2026-02-23, 12:32
Avslutad
Om jag kör till tex Sundsvall till Örnsköldsvik och det är halkigt på vägen och jag kör 70 km på en 90 km väg. Tamigfan det ligger en lastbil bakom mig och blinkar så inåt helvete och ibland tutar och i 10/10 är det en norsk eller litauisk chaufför såväl svenskar. Hur fan tänker dessa lastbilschaufföret!? Jag vet att de har en tid att passa och får bara köra 5-8 timmar åt gången pga vila men det går ju ut över oss som vill köra sakta.

Varför? Förklara!
Citera
2026-02-23, 12:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Om jag kör till tex Sundsvall till Örnsköldsvik och det är halkigt på vägen och jag kör 70 km på en 90 km väg. Tamigfan det ligger en lastbil bakom mig och blinkar så inåt helvete och ibland tutar och i 10/10 är det en norsk eller litauisk chaufför såväl svenskar. Hur fan tänker dessa lastbilschaufföret!? Jag vet att de har en tid att passa och får bara köra 5-8 timmar åt gången pga vila men det går ju ut över oss som vill köra sakta.

Varför? Förklara!

Jag tror dom ofta har bättre grepp i vissa väglag på grund av ett högre tryck mot vägbanan.

Intressant iakttagelse förresten att det i 10 av 10 fall är norsk, litauisk eller svensk chaufför. Så ingen från Polen?
Citera
2026-02-23, 12:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du svarar ju själv på frågan. De har en tid att passa och får bara köra 5-8 timmar åt gången. Sen beror det ju också på att du kör som en kärring.
Citera
2026-02-23, 13:12
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du svarar ju själv på frågan. De har en tid att passa och får bara köra 5-8 timmar åt gången. Sen beror det ju också på att du kör som en kärring.

Bättre att köra som en kärring än att köra ihjäl sig själv eller andra. Hoppas att du inte tar med dig någon när du frontar ett träd i framtiden.
Citera
2026-02-23, 14:16
Medlem
Ligger de i arslet så sänker man långsamt hastigheten, tills de ökar avståndet.

Ligger någon i arslet måste man sänka hastigheten eftersom det inte är möjligt att bromsa kraftigt med en idiot i arslet som då kommer ramma en bakifrån. Därför behöver man sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande fordon.

Förare som är stressade bör prata med sitt fack och sin chef, det är inte värt att döda andra trafikanter för att rövhålet till chef och ägare ska bli rik.
Citera
2026-02-23, 14:17
Medlem
Tidspress antar jag.
Citera
2026-02-23, 14:29
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Ligger någon i arslet måste man sänka hastigheten eftersom det inte är möjligt att bromsa kraftigt med en idiot i arslet som då kommer ramma en bakifrån. Därför behöver man sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande fordon.

Förare som är stressade bör prata med sitt fack och sin chef, det är inte värt att döda andra trafikanter för att rövhålet till chef och ägare ska bli rik.

Helt rätt. Sen ser man till att ha dashcam och lägga några minuter på att kontakta åkeriet när man kommit hem och informera om vederbörande och kräva ett svar och en ursäkt, gärna åtgärder på detta med.
Citera
2026-02-23, 14:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Tidspress antar jag.

Klarar man inte tidspressen utan att riskera andras liv bör man omgående byta yrke.
Citera
2026-02-23, 14:56
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Varför? Förklara!

Det är inte bara lastbilschaffisarna som är galna. Även polisen är lika knäpp. Jag vet en kvinna som körde 70 på 90 väg i halkan. Det var vinterväglag. Lastbilschaffisen ringde polisen som kom och stoppade kvinnan och började bråka.

Så om lastbilschaffisen ringer polisen så har de polisen på sin sida.

Det är därför de är så kaxiga. De vet att de kan köra vårdslöst.
Citera
2026-02-23, 15:44
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Bättre att köra som en kärring än att köra ihjäl sig själv eller andra. Hoppas att du inte tar med dig någon när du frontar ett träd i framtiden.
Du kan köra ihjäl dig själv och andra även när du kör som en kärring, faktum är att risken är högre då eftersom att du sannolikt är en sämre förare som kör sakta för att du ser dåligt, saknar reaktionsförmåga eller inte har någon som helst koll på hur man framför ett fordon säkert. För att inte tala om alla omkörningar som görs för att du inte kan hålla samma hastighet som alla andra. Det skapar risker för mötande trafik.
Citera
2026-02-23, 15:48
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kommer aldrig att hända, det är som att säga till en ilsken person att lugna ner sig. Du eskalerar situationen och triggar en farlig omkörning där mötande trafik riskerar att bli påkörd i en frontalkrock och så har du ett dråp på halsen. Kör på bara och kör sedan åt sidan för att underlätta omkörning, om de smäller in i dig så är det deras fel och försäkringen täcker skadorna. Oftast så hamnar folk bakom för att du plötsligt droppar 30km/h i hastighet då du tittar mer bakåt än framåt.
Citera
2026-02-23, 15:50
Avstängd
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Klarar man inte tidspressen utan att riskera andras liv bör man omgående byta yrke.
Du skulle börja jobba för mig, det är ju inte varje dag man hittar nån gås som går med på att jobba 3 timmars övertid varje dag, utan extra betalt. Har massor av lådor som måste flyttas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in