Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Felet här är att du använder egna preferenser och resonerar kring.
Givetvis utgår jag från mig själv, och jag tror inte det finns någon tillgänglig statistik inom området.
Men om du är pensionär, vad är fördelarna med att vara mitt i smeten?
Citat:
Mäter man i verkligheten ser man att en del gör just som flander säger. (Men inte alla).
Tittar jag på bekanta och kollegor är det många som just sålt villa/radhus och köpt en central BR. Ibland innan dom pensionerar sig.
Gäller inte bara i Stockholm utan på andra orter.
En del flyttar tom till Stockholm, som en som gick grundskola samtidigt med mig. Sålde villan i en mellansvensk stad och köpte en etta på Söder. (Var väl vad villan räckte till).
Mäter? Du utgår ju från vad du uppfattar folk omkring dig gör.
Citat:
Jag är dock mer som du beskrev och har precis 0 intresse av att bo i centrala Stockholm. Men det finns väl inget som säger att vi är en majoritet.
Köper man en lägenhet i centrala Stockholm så är det väl för att man ska jobba där; för det finns väl egentligen mycket annat som lockar.
Citat:
elpris i Stockholms län är 7.3 MSEK. Stryker man bort Södertälje och kanske någon till i utkanten så är vi uppe i över 8 MSEK.
Nu var inte 8 miljoner något medelpris (som egentligen inte är särskilt relevant, utan det är medianen man bör titta på) utan minimipris.
Citat:
Det finns ganska hyggligt med folk som har villor för minst 8 MSEK. Och går vi ned till 7 så är de desto fler.
Visst, men "hyggligt" är ju inte särskilt specifikt.
Citat:
Och många är ju skuldfria. Det där har man kunnat se på vilka pantbrev villor som pensionärer sålt haft.
Skuldfri kan du vara som pensionär, men många utökar bolånet för att finansiera renoveringar, köpa en sommarstuga, en lägenhet i Spanien, osv. sedan kan de även ha sålt och köpt nytt, speciellt med tanke på hur "billiga" lånen har varit.
Men visst, det finns väl ett par som är skuldfria.
Citat:
(Den jag köpte sist hade pensionärerna dock lånat upp lite på då dom köpte ett radhus först och satt med två bostäder. I det läget vill bankerna att man lånar upp på objektet som skall säljas. En del pratar ju om att bankerna vill låna ut så mycket som möjligt, men i verkligheten gör dom inte riktigt så. Slagorden stämmer inte).
Bankerna vill låna ut så mycket som möjligt, men de gör ju sin riskkalkyl. För det är inte säkert att de får tillbaka alla pengarna om de sätter ut bostaden på exekutiv auktion.
Citat:
Informationen kanske är hur mycket det ligger i genomsnitt på ett ISK?
Men många har flera. Jag har t ex 4 stycken.
En del har flera ISK per bank också. Finns inga hinder för det.
Det är väl möjligen om man har ett ISK konto till sitt barn som man har tänkt att föra över.
Citat:
Kan lägga till en sak som valsat runt i media en tid. Och allemansfonder och ISK mm har gjort svenskar till aktiesparare. Vilket är ovanligt eller unikt i EU. Så Stockholmsbörsen är på senare tid den som klarar av flest IPO'er. Mer än London och Frankfurt och Paris. Det finns kapital här, men inte lika mycket där, trots många fler människor.
Det är väl snarare för att lånen var så billiga med nollräntan att det blev mer gynnsamt att investera än att betala av bolånet? Men samtidigt så sitter de flesta med bostadsrätter och äganderätter med miljonskulder med långa avbetalningsplaner och rörliga lån, så vi är ju betydligt mer räntekänsliga.
Citat:
Nämnvärd framtida tillväxt sitter långt inne. (Och det är ingen bra prognos för bostadspriserna).
Med tanke på all varsel som skett så undrar jag om det verkligen är så? Men det är som du säger, det är ingen bra indikator på att bostadspriserna kommer stiga; för att de kräver att normalt folk har råd och är villiga att förvärva bostäderna.