2026-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du får ju tycka hur mycket du vill att du är principfast , kör du mycket långsammare än alla andra så att det bildas köer efter dig så kommer folk att ligga i arslet på dig och blinka .
Tycker du fortfarande att du har rätt hastighet och att alla andra som vill förbi har fel så får du finna dig i att bli belyst ....

Vägtrafikförordningen kapitel 3:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Jag brukar personligen inte ligga nära bakom andra men däremot ibland uppfostra mina medtrafikanter med några hundra watt xenon och LED när de envisas med att köra 20-30 km/h under vad väglag och skyltning påbjuder och slicka mittlinjen för att förhindra att någon kommer förbi .

Det som är så galet fel är att du och andra tror att det är NI så ska avgöra och bestämma om andra kör för långsamt eller inte….
Dessutom tar du ju totalt fel, skyltad hastighet är INTE påbjuden hastighet.

Sen är det ju så typiskt att folk, liksom du, kommer dragande med….

Citat:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Men i princip alltid glömmer…

TR kap 3 § 14-15 som säger….

Citat:
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Hur menar du att andra bilars förare ska kunna veta vad någon annan bils förare tycker och känner ang vilken hastighet denne tycker är lämplig för att kunna hinna med att upptäcka och undvika eller stanna för ev uppdykande faror…? Och inte minst vet hur dennes bil är beskaffad och uppför sig….?

70 på 90-väg är definitivt inget som någonsin kommer att bli rapporterat av polis som för låg hastighet utan giltigt skäl, om inget annat också föreligger, i synnerhet vid halka som ju tråden handlar om…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-03-02 kl. 21:13.
Citera
2026-03-02, 21:35
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Du får ju tycka hur mycket du vill att du är principfast , kör du mycket långsammare än alla andra så att det bildas köer efter dig så kommer folk att ligga i arslet på dig och blinka .
Tycker du fortfarande att du har rätt hastighet och att alla andra som vill förbi har fel så får du finna dig i att bli belyst ....

Jag brukar personligen inte ligga nära bakom andra men däremot ibland uppfostra mina medtrafikanter med några hundra watt xenon och LED när de envisas med att köra 20-30 km/h under vad väglag och skyltning påbjuder och slicka mittlinjen för att förhindra att någon kommer förbi .
vad då "rätt hastighet", var och en kör i den hastighet de tycker vara bäst för dem. Det är inget tåg där alla ska hålla samma fart och den med högst hastighet har högre prio än andra. tänk lite längre än näsan räcker va.

jag skrev att ts borde åtminstone köra i 80 på en 90 väg och istället för 70, för att jag själv stör mig på sånt, men han FÅR köra i 70 om han känner för det, precis som en epa för köra i 30 på samma väg.
Irriterande, men så är det.

Det finns ingen jävla skyltning som påbjuder en hastighet. Lär dig vad de betyder va innan du försöker glänsa med paragrafer.
Citera
2026-03-02, 22:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det som är så galet fel är att du och andra tror att det är NI så ska avgöra och bestämma om andra kör för långsamt eller inte….
Dessutom tar du ju totalt fel, skyltad hastighet är INTE påbjuden hastighet.

Sen är det ju så typiskt att folk, liksom du, kommer dragande med….

Men i princip alltid glömmer…

TR kap 3 § 14-15 som säger….

Hur menar du att andra bilars förare ska kunna veta vad någon annan bils förare tycker och känner ang vilken hastighet denne tycker är lämplig för att kunna hinna med att upptäcka och undvika eller stanna för ev uppdykande faror…? Och inte minst vet hur dennes bil är beskaffad och uppför sig….?

70 på 90-väg är definitivt inget som någonsin kommer att bli rapporterat av polis som för låg hastighet utan giltigt skäl, om inget annat också föreligger, i synnerhet vid halka som ju tråden handlar om…
Ännu en osäker förare som försöker urskulda sin bristande förmåga genom att skylla ifrån sig .
Kör du 20-30 km/h långsammare än alla andra och orsakar köer så är det knappast alla andra som har bedömt väglaget fel utan du som inte anpassat dig korrekt till den rådande trafiksituationen

Är man en vägsnigel håller man till höger så att de med bättre däck , fordon eller förarskicklighet inte hindras .

Kan man inte köra i normal hastighet och anpassa sig till trafikrytmen pga att man trots att man tycker sig kunna teorin inte duger till att köra bil i verkligheten finns färdtjänst , taxi eller kollektivtrafik att tillgå .

Framför man ett fordon med så bristfälliga egenskaper att man inte kan följa trafikrytmen bör man fråntas körkortet och bilen få körförbud innan man orsakar olyckor .
Citera
2026-03-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ännu en osäker förare som försöker urskulda sin bristande förmåga genom att skylla ifrån sig .

Är det mig du riktar dina fullständigt osakliga fantasier och vanföreställningar med noll objektivitet till….?

Tja, då jag innehar alla behörigheter sedan 40-50år nu, som jag tog med högsta betyg från uppkörningskontrollanterna, kört en massa tusentals mil med alla möjliga fordon över hela Skandinavien och Europa som privatbilist och i yrkestrafik, i alla väglag, och dessutom är en eftersökt förare för känsliga dyra krävande transporter, så har du ju säkert ”rätt” i dina vilda gissningar…

Citat:
Kör du 20-30 km/h långsammare än alla andra och orsakar köer så är det knappast alla andra som har bedömt väglaget fel utan du som inte anpassat dig korrekt till den rådande trafiksituationen

Hur får du det ihop med att polis trafiksäkerhetsverket etc etc i princip i alla år efter mätningar och analyser hävdar att hastigheterna, trafikrytmen är för hög i trafiken, alltså att folk generellt sett kör för fort i trafiken, och i synnerhet vid hala vägar. Att de flesta olyckor beror på för hög hastighet för aktuell situation och väglag.

Menar du att om det är halt så ska man köra fortare än vad som är lämpligt bara för att andra gör det….?

Citat:
Är man en vägsnigel håller man till höger så att de med bättre däck , fordon eller förarskicklighet inte hindras .

Hur vet du att andra förare har högre skicklighet…? För att de kör fortare….?
Hur vet du att andra förare har bättre däck…?

Du får väldigt gärna visa mig ett enda fall där någon blivit stoppad och dömd för att köra för sakta, saktare än andra bilister, på en halkig väg. Lycka till…

Citat:
Kan man inte köra i normal hastighet och anpassa sig till trafikrytmen pga att man trots att man tycker sig kunna teorin inte duger till att köra bil i verkligheten finns färdtjänst , taxi eller kollektivtrafik att tillgå .
Vad är normal hastighet, var och när, och för vem? Och vem har rätt att bedöma det för andra bilister…?

Citat:
Framför man ett fordon med så bristfälliga egenskaper att man inte kan följa trafikrytmen bör man fråntas körkortet och bilen få körförbud innan man orsakar olyckor .

Hur definierar du bristfälliga egenskaper, och är det din sak att bestämma det för alla andra….? Två bilar kan ha väldigt olika egenskaper, men vara fullt lagliga i trafiken.

Kan du definiera vad TF säger i kapitel 3 §14-15 och förklara hur det skall tillämpas i verkligheten?
Är det andra som ska tala om för dig hur du upplever din situation och dina möjligheter etc etc? Eller är det du som ska göra det, och andra ska göra sin bedömning för sin bil och sin färd?

Vi kan ta ett exempel, även om inte du är kapabel att begripa det….

Säg att det är natt, kolmörkt.
Du kör med en billig asiatiskt 15 år gammal bil i 120 på en tillsynes fin motorväg som är skyltat 120. Kör du i lämplig hastighet då, kan du vara helt säker på att din din reaktionsförmåga och bilens förmåga räcker för att stanna väja för ett hinder som plötsligt dyker upp i bilens halvljusbild, som når hur långt….? Har du koll på reaktionstider, reaktionssträcka, bromssträckor och hur många meter per sekund man färdas i olika hastigheter…?

Hur ska vi bedöma din hastighet på 120 kmh sett till TF kapitel 3 §14….?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-03-03 kl. 08:18.
Citera
2026-03-06, 10:05
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Har du verkligen citerat rätt inlägg?
Nej, det skulle till den med pipande ljud i örat, tinnitus.
Citera
2026-03-06, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Kommer aldrig att hända, det är som att säga till en ilsken person att lugna ner sig. Du eskalerar situationen och triggar en farlig omkörning där mötande trafik riskerar att bli påkörd i en frontalkrock och så har du ett dråp på halsen. Kör på bara och kör sedan åt sidan för att underlätta omkörning, om de smäller in i dig så är det deras fel och försäkringen täcker skadorna. Oftast så hamnar folk bakom för att du plötsligt droppar 30km/h i hastighet då du tittar mer bakåt än framåt.

Jag kan köpa att EPA bilar på E4:an är jävligt jobbigt men här pratar vi om att köra 70 på en 90 väg pga halka och då skall inte litauisk chaufför tvinga fram en att köra fortare.
Citera
2026-03-06, 12:05
Avslutad
Citat:

Ja fast kontexten är ju att om det är snöstorm och halkigt kan man inte stressa fram någon som kör försiktigt
Citera
2026-03-06, 15:21
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ja fast kontexten är ju att om det är snöstorm och halkigt kan man inte stressa fram någon som kör försiktigt

Står ingenting i inlägg 1 om någon snöstorm utan endast att du upplever det som halkigt .

Vad exempelvis min mor upplever som halkigt före är minst 8 månader per år , troligen löst baserat på att det i hennes ungdom brukade vara halkigt då , som tur är kör hon inte bil sedan mitten av 80-talet .

Bara för att du tycker det är halkigt behöver det inte betyda att det är halkigt och det ger dig definitivt inte rätten att bestämma att alla andra måste tycka som du .

Vill man av någon orsak köra sakta är det bättre för alla inblandade att hålla undan för de som inte vill det istället för att gnälla över att ditt beteende gör att folk vill köra om dig , så är jag upplärd och det har fungerat perfekt i 50 år av bilkörning

Kör du om precis alla andra efter vägen är det troligen du som kör aningen för fort och vill alla köra om dig så är det du som kör för långsamt .
Citera
2026-03-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har redan svarat med lagen, 3 kap. 16 § i Trafikförordningen . Du får ta det med lagstiftaren.

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nej, det skulle till den med pipande ljud i örat, tinnitus.

Ok, men jag gav dig ju svar på det inlägget från dig, med några skaplig relevanta frågor jag önskar att du svarar seriöst och sakligt på, t ex vad som mer står i TF kap 3 § 14-15.

Du har länk till mitt inlägg med frågorna till dig här (FB) Varför kör dessa lastbilschaufför så aggressivt på vägarna?

Det är vanligt folk kommer dragande med samma §16 som du gjorde, men märkligt nog helt glömmer eller avsiktligt ignorerar de paragraferna som föregår §16.
Menar du att i TF kap 3 skall man endast läsa och följa just §16 för de andra är bara rappakalja man kan skita i…?

Men försök nu ge oss din tolkning av de olika paragraferna i kap 3 jag frågade om, och hur dessa ska efterföljar och hur de hänger i hop med varandra…?
Citera
2026-03-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Och så består ju TF kap 3 inte enbart av §16 utan även t ex §14 och 15, och hur menar folk att man skall efterfölja dessa?
Citera
2026-03-06, 22:04
Avslutad
Citat:

Står ingenting i inlägg 1 om någon snöstorm utan endast att du upplever det som halkigt .

Vad exempelvis min mor upplever som halkigt före är minst 8 månader per år , troligen löst baserat på att det i hennes ungdom brukade vara halkigt då , som tur är kör hon inte bil sedan mitten av 80-talet .

Bara för att du tycker det är halkigt behöver det inte betyda att det är halkigt och det ger dig definitivt inte rätten att bestämma att alla andra måste tycka som du .

Vill man av någon orsak köra sakta är det bättre för alla inblandade att hålla undan för de som inte vill det istället för att gnälla över att ditt beteende gör att folk vill köra om dig , så är jag upplärd och det har fungerat perfekt i 50 år av bilkörning

Kör du om precis alla andra efter vägen är det troligen du som kör aningen för fort och vill alla köra om dig så är det du som kör för långsamt .

Har ikväll kört 70 km på en 100 väg pga skynd sikt. Hur ikfbr litauisk chaufför var där och störde min rutt. Var en som tänkte köra förbi mig inför fart men fick sakta in då det kom en bil mot honom. Om det hade skett en olycka hade det INTE varit mitt fel! Men enligt alla här hade det varit mitt fel.
Citera
2026-03-06, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och så består ju TF kap 3 inte enbart av §16 utan även t ex §14 och 15, och hur menar folk att man skall efterfölja dessa?

Låter som att du tror en litauisk lastbilschaufför och tutar och blinkar och kör nära har lagen på sin sida om det är snöstorm och man kör 70 på en 90 väg pga vädret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in