2026-03-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Saudiarabien har säkerhetsgarantier från USA som är starkare än artikel 5 i NATO.
USA har ett gammat avtal med Saudiarabien som skyddar de mot externa och interna hot i utbyte mot att de pumpar olja.
Saudiarabien identifierar interna hot som allt som inte är sharia, mestadels kvinnors rättigheter för de tror kvinnor är häxor typ.

Nja. Det finns inga formella säkerhetsgarantier, som NATO-avtalet. Men det finns informella från 1945 (Roosevelt, sen dog han), som vi kan säga är väldigt starka. Det finns klart spelrum för USA. se 2019. Skulle USA försvara Saudi vid ett existentiellt hot? Troligen ja. Skulle USA automatiskt gå i krig vid begränsad attack? Osäkert. Men nu är man redan i krig så frågan är onödig. Frågan man ska ställa sig i stället kommer Saudi anfalla Iran? Jag tror inte ännu*. Men troligen senare om det behövs. Plus Saudi får kanske användas mot Houthis.

*Men det är en klar gissning. Jag kan inte läsa Trumps eller MBS tankar.
Citera
2026-03-03, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
MAGA i spillror
Exhibit #147
Låter som många bra argument till varför han gick ut i krig, nu tror jag han är mer ute efter Kina och Ryssland och skada deras olje försörjning, eller Nobels fredspris och få folk att glömma deras inhemska problem.

Tänk er hur ifrågasatt Putin måste bli, likaså tappa ansiktet om Trump lyckas ta över Iran med denna precision tid och resurser, då borde Ukraina kriget kännas väldigt onödigt.
Citera
2026-03-03, 07:35
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jireh
Hade inte Jesus dött på korset (och uppstått) så hade det inte funnits förlåtelse för våra synder och det hade inte funnits någon kristendom. Därför är det ju helt befängt ifall man som kristen skulle vara arg på judarna över detta.

Jesus kom ju till jorden med syftet att dö på korset för mänsklighetens synd.

"Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far." - Johannesevangeliet 10:18

Alla de första kristna var dessutom judar. Jesus var/är jude. Vi har Bibeln tack vare judarna osv. osv.
Den första gången dom kristna nämndes i Rom kallades dom för en judisk sekt.
Citera
2026-03-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror inte försäkringsbolagen drar sig ur på lång sikt utan att de behöver lite tid på räkna ut nya försäkringskostnader. USA "glömde" tala om för UK och då Loyds att man skulle anfalla. Men det finns en risk för
A Att försäkringsbolagen drar sig ut länge
B Extremt höga krigspremier
Det finns ett annat problem. Ett sydkoreanskt företag har köpt upp alla jättetankers. De vill ha 20 dollars påslag per fat att köra olja till Kina från MÖ. Så vi har två störningar. De har även kontroll på alla tankers i mexikanska (Om trump läser amerikanska) Golfen.
Ett annat problem det finns bara x antal tomma tankers i Persiska viken och när man har fyllt dem så blir blir det problem vid källorna. Stänga eller inte? Stängda källor tar tid att öppna.
Men jag gissar att vi lär få se en konvojer av tankers inom en vecka. Dessutom finns det massor med flytande lager på haven. Dvs fulla tankers som ligger och väntar på köra till rätt hamn och lasta av. Så brist blir det inte i närmaste taget, men prisökningar.
PS De stora förlorarna är Iran och Kina vid ett stängt sund.
Bara önsketänkande!
Iran har i motsats till alla andra länder runt Persiska Viken en allsidig ekonomi, med egen produktion av de mesta varor.
Så Iran kommer drabbas minde av utebliven olje-gas-export än de andra länderna.
Citera
2026-03-03, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är relativt. kina kan täcka upp genom utökad oljeimport från ryssland (och brasilien, malaysia etc). japan till exempel har inte dessa möjligheter. de har en liten buffert, men ett långt krig kan leda till en japansk kollaps. vilket skulle kunna leda till en börskrasch även här

Svårt från Ryssland. Japan kan också köpa fr Malaysia och Brasilien. Men finns det tankers? I världen finns x antal tankers. Det finns inget överskott på en massa (stora) tankers. Till ex börja åka från Ryssland* och Brasilien tar upp transportkapacitet. Kan Brasilien, Malaysia och mm öka produktion? Det är därför vi ser prisökningar. Brist lär inte uppstå på länge. Kina får väl 45 procent av sin olja från MÖ.

*Det är inget bra att försöka köra genom Sibirien. Och Japan, vid en kris kommer börja köpa rysk olja. Ryssarna kan vinna på det om det pågår en längre tid och man skaffar fram tankers. En massa tankers är på fel sida av Hormuzsundet.
Citera
2026-03-03, 07:41
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Exemplet med Mussolini är missvisande. Italien 1943 var redan militärt försvagat invaderat och splittrat. Regimen föll inifrån när de såg kriget som förlorat. Iran däremot är ett enat land med djupt rotad nationell stolthet och en helt annan försvarskapacitet.
Den oranga orangutangen i Vita huset kan fantisera om “snabba flyganfall” men verkligheten är att Iran inte är något Libyen. Iranierna har förberett sig i decennier för just ett sådant scenario. De har regionalt nätverk, robotar, drönare och stöd från grupper från Libanon till Irak. Att tro att några veckors bombningar räcker är önsketänkande.
Och medan den polske sionisten i Jerusalem spärrar upp ögonen av förväntan vet alla i regionen att detta bara skulle föra kriget närmare Israel. Iranierna kommer att fullfölja det de påbörjat slå tillbaka mot hegemonin som försökt kväva hela Mellanöstern i eld sedan Irak Syrien och Libyen.
Den senaste tiden har jag stött på antydningar om att polacken vill skapa ett Stor-Israel så det är lite av en märklig slump att konflikten startar just nu.
Israelerna har i 6-7 års tid pratat om att annektera Västbanken så tar dom även Golanhöjderna och Gaza så närmar dom sig ett Stor-Israel med stormsteg.
Citera
2026-03-03, 07:41
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Inte på samma nivå som USA.
Läs lite historia.
Pinsamt att hålla på som du gör.
Ska du stödja USA så stöd krig. Stå för det och håll käften med lögner för du vill se bra ut.
Ryssland har startat fler krig än usa under min livstid.
Citera
2026-03-03, 07:42
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Jag vill verkligen inte ha hit Iranska moral poliser hit vi har tillräckligt med Isis och andra islamister här.
Ja, men de kommer fly någonstans och det blir nog en naiv regering efter valet i höst så det finns stor risk att de kommer hit med slöjkrav för svenska flickor.
Citera
2026-03-03, 07:45
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Möjligen till antalet. Jag vet inte. Jag anser att båda har gjort många fel.
Men jag ser USA som en större spelare och en större lögnare samt en större mördare.

Men om man bara som neutral står med FN stadgarna i handen får man tycka som jag tycker.
Man måste inte välja sida jämt. Ett krig justifierar inte ett annat krig.
Citera
2026-03-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Hur många krig har Ryssland startat under din livstid, och hur många har USA startat?
Citera
2026-03-03, 07:49
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Sverige kommer inte heller att vara glada om en vecka när bensinen kostar fyra gånger så mycket.

Så mycket har inte bensinpriset höjts någonsin så varför skulle det göra det nu under denna rätt begränsade konflikt?

Klart bensinpriset kan gå upp en aning men USA kommer aldrig tillåta ett långvarigt stopp i Hormuzsundet.
Citera
2026-03-03, 07:49
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Den senaste tiden har jag stött på antydningar om att polacken vill skapa ett Stor-Israel så det är lite av en märklig slump att konflikten startar just nu.
Israelerna har i 6-7 års tid pratat om att annektera Västbanken så tar dom även Golanhöjderna och Gaza så närmar dom sig ett Stor-Israel med stormsteg.
"soldier was photographed wearing a uniform patch depicting a map of "Greater Israel" during operations in Gaza."
https://www.instagram.com/p/C8T9R0asxjy/
Man använder stor-israel som karta på sina militär märken på uniformen redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in