2026-03-02, 11:49
Medlem
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Citera
2026-03-02, 11:51
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns massor med Gudar.
Vilka tar annars hand om människorna?
Citera
2026-03-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???
Om du kan föreställa dig och beskriva en färg som inte finns så kan jag försöka svara på frågan, det är väl ungefär lika svårt, tänker jag.
Citera
2026-03-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Om du kan föreställa dig och beskriva en färg som inte finns så kan jag försöka svara på frågan, det är väl ungefär lika svårt, tänker jag.

Färgen heter ingenting och ser ut som ingenting. Så, klart. .
Citera
2026-03-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns massor med Gudar.
Vilka tar annars hand om människorna?

Gravitationen tar hand om oss. Tillsammans med solen och växterna.
Citera
2026-03-02, 11:54
Medlem
Ja, miljoner.

Adam Hincks till exempel:
https://www.artsci.utoronto.ca/news/adam-hincks-ponders-universe-both-cosmologist-and-priest

Det är svårt att förstå för oss som inte är troende, det håller jag med om. Men det beror också lite på vilket perspektiv man tar. Om man utgår från att de måste vara korkade, hjärntvättade eller galna så är det också vad man kommer att tro att de är. Om man istället utgår från att de är lika smarta och rationella som mig och dig så blir det ofantligt mycket svårare att förstå, men i gengäld så lär man sig kanske någonting nytt om sig själv och om andra.
Citera
2026-03-02, 11:59
Medlem
Ateister kommer aldrig kunna bevisa att Gud inte finns.
Citera
2026-03-02, 11:59
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag misstänker att gud finns. Många människor har helt orimliga problem. Någon jävlas garanterat med oss.
Citera
2026-03-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia

Behöver man det då?
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-02 kl. 12:10.
Citera
2026-03-02, 12:16
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Och religiösa kommer aldrig kunna bevisa att det är en massa mörtar bakom hus där ingen tittar. Det är omöjligt att bevisa en negativ.
Citera
2026-03-02, 12:19
Medlem
Ja, jag är agnostiker. Jag ser religion från ett psykologiskt perspektiv. Varje religion har sina för och nackdelar. Många behöver Gud för att orka leva och många behöver inte gud för att orka leva.

Jag säger som en del psykologer. Många säger att dom tror på Gud. Men lever dom som om att Gud finns?
Den största anledningen till att folk tror att "gud finns" är för att dom tror att livet är en gåva. Det där hemliga, mystiska mysteriumet håller vissa vid liv.

Jag som agnostiker brukar säga, min kropp är min Gud och jag tänker inte flytta från den ur ett "psykologiskt perpektiv".
Citera
2026-03-02, 12:23
Medlem
Väl det finns 1.5 billion Muslimer, sen kommer Katolikerna osv.....trots 100-150 år av vetenskap mera verkar vara trogna än någonsin ? Kolla "Christian Atheism how to be a real materialist" av Slavoj Zizek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in