2026-03-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inget konstigt alls.

Nästan Varenda pensionär som vill sälja villan i Sthlm drömmer om innerstan. De säljer för 8-25 msek och är utan lån. Innerstan är inte speciellt stor. 900k invånare av Storstockholms 2,5msek. Sen har Stockholm flest unicorns i världen efter Silicon Valley, ett makalöst starkt klimat för start-ups. Finns enorma kapital här. Varenda Stockholmare i medelklassen sitter med ett isk-konto. Sverige har flest miljardärer per capita i världen bortsett från några lilleputländer. Starkt koncentrerat till Sthlm.

Säger inte emot det men det är fortfarande lika sjukt att folk betalar dessa summor för få kvadrat
Citera
2026-03-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Säger inte emot det men det är fortfarande lika sjukt att folk betalar dessa summor för få kvadrat

Tja de tycker nog det är precis lika sjukt att folk köper bostäder ute i obygden även fast de är väldigt billiga.

Jag har bekanta som bor i innerstan som i princip bara lämnar den för att åka till Arlanda. Att bo utanför tullarna är för dem helt otänkbart oavsett pris.
Citera
2026-03-01, 16:38
Medlem
Citat:
Menar du andrahandsuthyrning? Man tjänar inte så mkt om man följer reglerna
Uthyrning av egenägd bostad. I alla fall tidigare har det ju sällan varit värt det (att köpa BR med mål att hyra ut) med tanke på att bostadsrättsföreningarna har rätt att neka.
Men får väl se om det kommer en ny lag som ökar den individuella friheten.
Samtidigt, om det skulle ske, är det troligt att utbudet av bostäder till uthyrning ökar och då försvinner säkert incitamentet för en del att köpa.
Citera
2026-03-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja de tycker nog det är precis lika sjukt att folk köper bostäder ute i obygden även fast de är väldigt billiga.

Jag har bekanta som bor i innerstan som i princip bara lämnar den för att åka till Arlanda. Att bo utanför tullarna är för dem helt otänkbart oavsett pris.

Har kompisar lite varstans i Sverige. De som har absolut minst pengar att röra sig med är de som bor i Stockholm. De har bott där länge och har välbetalda jobb, köpta bostäder, men fria pengar är det sämre med.
Citera
2026-03-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror vi ger upp här. Som sagt, det spelar ju ingen roll hur många referenser och formler du har, när du har fel tänk och fel teori i grunden.
Jag har dock kunnat förklara hur man resonerar och varför.

Det enda du kan producera är blinda avfärdanden.
Citera
2026-03-01, 17:42
Medlem
Citat:
Visst det är efterfrågan men det är ju sinnessjukt? Idioter som betalar som gör att priserna hamnar där.
Men det handlar väl bara om att du har andra preferenser. Det du skriver är bara känslostyrt. Det är på samma nivå som att du kallar något sinnessjuk idiot bara för att denne köpt en bil med en annan färg än vad du skulle ha gjort.

Citat:
Men det finns ju ingenting som rättfärdigar att en tvårummare i sthlms innerstad börjar på 6 miljoner kr?
Behöver det rättfärdigas då?

Det handlar ju bara om att vissa är beredda att betala så mycket för läget.

Det är väl inget som någon annan har med att göra.
Citera
2026-03-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Hela den här tråden är två läger mot varandra:
Grupperna tolkar frågan helt olika, och därför blir diskussionen helt skev.
Kanske är det dags att förtydliga i rubriken vad som egentligen ska diskuteras?

Det ena lägret förvarar status quo (ständig årlig nominell/reeell värdeökning) genom att visa på att varje enskild fundamenta är logisk/rimlig i sig.

Det andra lägret framhåller att status quo inte är önskvärd, och att fundamenta inte är av gud given utan kan ändras.

Jag kan förstå det första lägret. Det finns grundläggande anledningar till att bostadsmarknaden ser ut som den gör just nu. Bevisligen kan/vill personer betala nuvarande priser.

Jag lutar dock åt att hålla med det andra laget. Bostadmarknaden (nationellt och lokalt, ibland microlokalt) påverkas av politiska beslut och “vanligt folks” värderingar – även utanför själva bostadspolitiksområdet.

Något som varit helt självklart (fastighetskatt) kan bevisligen avskaffas. Då kan det återinföras, . Migrationslagstiftning kan läggas om på några år. Konstiga politiska beslut kan komma när och hur som helst, säger min erfarenhet.
Både nuvarande skattesystem och pensionssystem, som vid införandet för 40 år sedan hyllades som fantastiskt bra och stabilt, knakar i fogarna och kanske behöver en nya översyner.
I hela västvärlden ökar de politiska rörelser som kritiserar exempelvis globaliseringens följder.

Sett till summan av kardemumman (bostadspolitik, skatt, invandring, barnafödande/åldrande befolkning, digitalisering) är det inte alls säkert att status quo ska upprätthållas – även om Stockholms innerstad antagligen kommer att behålla förhållandevis hög värdering.
Det är sällan eller aldrig som någon klagar över att nyproduktion i mindre orter är sanslöst över medelpris på orten. Hade det nu varit så att en del haft problem med dyr nyproduktion så hade tråden delvis handlat om det. Men det är snarare så att ingen vill prata om det.

Istället är det priser i attraktiva områden som det gnälls över. Vilket handlar om att folk betalar för adressen. Jämret tenderar nästan bara handla om centrala Stockholm och centrala delar av storstäder där betalviljan för de som bor där är hög.

Länkar jag en mer normalprissatt bostad någonstans i landet så ignoreras det helt.

Mekanismen är att det är den som betalar mest som köper bostaden. Och i centrala Stockholm så är det begränsat med bostäder. Och de som förmår och vill betala priserna där kan köpa en bostad och bo där. Enkelt och begripligt. Men priserna blir höga eftersom flera med god betalförmåga konkurrerar.

Men de som gråter över bostadspriserna är då de som vill bo där men kan inte konkurrera. Och då blir det klagolåtar.

Och så hittar man på klagomål på Riksbanken för att den håller för låg ränta, och på staten för att den inte beskattar hårdare. Kan man inte bo där själv, så ska iaf de som bor där plågas. Så verkar tankegången vara.

Och antyder flanders att man kan bo i förorten, t ex Täby, så kommer snabbt avfärdanden från gråterskorna om att det är ett skitställe.

Centrala Stockholm är det enda som duger. Och gråterskorna kan inte konkurrera där. Problemet blir olösligt.
Citera
2026-03-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men det handlar väl bara om att du har andra preferenser. Det du skriver är bara känslostyrt. Det är på samma nivå som att du kallar något sinnessjuk idiot bara för att denne köpt en bil med en annan färg än vad du skulle ha gjort.

Behöver det rättfärdigas då?

Det handlar ju bara om att vissa är beredda att betala så mycket för läget.

Det är väl inget som någon annan har med att göra.

Ja det är kanske känslostyrt och så klart personligt.
Men om man betalar över 6 miljoner för få kvadratmeter så handlar det om att man gör vad som för att få den adressen.
När det sedan blir vardag och man märker att ingen är imponerad utan tvärtom, man bor i en liten lägenhet. Då sitter man där ser och har spenderat varenda krona man kunde på en liten bostad. Det är i min bok idioti.

Det ligger en ute på Karlaplan. 79 kvadrat för 11 miljoner utgångspris. Du tycker inte det är efterblivet? Där är mitt resonemang ovan spot on.
Citera
2026-03-01, 20:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag har dock kunnat förklara hur man resonerar och varför.

Det enda du kan producera är blinda avfärdanden.
Det har du inte kunnat förklara som jag ser det. Du verkar väldigt intresserad av det här och har egna, udda teorier. Inget fel i det. En idé för dig kan vara att presentera dina idéer för någon form av ekonom verksam på ett universitet eller liknande, inriktad på värdering av tillgångar. Jag är ärligt intresserad av vad de skulle säga om dina idéer.
Citera
2026-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Det är sällan eller aldrig som någon klagar över att nyproduktion i mindre orter är sanslöst över medelpris på orten. Hade det nu varit så att en del haft problem med dyr nyproduktion så hade tråden delvis handlat om det. Men det är snarare så att ingen vill prata om det.

Istället är det priser i attraktiva områden som det gnälls över.
Varför ljuger du?

Jag frågade dig vart jag påstått att jag vet hur man bygger billiga bostäder, eftersom du inte svarat är enda logiska slutsatsen att du kom på att jag aldrig sagt något sådant och att du ljög.

Nu är du här igen, ertappad i en lögn för det är ingen som klagar på att priset på nyproduktion eller Stockholms innerstad är för dyrt. De enda två som konstant drar upp pris på nyproduktion är du och flanders, trots att du uttryckligen fått förklarat för dig att det är pris på successionsmarknaden som i huvudsak är övervärderade sett till inkomster.

Har jag fel så bevisa gärna vart jag, exempelvis, sagt att nyproduktion i Stockholms innerstad är övervärderad.
Kan bespara dig mödan med att söka upp (inte för att du någonsin sökt upp saker) för det finns inget sådant.
Du har gång på gång fått bevis för att bostadsmarknaden är övervärderad, vilket får dig och flanders att skrika om priset på nyproduktion samt prisökningar i Stockholms innerstad, trots att det inte är alls vad som diskuterats.

Du visar en enorm ovilja att söka upp information men det betyder inte att ingen annan kan göra det, man kan enkelt gå tillbaka och se vad folk skrivit och när du påstår saker som inte stämmer...så får det inte dig att se särskilt begåvad ut.
Dina argument faller rätt platt när det framkommer att du ljuger om vad som sägs, inte för att du hade särskilt starka argument från start för det handlar mest om din extrema okunskap inom ekonomi.

Försök hålla dig till sanningen, framöver.
Citera
2026-03-02, 06:55
Medlem
Citat:
Ja det är kanske känslostyrt och så klart personligt.
Men om man betalar över 6 miljoner för få kvadratmeter så handlar det om att man gör vad som för att få den adressen.
Ja, så är det. Någon värderar det så pass och är ok med att betala det.
Deras beslut.

Folk gör en massa konstiga saker. Åker på fotbolls-VM och ligger på badstränder mm.
Men dom behöver ju inte vara idioter för det.

Citat:
När det sedan blir vardag och man märker att ingen är imponerad utan tvärtom, man bor i en liten lägenhet. Då sitter man där ser och har spenderat varenda krona man kunde på en liten bostad. Det är i min bok idioti.
Om det vore som du säger så skulle då folk sälja efter ett halvår eller så. Men det är ju inte det vi ser.

Är väl mer troligt att dom är ganska nöjda med bostaden.
Citera
2026-03-02, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det har du inte kunnat förklara som jag ser det. Du verkar väldigt intresserad av det här och har egna, udda teorier. Inget fel i det. En idé för dig kan vara att presentera dina idéer för någon form av ekonom verksam på ett universitet eller liknande, inriktad på värdering av tillgångar. Jag är ärligt intresserad av vad de skulle säga om dina idéer.
Då jag förklarat i detalj gång på gång, och du inte berört förklaringarna det minsta, så handlar det väl om att du helt enkelt inte läst eller ignorerat helt.

Det normala beteendet ifall man ser en brist är att man lyfter fram någon detalj som man ser inte stämmer.
Men i ditt fall är det bara totala avfärdanden på svepande nivå. Och ingen redogörelse för hur undervärdering skall kunna beräknas.

Det är precis 0 sakliga kommentarer. Inte en stavelse om hur undervärdering skall räknas fram.

(Nej, på ett Univ skulle som se mig som lite stollig, om jag kom och förklarade trivialiteter för dom).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in