran skickade dock mudjahediner(religiösa krigare) på 90-talet till bosnien.
Citera
2026-03-03, 22:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Någon? Vem skulle det vara, den tidigare shahens numera gamla son? Jag tror inte att det är vad Irans ungdomar vill. Iran var på väg till att bli en demokrati på 1950 talet men då stoppade Storbritannien och USA den utvecklingen eftersom tillgång till oljan i Iran var viktigast för dem. Precis som nu, för USA. Den sista shahens styre var lika usel som ayatollarnas styre därefter.

Trumps svärson Kuschner utser väl någon åt Trump som Israel föreslagit. Någon korrupt som han de utsåg till president i Afghanistan.
Citera
2026-03-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Ska han göra en 'deal' med Iran då? ett land som de nu har bombat bort större delen av infrastrukturen i.. helt omöjligt att han tar sig ur det här, det är århundradets 'lose face' om han inte går segrande ur det här. finns ingen kompromiss

Vi får se, jag tycker han är värdelös så fort han får stänga sig blodig mot andra kulturer som ryssarna, kineser osv. Iranierna kommer inte ge upp. Jag tror han tappar intresset snart. Han tycker säkert det är för dyrt att kriga också.

Som konstaterats tidigare, följ mig för de bästa spaningarna.
Senast redigerad av Takeseven 2026-03-03 kl. 22:40.
Citera
2026-03-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om det bara är SVT som anser utgör godkänd källa, så kan du gå in och kolla på kvällens Rapport-sändning. Mina uppgifter bekräftades även där.

Fick dom korrigera uttalandet från experten?
Citera
2026-03-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Varför springer judarna till skyddsrum, om de nu påstår att sig ha försvarssystem som ska stoppa missiler och drönare?

Om de verkligen vore skyddade, hade skyddsrum naturligtvis inte behövts.

Ljuger judarna för oss om hur skyddade de är?

Ångrar sig judarna nu att de oprovocerat angrep Iran, och nu kommer få missiler regnande över sig, kommande veckor eller kanske månader? Iran producerar 100 missiler per månad, och xxx antal billiga men effektiva drönare.

Israel har världens bästa och mest heltäckande luftförsvar. Men det är inte 100 procent effektivt. Det har Israel aldrig påstått. Arrow-systemet, som skyddar mot Irans ballistiska robotar, har en effektivitet på mellan tummen och pekfingret 85-95 procent, dvs ett antal missiler kommer undgå missilförsvaret. Och av de missiler som skjuts ner kommer en hel del bråte landa på marken och då är det ju bra om man sitter i ett skyddsrum så man inte får det i huvudet.

Vet du varför det är så enkelt att se hur svagbegåvad du är? Jo, för riktigt korkade människor ser inte nyanser. Ni tänker att antingen har man ett luftvärnssystem och då behövs inga skyddsrum, eller så är luftvärnet värdelöst. Att ett jättebra luftvärn ändå släpper igenom ett antal robotar är liksom för mycket för era små hjärnor att ta in.
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Bra att Spanien får sig en känga av Trump som nu avbryter all handel med dom.
Fast det kommer inte ske.
Det är bara den tröge Trump som fortfarande inte fattat det inte går att ha handelsrestriktioner mot enskilda EU-länder.

Någon i omgivningen kommer försöka förklara och förhala tills han glömmer bort det där.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fick dom korrigera uttalandet från experten?

Haha.. Jaa, så kanske man kan se det.
Citera
2026-03-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Varför springer judarna till skyddsrum, om de nu påstår att sig ha försvarssystem som ska stoppa missiler och drönare?

Om de verkligen vore skyddade, hade skyddsrum naturligtvis inte behövts.

Ljuger judarna för oss om hur skyddade de är?

Ångrar sig judarna nu att de oprovocerat angrep Iran, och nu kommer få missiler regnande över sig, kommande veckor eller kanske månader? Iran producerar 100 missiler per månad, och xxx antal billiga men effektiva drönare.
Det kan alltid komma genom några och vrakdelarna kan ju också göra skada.

Det är enstaka inslag.

Det är värt att slå ut religösa fanatikerna nu innan de får tillgång till fler missiler och kanske kärnvapen.

Missilerna och drönarna tar slut de kommande veckorna och vapenfabrikerna slås ut. De har inga kompisar som törs leverera vapen heller.

”Oprovocerat”? Du kan inte mycket om regionala maktbalansen med Iranstödda terrorgrupper. Iran är ett land som sedan revolutionen har svurit att utrota landet Israel och dess invånare. Inga fredsförhandlingar där inte. Därav kan Israel inte acceptera att Iran kan utgöra ett hot militärt. FN går inte att lita på så nu gör Trump jobbet. Samma gäller Hamas och Hizbollah. De är inga parter som vill ha fred och rättvisa, de vill utrota all judar i Israel. Därför ser det ut som det gör just nu i Mellanöstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in