Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,14%
509 röster
Nej
10,86%
62 röster
2026-03-02, 15:30
Avslutad
Vet inte om det har nämnts tidigare, men nu har BrÖ kommit med lite maskiner igen och kör lite inne på site. Så jag antar att Stegra måste ha fått loss lite kapital.

Skuggans, har du någon koll på läget?
Citera
2026-03-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Vet inte om det har nämnts tidigare, men nu har BrÖ kommit med lite maskiner igen och kör lite inne på site. Så jag antar att Stegra måste ha fått loss lite kapital.

Skuggans, har du någon koll på läget?
hört samma jag och att GRK fått betalt och att även jag skall dit vad det lider.
Citera
2026-03-02, 16:17
Medlem
hur länge räcker 10 miljarder? 3 månader?

eller finns det mer på något konto som dyker upp igen mirakulöst när staten höjer garantierna till "110%"?

efter valet kommer nog den rödgröna röran strö pengar över detta som manna från himlen?
Citera
2026-03-02, 16:46
Avslutad
Då kan du kanske liverapportera därifrån! Jag är där väldigt sporadiskt, så jag hånger inte med lika mycket i svängarna.

Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
hört samma jag och att GRK fått betalt och att även jag skall dit vad det lider.

Fick dom det beviljat alltså? Eller är det dessa 900 miljoner från energiklivet som betalar för dumprarna,tro? Det är fortsatt väldigt lite rörelse där, det enda som skiljer är stt det rullar lite fler dumpar. Men dom ser ut att jobba på halvtid, jag var ut på ett jourärende kl 17:30 och då var det dött. Mig veterligen jobbar dom vanligtvis 06-18 eller 07-19

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur länge räcker 10 miljarder? 3 månader?

eller finns det mer på något konto som dyker upp igen mirakulöst när staten höjer garantierna till "110%"?

efter valet kommer nog den rödgröna röran strö pengar över detta som manna från himlen?
Citera
2026-03-02, 17:14
Medlem
Citat:
Då kan du kanske liverapportera därifrån! Jag är där väldigt sporadiskt, så jag hånger inte med lika mycket i svängarna.

Fick dom det beviljat alltså? Eller är det dessa 900 miljoner från energiklivet som betalar för dumprarna,tro? Det är fortsatt väldigt lite rörelse där, det enda som skiljer är stt det rullar lite fler dumpar. Men dom ser ut att jobba på halvtid, jag var ut på ett jourärende kl 17:30 och då var det dött. Mig veterligen jobbar dom vanligtvis 06-18 eller 07-19

jo bara jag kommer mig dit så.. misstänker det bara blir 4 dagars jobb där. dom brukar köra 06-17 tror jag om jag inte minns fel. och ingen aning vart pengarna kommer ifrån ska bli intressant framöver och se vad som händer undras om dom fått igång dendär krossen också annars kan det inte finnas mycket jobb
Citera
2026-03-02, 17:52
Medlem
Det gäller att få ett positivt brus för att motivera kapital injektion.
Och Wallenberg är för en grön omställning senast idag https://www.impactloop.se/artikel/geopolitik-stjal-fokus-fran-klimatet-men-wallenberg-star-fast

"Om jag tittar på de företag där jag är engagerad så är den frågan lika viktig idag som den var tidigare", säger han till Sveriges Radio Ekot och förklarar att kunderna aktivt fortsätter att kräva gröna lösningar.”

Entreprenör som portas från fortsatta upphandlingar åt Trafikverket.
Och regionen Gotland häver kontrakt.

Hur kan denna entreprenör ha blivit utvald av Stegra att bygga Stegra med lånade pengar som vi borgar för.

Men LEDARSKAPET och KOMPETENSEN möjliggör det.
Så Eiffage kanske gör något i Boden åt Stegra som dom inte lyckats övertyga Trafikverket och Regionen Gotland att dom är riktigt bra på.

Eiffage Infra-Nordic portad från upphandlingar av Trafikverket - Byggindustrin

https://www.byggindustrin.se/affarer/upphandling-och-kontrakt/utsparkad-entreprenor-portas-fran-nya-jobb-mycket-ovanligt/

Region Gotland häver kontrakt med Eiffage Infra Nordic - Byggindustrin

https://www.byggindustrin.se/byggprojekt/infrastruktur/haver-brokontrakt-med-eiffage/
Senast redigerad av Filfjant 2026-03-02 kl. 17:54.
Citera
2026-03-02, 18:21
Medlem
Stegra
Fullt finansierat.
Följer tidplan.

Information till Borgenärerna kanske har några brister.

Stegra är helt overkligt vare sig Wallenberg tänker satsa eller ej.

https://www.linkedin.com/posts/stegraab_meet-sanna-johansson-shift-manager-activity-7432775025679785984-okZm

Det är svårt att ta in hur DJÄVELUSISKT illa detta ”projekt/påverkansoperation” är för Sverige. Inkompetens är helt overkligt på ALLA plan. Men barnskötaren som fått jobbet som skiftledare tycker det är SJUKT spännande och SJUKT roligt.

Det kommer aldrig att fungera. Och det är med 100% säkerhet. Men ändå tragiskt.

Stegra är korruption på en helt annan nivå, alternativt en påverkansoperation. Man anställer 700 man till ett stålverk som man inte vet när det är klart.

Rekrytering fortsätter som om inget har hänt i detta nu.
Personalen som inte har ett jobb att gå till och inte heller vet när dom kommer att ha det.

Personalen ( förhoppningsvis någon även med kompetens) PASIVISERAS av att gå runt och slå dank i år. Och allt detta med lånade pengar och med dig som borgenär……. Dessutom i ett projekt som man påstår är fullt finansierat och att man följer tidsplanen….. Vart är det det brister?

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=stegra%20boden

17 annonser, 103 lediga jobb finns i detta nu hos Arbetsförmedlingen. Precis som om allt löper på som vanligt för denna ”Startupp”.

Och man undrar hur många som kommer att rekryteras till dessa fiktiva tjänster med relevanta kompetenser för befattningarna från hela världen.

Först lön i flera år med lånade pengar, och vid en konkurs så träder den statliga lönegarantin in, även det är någon annans pengar.

Det är klart att man i detta projekt har en del problem, men känslan är att man inte ser problemet med att skaffa sig fler och göra dom problemen man redan har
Större.

Men ska man strax börja producera grönt stål då är det inga problem.

Dom som vet dom vet, övriga får spekulera.
Citera
2026-03-02, 18:32
Avslutad
07-19 var standarden, 7/7 (hörde med någon som känner någon). Det fick inte börja 06 för att det var för tidigt och för nära bostadsområden tydligen. Nu kör dom 7-16 mån-tors. Osäkert hur länge. Säker källa.

Citat:
jo bara jag kommer mig dit så.. misstänker det bara blir 4 dagars jobb där. dom brukar köra 06-17 tror jag om jag inte minns fel. och ingen aning vart pengarna kommer ifrån ska bli intressant framöver och se vad som händer undras om dom fått igång dendär krossen också annars kan det inte finnas mycket jobb
Citera
2026-03-02, 18:38
Medlem
Citat:
07-19 var standarden, 7/7 (hörde med någon som känner någon). Det fick inte börja 06 för att det var för tidigt och för nära bostadsområden tydligen. Nu kör dom 7-16 mån-tors. Osäkert hur länge. Säker källa.
åfan. då jag körde åt finnarna där inne börja vi nog kl 6 allt. ja kör dom dem tiderna är det ju bara halvfart
Citera
2026-03-02, 18:45
Avslutad
Det ska dock tilläggas att alla verkade köra otroligt olika tider tydligen. På masstabiliseringen t.ex så körde mixern 24/7 (nattskift) för att det var bråttom att få hållfasthet i marken. Så det verkar vara lite olika beroende på vem man jobbar åt

Citat:
åfan. då jag körde åt finnarna där inne börja vi nog kl 6 allt. ja kör dom dem tiderna är det ju bara halvfart
Citera
2026-03-02, 19:42
Medlem
Citat:
Det ska dock tilläggas att alla verkade köra otroligt olika tider tydligen. På masstabiliseringen t.ex så körde mixern 24/7 (nattskift) för att det var bråttom att få hållfasthet i marken. Så det verkar vara lite olika beroende på vem man jobbar åt
jajo sant. nä men som jag sa det börjar väl ordentligt bara krossen kommer igång. hur är vädret där uppe förresten kallt och jävligt? kan ju ha lite med det att göra också
Citera
2026-03-02, 19:51
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
jajo sant. nä men som jag sa det börjar väl ordentligt bara krossen kommer igång. hur är vädret där uppe förresten kallt och jävligt? kan ju ha lite med det att göra också

Vädret är inte så kallt och ska bli plusgrader från torsdag så vädret är inget hinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in