2026-03-03, 09:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Det beror vad du menar med Gud och med liv efter döden:

(FB) Angående svårigheten att bevisa Guds existens
Citera
2026-03-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De troende lever kvar i ett stadium där fantasin har samma värde som fakta. De styrs av önsketänkande, om de behöver en gud så finns gud. Alla har vi varit fantasi styrda som små. Vid ungefär sex års ålder börjar dom flesta lämna det fantasi styrda tankesätt och börjar leta efter fakta. De börjar ifrågasatta, tänka om något är sannolikt eller möjligt. De lämnar det allsmäktiga och nöjer sig med att allt inte funkar som man önskar, att fantasin löser inte våra problem. De accepterar verkligheten och förstår hur lite de kan styra den.

Gudstron handlar inte om fakta och sanning, det handlar om känslor. Det är ett behov av att ha en allsmäktig gud/far som löser alla våra problem och ger oss det vi önskar, fast i fantasin som man ser som fakta och sanning. Kanske handlar det mycket om att de saknar känslan av grundtrygghet som de löser med hjälp av fantasier?
De skulle kunna vara precis så som du säger, men det stora bekymret är att vi trots allt "bara" är människor - på gott och ont. Den verklighet vi vet så mycket om genom vårt vetenskapliga, systematiserande tänkande är trots allt vår verklighet. Hurdan verkligheten egentligen är, om vi kunde stiga ut ur oss själva, det kan vi inte veta (och det borde inte chockera någon att det förhåller sig så). Platon var inne på detta för snart tvåtusen femhundra år sedan.

Sedan är det förmodligen inte en bra grogrund för dialog att man infantiliserar den andra sidan.

Men jag tror trots allt att du är inne på något viktigt när du skriver:
"Kanske handlar det mycket om att de saknar känslan av grundtrygghet som de löser med hjälp av fantasier?" Det är nog något alla människor brottas med, på sätt och vis.

Kanske får man också dela upp Gud i olika "funktioner". I alla fall i dessa två:
A. Som alltings skapare och "garant" ("Ingenjören")
B. Som den som lyssnar till bön och finns närvarande i religiösa upplevelser ("Kuratorn")
De flesta troende förmodar jag anser båda lika viktiga och kompletterande?
Citera
2026-03-03, 10:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Om Gud beordrar att din son ska stenas till döds om han är uppkäftig (femte moseboken) så är det ingen mild gud. När kung David är otrogen så dödar Gud hans förstfödde, dvs det oskyldiga barnet dör istället för den som gjort fel.

Kristna är verkligen inte mer milda än okristna, de är helt vanliga människor som reagerar på samma sätt om de blir kränkta, mobbade eller utsatta för orättvisor.
De mildaste länderna på jorden finns i norra europa och vi är alla protestanter och vår samhällsgrund är kristen moral och etik som går ut på att ta hand om varann. Så jag håller inte med dig.

Att du kan hitta dödande i bibeln är inte något konstigt. Bara denna vecka har hela Irans styre dödats. Dödande förekommer mellan människor. Det som dödat flest människor är kommunism och nazism, som båda är totalt antireligiösa och därmed hemska tids-eror.
Citera
2026-03-03, 12:23
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jo tack, det är väl ungefär det ni religiösa ägnar er åt. Springer runt och försöker övertyga andra om att det är något fel på dem. Snacka om att projicera.
Ptja kanske det, fast jag vet gott och väl hur mycket det är fel på mig, därför jag behöver Jesus.
Citera
2026-03-03, 12:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Det enda som händer när man förnekar den här osynlige skaparen Gud, det är att ni troende börjar böla.
Nej, det är upp till var och en. Jag har förståelse för att man inte tror på religiösa personer.
Citera
2026-03-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jo tack, det är väl ungefär det ni religiösa ägnar er åt. Springer runt och försöker övertyga andra om att det är något fel på dem. Snacka om att projicera.

Ungefär så blev jag uppfostrad också. "Kristna ser ner på oss andra och tycker dom är förmer för att vi lever i mer synd än dom." Men det stämmer verkligen inte. Och tyvärr så insåg jag inte det förr än jag blev kristen själv, långt upp i medelåldern.

Även om jag har en känsla av att jag har blivit förlåten så är det knappast att man känner sig syndfri för det. Tvärt om faktiskt, för även om jag syndar mindre än förr, så har jag ändå fullt upp att försöka hålla mig själv på rätt sida om synden. Då finns det liksom inte så mycket utrymme för att sätta sig på höga hästar inför någon annan.

OnT: Har man väl upplevt en kontakt så blir det svårt att inte tro. Visst kan man vifta bort och intala sig att man inbillar, men varför då liksom?
Senast redigerad av busy-signal 2026-03-03 kl. 12:45.
Citera
2026-03-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, det är upp till var och en. Jag har förståelse för att man inte tror på religiösa personer.

Så du förstår varför jag inte tror på ditt kristna svammel?
Citera
2026-03-03, 13:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du förstår varför jag inte tror på ditt kristna svammel?
Jag förstår att du kan ha uppfattat det som kristet svammel. Är det något särskilt dukan peka på?
Citera
2026-03-03, 13:28
Medlem
Citat:
Jag förstår att du kan ha uppfattat det som kristet svammel. Är det något särskilt dukan peka på?

Aa, ALLT
Citera
2026-03-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
OnT: Har man väl upplevt en kontakt så blir det svårt att inte tro. Visst kan man vifta bort och intala sig att man inbillar, men varför då liksom?
För mig, som inte är troende, är detta en intressant fråga: Om det nu inte är Gud, vad är det då?

Visst, man kan lägga fram psykologiska förklaringar, skylla på psykiska sjukdomstillstånd eller vanföreställningar och så vidare. Men det man måste fråga sig då är om det är rimligt att psykologisera nästan hela mänskligheten, och inte minst: Kan vi verkligen ställa oss utanför oss själva (och anta en "objektiv utsiktspost") eller är det inte så att vi alla är medvetanden, lika ogenomträngliga som våra medmänniskor?
Citera
2026-03-03, 13:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aa, ALLT
Så du har inte läst utan vill bara uttrycka ditt missnöje med att inte alla är ateister. Det finns sannerligen mycket du inte vet och inte vill veta.
Citera
2026-03-03, 14:01
Medlem
Citat:
Så du har inte läst utan vill bara uttrycka ditt missnöje med att inte alla är ateister. Det finns sannerligen mycket du inte vet och inte vill veta.

Vad i Svammelboken har jag missat då, som är så jävla fantastiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in