Citat:
Ursprungligen postat av
Ivak84
Hur kan hon redan ha fått starta en adhd-utredning? Väldigt snabbt förlopp om hon inte ljuger om vissa delar för sina följare.
Jag menar, har hon redan startat själva utredningen eller har hon fått en remiss för att göra en ev. utredning?
Man vet aldrig med Hanna.
Jag fick börja med att gå till vårdcentralen, vänta på den tiden...går dit och får remiss till psykiatrin...lång väntetid, går dit och får träffa psykolog två gånger för att göra en bedömning om jag ska få göra en utredning eller ej. Vid detta laget har det alltså redan gått typ 6 månader.
Hela utredningen tog ett år, och H är mitt uppe i?? Hon måste gått privat eller så är det väldigt få som söker denna typ av vård i SS
Ang H och adhd, tror i så fall också mer på auhd, dvs autism och adhd kombo(add) Eller bara autism. Det många med auhd upplever när de tar medicin är att autismen förstärks i stället så inte säkert att man blir så hjälpt av den. Varför jag tror autism är för att hon tycks leva ett rätt fyrkantigt rutinmässigt liv, besöker samma ställen, äter samma mat, har sociala svårigheter och känner sig ofta missförstådd etc.
Tyvärr inriktar sig man oftast bara på adhd om man gör en sån utredning vilket är jättekonstigt, vet flera som fått adhd för att senare göra en autism-utredning.
Det var ganska intressant att göra den utredningen, (25 år) man fick lägga iq-pussel, göra olika minnesträningar, synonymer m.m. De pratade även med mina föräldrar.
Tycker att det var en bra och grundlig utredning, i dag tror jag att det slarvas mer.
Vet vissa barn som fått sin diagnos efter nån enstaka träff.