2026-03-02, 11:47
Medlem
DiskussionFlyktings avatar
Har aldrig hört om någon med ADHD som klarar av att vila sig igenom dagar eller att sitta och titta på TV hela tiden. De brukar ju vara väldigt alerta och vilja ha saker igång även om det kan bli lite rörigt. Särskilt om det är deras intresse, däremot svårare med saker de inte är särskilt intresserade av, är min uppfattning iaf. Hannas intresse är väl shopping då för det är enda gången hon är hyper.
Citera
2026-03-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrebChim
Ni med erfarenhet, tror ni Hanna har ADHD? De jag känner som har det har helt andra egenskaper än hon. Alltså hon känns otroligt lat? De jag känner med ADHD har liksom tusen bollar i luften. Det skulle aldrig Hanna kunna ha. Hyperdelen känns hon så långt ifrån? Men jag kan egentligen ingenting om detta.

Man behöver inte ha tusen bollar i luften för att ha adhd.
Man kan tvärtom bli väldigt överväldigad av allt som man vill/behöver göra att man istället inte gör nånting eftersom man inte vet i vilken ände man ska börja. Man kan ha ångest, svårt med sömnen, svårt med intryck osv. Man allt är fortfarande olika från person till person. Alla med adhd är inte lika och man kan även ha add (adhd utan hyper).

Sen är jag fundersam över varför Hanna (om hon nu skulle ha adhd) inte lärt sig hantera vissa grejer bättre. Många med adhd lär sig med åldern att hantera sin problematik eftersom man som med mycket annat helt enkelt lär känna sig själv och vet vad som funkar för en själv och inte.
Mycket handlar helt enkelt om strategier.
Citera
2026-03-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionFlykting
Har aldrig hört om någon med ADHD som klarar av att vila sig igenom dagar eller att sitta och titta på TV hela tiden. De brukar ju vara väldigt alerta och vilja ha saker igång även om det kan bli lite rörigt. Särskilt om det är deras intresse, däremot svårare med saker de inte är särskilt intresserade av, är min uppfattning iaf. Hannas intresse är väl shopping då för det är enda gången hon är hyper.

Inte alls ovanligt. Ganska vanligt att en person med adhd behöver vila efter en del intryck eller hamnar i ett läge där dom inte vet vad dom ska göra eftersom det blir för mycket.
Citera
2026-03-02, 11:59
Medlem
Hon har inte ADHD. Hon har tråkigt och behöver fylla sina dagar med händelser som gör hennes liv lite spännande. Man ser en röd tråd i allt hon får sig - Det slutförs inte!
syskonförsök
extrem mens
operation
antidep
renoveringar
utbildning
spiral
events
tennis
träning
blåmärken
sluta med socker

Hon får idéer och sen rinner det ut i sanden. Hon är inte frisk.
Citera
2026-03-02, 11:59
Medlem
DiskussionFlyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Inte alls ovanligt. Ganska vanligt att en person med adhd behöver vila efter en del intryck eller hamnar i ett läge där dom inte vet vad dom ska göra eftersom det blir för mycket.

Fast jämt? Hanna Vilar hela tiden. Enbart en rusande hjärna tycker jag mer känns som psykisk ohälsa.
Citera
2026-03-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionFlykting
Fast jämt? Hanna Vilar hela tiden. Enbart en rusande hjärna tycker jag mer känns som psykisk ohälsa.

Fast hon vilar inte jämt. Hon shoppar ju också 😉

Det är även stor skillnad på adhd hos kvinnor och män.

Vanligare med psykisk ohälsa hos kvinnor med adhd och mindre tydligt med överaktivitet.
Citera
2026-03-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miinui
Hon har inte ADHD. Hon har tråkigt och behöver fylla sina dagar med händelser som gör hennes liv lite spännande. Man ser en röd tråd i allt hon får sig - Det slutförs inte!
syskonförsök
extrem mens
operation
antidep
renoveringar
utbildning
spiral
events
tennis
träning
blåmärken
sluta med socker

Hon får idéer och sen rinner det ut i sanden. Hon är inte frisk.

Fast att få en idé och sen inte slutföra är ju vanligt vid just adhd.
Citera
2026-03-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrebChim
Ni med erfarenhet, tror ni Hanna har ADHD? De jag känner som har det har helt andra egenskaper än hon. Alltså hon känns otroligt lat? De jag känner med ADHD har liksom tusen bollar i luften. Det skulle aldrig Hanna kunna ha. Hyperdelen känns hon så långt ifrån? Men jag kan egentligen ingenting om detta.

Skulle snarare tippa på någon typ av autism, asbergers, ADD eller liknande eller en kombination av det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Vad bra att mensen blev så mycket mer hanterlig över bara en natt!
Den blev hanterbar när hon kom på att hon kanske har ADHD
Citera
Medlem
Jag tror inte att hon är "mitt uppe i en ADHD utredning. Det tar lång tid innan man får starta en sådan utredning. På vissa ställen flera år. Det är ju inte så länge sedan hon började prata om att hon vill göra det.

Så nej, jag tror hon ljuger för att ha detta som ett nytt kontent. Sedan är det fullt möjligt att hon har de problemen som hon säger. Det finns människor med ADHD som inte är överaktiva likväl som vissa är det. Av erfarenhet vet jag dessutom att man kan vara hyper i hjärnan men ändå inte vara aktiv. Precis på det sätt som H säger, ett ständigt kaos.

Jag hoppas hon blir utredd och lär sig vad det är och hur man kan hantera det bättre. Men jag tror inte hon utreds nu. Möjligen att de på vc tar reda på OM det ska skickas remiss. Men själva utredningen, nej.
Citera
2026-03-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Jag tror inte att hon är "mitt uppe i en ADHD utredning. Det tar lång tid innan man får starta en sådan utredning. På vissa ställen flera år. Det är ju inte så länge sedan hon började prata om att hon vill göra det.

Så nej, jag tror hon ljuger för att ha detta som ett nytt kontent. Sedan är det fullt möjligt att hon har de problemen som hon säger. Det finns människor med ADHD som inte är överaktiva likväl som vissa är det. Av erfarenhet vet jag dessutom att man kan vara hyper i hjärnan men ändå inte vara aktiv. Precis på det sätt som H säger, ett ständigt kaos.

Jag hoppas hon blir utredd och lär sig vad det är och hur man kan hantera det bättre. Men jag tror inte hon utreds nu. Möjligen att de på vc tar reda på OM det ska skickas remiss. Men själva utredningen, nej.

Exakt så! Tyckte också att förloppet gått för snabbt då det som sagt brukar ta lång tid.
Citera
2026-03-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123

Jag tror hon menar att hon utreds på vc. Det är väldigt strikt med vilka som faktiskt får göra en riktig utredning, det är inte så enkelt som många tror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in