2026-03-03, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Det är endast i ett så sekulariserat samhälle som detta som det skulle anses som något underligt, stackars gudlösa människor, det är som att det fattas en del av er.

Jo tack, det är väl ungefär det ni religiösa ägnar er åt. Springer runt och försöker övertyga andra om att det är något fel på dem. Snacka om att projicera.
Citera
2026-03-03, 04:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om Gud fanns och inte var så elak att han ville att vi inte skulle vara säkra vore trivialt för honom att producera bevis på sin existens. Min favorit om Gud hade glimten i ögat vore en jättelik avskrift av tio Guds Bud på månens baksida. (Extra roligt eftersom det var de gudlösa kommunisterna som tog de första bilderna)
Skaparen vill att vi ska vara barmhärtiga, ödmjuka och ha förtroende flr honom snarare än att vi ska tro att han finns.
Citera
2026-03-03, 05:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skaparen vill att vi ska vara barmhärtiga, ödmjuka och ha förtroende flr honom snarare än att vi ska tro att han finns.
Hur skall vi ha förtroende för någon vi inte ens har en anledning tro att finns?
Citera
2026-03-03, 07:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur skall vi ha förtroende för någon vi inte ens har en anledning tro att finns?
Jesus förde fram ett budskap från "någon vi inte ens har en anledning tro att finns". Tro på honom tillräckligt för att ta ställning till budskapet.

Han sa bl.a att världens furste, som jag har anledning att tro är mycket mäktig, är en mördare och en lögnare, men att skaparen är god och önskar rättfärdighet och barmhärtighet.

Presidenter och politiker är i furstens tjänst och vi alla föds och indoktrineras med hans ordning. De som tror på Gud och följer hans bud är skyddade mot förfallet och visar sig värdiga att leva för alltid i en värld utan förtryck och hat.
Citera
2026-03-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Tror du på andra märkliga "saker" andar, spöken, eller spå/siare, eller heeling? Exempelvis?
Eller är det bara gudar som du vänder dig imot?
Citera
2026-03-03, 07:19
Avstängd
Citat:
Jesus förde fram ett budskap från "någon vi inte ens har en anledning tro att finns". Tro på honom tillräckligt för att ta ställning till budskapet.
Så vi skall tro på en slumpvis person som kanske levde för 2000 år sedan men vi inte ens är säkra på fanns och som vi inte har några direkta vittnen från vad han verkligen sa. Låter förtroendeingivande...
Citera
2026-03-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jo tack, det är väl ungefär det ni religiösa ägnar er åt. Springer runt och försöker övertyga andra om att det är något fel på dem. Snacka om att projicera.

Det pågår ett krig mellan kristna och muslimer, även om det inte alltid är med vapen.

Kristna tror att frälsaren ska komma när merpartern är troende i kristendomen. Det är därför dom försöker få alla andra att bli troende. Vet dock inte om det är detsamma för muslimer?
Citera
2026-03-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det jag finner lustigt är hur ni icke-troende och ateister kan vara så förbluffade över de som tror på en skapare eller religion, och klassificera dem som lågpannade vetvillingar i princip, med tanke på hur extremt avancerad och 'high-tech' naturen – men i synnerhet den mänskliga hjärnan och kroppen – är.

[...]

Jag är inte religiös eller troende utan osäker på allt och står som ett frågetecken, men jag ser det som mer logiskt att tro på en 'supreme being' med tanke på den biologiska ingenjörskonsten, naturen och alla parametrar som är extremt finkalibrerade för att ens universum och livet skulle kunna existera.
Ja, livet är otroligt komplext. Och det är förståeligt (för mig) att andra människor kan titta på alla detaljer och direkt tänka på att en urmakare (Gud) måste ha designat det så.

Det är inte lika uppenbart för mig, personligen, och man har ju egentligen bara skapat nya frågor. (Inte minst: 'Vem skapade urmakaren?') Men jag kan absolut förstå dem som ser det så.
Citera
2026-03-03, 08:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så vi skall tro på en slumpvis person som kanske levde för 2000 år sedan men vi inte ens är säkra på fanns och som vi inte har några direkta vittnen från vad han verkligen sa. Låter förtroendeingivande...
Ja det är ju valfritt men du läser mängder av texter med skiftande innehåll på Flashback och evangelierna måste betraktas som klassisk litteratur.
Citera
2026-03-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, miljoner.

Adam Hincks till exempel:
https://www.artsci.utoronto.ca/news/adam-hincks-ponders-universe-both-cosmologist-and-priest

Det är svårt att förstå för oss som inte är troende, det håller jag med om. Men det beror också lite på vilket perspektiv man tar. Om man utgår från att de måste vara korkade, hjärntvättade eller galna så är det också vad man kommer att tro att de är. Om man istället utgår från att de är lika smarta och rationella som mig och dig så blir det ofantligt mycket svårare att förstå, men i gengäld så lär man sig kanske någonting nytt om sig själv och om andra.

De troende lever kvar i ett stadium där fantasin har samma värde som fakta. De styrs av önsketänkande, om de behöver en gud så finns gud. Alla har vi varit fantasi styrda som små. Vid ungefär sex års ålder börjar dom flesta lämna det fantasi styrda tankesätt och börjar leta efter fakta. De börjar ifrågasatta, tänka om något är sannolikt eller möjligt. De lämnar det allsmäktiga och nöjer sig med att allt inte funkar som man önskar, att fantasin löser inte våra problem. De accepterar verkligheten och förstår hur lite de kan styra den.

Gudstron handlar inte om fakta och sanning, det handlar om känslor. Det är ett behov av att ha en allsmäktig gud/far som löser alla våra problem och ger oss det vi önskar, fast i fantasin som man ser som fakta och sanning. Kanske handlar det mycket om att de saknar känslan av grundtrygghet som de löser med hjälp av fantasier?
Citera
2026-03-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns massor med Gudar.
Vilka tar annars hand om människorna?

Vafan ska det där betyda?
Citera
2026-03-03, 09:23
Medlem
Citat:

Det enda som händer när man förnekar den här osynlige skaparen Gud, det är att ni troende börjar böla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in