2026-03-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Inte om alla är med på det. Men den här kufen hade glömt att berätta att han filmade. En kvinna upptäckte en dold kamera, tog minneskortet och upptäckte att hon inte var ensam om att bli filmad. Och då blev det ett brott. Jag skulle inte heller vilja bli filmad i akten. Än mindre i smyg.
Jag har en kamera hemma hos mig som filmmar min altan. Är det ett brott om jag filmar någon där också?

Förstår inte vad det olagliga är egentligen. Att ta foton får vem som helst göra. På allmän plats eller i sitt hem.
Senast redigerad av zansibal 2026-03-01 kl. 17:00.
Citera
2026-03-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
orkar inte läsa allting men är det verkligen ett brott att fota i sitt hem? om han inte spridit bilderna känns det ju inte som något olagligt har hänt?
Hur känner du själv över tanken på att någon skulle inneha bilder eller filmer på dig naken, med sexuellt innehåll, som du själv inte har samtyckt till?

Det är självklart ett brott.
Citera
2026-03-01, 22:32
Medlem
Citat:
Han har en annan tråd här.
(FB) Kändisprofil åtalas för snatteri: ”Stammistjuv” (Fredrik Leander)
Kanske dags att smälta ihop dem?

Han har enligt den tråden knullat bland annat Ann Wilson, Lena PH, Anna Herdenstam och Victoria Tolstoj. Det borde väl räcka till i alla fall c-kändis? Kommer säkert fler namn framöver.

Han gjorde sig en hacka för många år sedan på fastighetsaffärer och byggde en förmögenhet. Naturligtvis tyckte myndigheterna att han fuskat lite och ville ha några hundra tusen i obetalda skatter. Något han givetvis överklagade. Med det i ryggen kan man tycka att det är lite märkligt att han snattar en flaska skumpa och en flaska whisky? Har vi fått en ny "arga fotomodellen" som anser sig kunna ta vad han vill ha?

Med tanke på de kvinnor han lägrat, samt haft en längre relation med Lena PH kan man fundera över hans persona. Ingen normalt funtad kvinna orkar med en narcissist och arrogant jävel, oavsett hur stor kuk han eventuellt har. Han måste alltså kunna spela på sin charm när det passar.

Enligt polisrapporten bor han i "centrala stockholm" under samboliknande former... samt är känd kund på systembolaget Ringen (personalen kände igen honom). Vilket gör att han antagligen bor/bodde på södermalm. Men han är skriven med en kvinna i Surahammar. Enligt den andra tråden här på FB har han dessutom barn med henne (alternativ att hon hade barn sedan tidigare).

En kvinna i hans egen ålder gör att barnen borde ha flyttat hemifrån vid det här laget). Har han två familjer? Eller är lägenheten på södermalm ett så kallat "gökbo"? Hur kan man lyckas knulla så många kvinnor (utöver de ovan nämnda får man lägga till ett gäng okända) i sitt eget hem om man har en sambo? Polisen gjorde dessutom en razzia och hittade mängder av minneskort och cd-skivor med knullfilmer. Hur har han lyckats gömma dem för sin sambo i hemmet? Det hela verkar bli en spännande följetong. Jag skulle gärna se filmen om honom.

Håller nog till på Söder, ja. Coop Östgötagatan han är/var stammistjuv på.
Citera
2026-03-02, 00:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger
Hur känner du själv över tanken på att någon skulle inneha bilder eller filmer på dig naken, med sexuellt innehåll, som du själv inte har samtyckt till?

Om du inte vet det så är det ju svårt att känna något alls. Det som hänt är ju att smygfilmaren på något sätt delgett andra om sin smygfilmning eller spridit den och där är det genast ett större brott.

Om A filmar B utan att det sprids så kan det bli frågan om huruvida det gjordes med tillåtelse eller ej. A kan ju hävda att B var med på noterna.
Citera
2026-03-02, 00:34
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Säg att man skulle spela in ljudet från ett hemsläp. Någon överkåt donna brottar sig in i lägenheten.
Har man rätt att spela in ljudet då?

Känns väl nästan som att man borde det nu för tiden så man inte riskerar att hon säger något konstigt efteråt?
Citera
2026-03-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geiranger

Så brottet bestod av att de var nakna när de filmades/fotades? Inte att de fotades utan vad de hade på sig?
Citera
2026-03-02, 12:23
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Så brottet bestod av att de var nakna när de filmades/fotades? Inte att de fotades utan vad de hade på sig?
Så här skriver de på lawline: "Kränkande fotografering
Den som i hemlighet och utan samtycke filmar någon inomhus i en bostad gör sig skyldig till kränkande fotografering (4:6 a, första stycket, BrB). Att alltså i hemlighet filma ett samlag, utan att personen är medveten om detta och inte heller samtyckt, är olagligt. Påföljden för kränkande fotografering är böter eller fängelse i högst två år."
Citera
2026-03-02, 12:38
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Jag har en kamera hemma hos mig som filmmar min altan. Är det ett brott om jag filmar någon där också?

Förstår inte vad det olagliga är egentligen. Att ta foton får vem som helst göra. På allmän plats eller i sitt hem.
Du får filma vad du vill på offentlig plats eller i ditt hem utan tillstånd. Men du får inte filma i badrum eller sovrum. Du får inte heller filma eller fotografera en enskild individ utan samtycke. Vare sig hemma eller offentligt. För några år sedan räknade man (EU) att fyra eller fem personer kunde räknas som en folksamling och då behövdes inte något tillstånd. Om du exempelvis fotograferar eller filmar Eiffeltornet kan du räkna med att ett antal okända människor kommer att hamna på din bild. Men var de fler än fem kunde du till exempel trycka upp ett vykort och sälja det som en souvenir utan att ta hänsyn till folksamlingen. Om du däremot fotograferar en vän som hamnar i fokus på bilden med Eifeltornet i bakgrunden måste du dels ha samtycke, dels betala modellarvode till den personen.
Citera
2026-03-02, 14:38
Avstängd
https://stoppapressarna.se/svenskt/polisens-beslag-fran-lena-phs-expojkvan-efter-sexfilmerna/

Citat:
Polisens beslag från Lena Ph:s expojkvän efter sexfilmerna
Det började med en kamera i ett hörn av rummet.
Hon anade att något var fel med Pierre Leanders förklaring – och tog saken i egna händer.
Ett dolt minneskort, ett återställt filmmaterial och flera okända kvinnor blev början på fallet som nu slutat i fällande dom mot Lena Philipssons tidigare pojkvän.
Citera
2026-03-02, 14:54
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Du får filma vad du vill på offentlig plats eller i ditt hem utan tillstånd. Men du får inte filma i badrum eller sovrum. Du får inte heller filma eller fotografera en enskild individ utan samtycke. Vare sig hemma eller offentligt. För några år sedan räknade man (EU) att fyra eller fem personer kunde räknas som en folksamling och då behövdes inte något tillstånd. Om du exempelvis fotograferar eller filmar Eiffeltornet kan du räkna med att ett antal okända människor kommer att hamna på din bild. Men var de fler än fem kunde du till exempel trycka upp ett vykort och sälja det som en souvenir utan att ta hänsyn till folksamlingen. Om du däremot fotograferar en vän som hamnar i fokus på bilden med Eifeltornet i bakgrunden måste du dels ha samtycke, dels betala modellarvode till den personen.
Jag får fotografera en enskild inivid, utan samtycke, i Sverige. På offentlig plats.
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-fotografera-och-publicera-pa-natet-utan-tillatelse
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/far-jag-fotografera-vad-och-vem-som-helst-i-staden/1296777
Senast redigerad av Kotte456 2026-03-02 kl. 15:27.
Citera
2026-03-02, 16:09
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotte456
Jag får fotografera en enskild inivid, utan samtycke, i Sverige. På offentlig plats.
https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-fotografera-och-publicera-pa-natet-utan-tillatelse
https://www.kamerabild.se/fotoskolor/far-jag-fotografera-vad-och-vem-som-helst-i-staden/1296777
Ja, du har helt rätt. Det verkar som den gamla lagen om "folksamling" har ändrats. Sedan var jag lite otydlig med att mitt exempel på slutet gällde kommersiell fotografering. Där gäller fortfarande ett samtycke, som det även står i länkarna.

Med det sagt kan vi väl komma överens om att det inte är okej att fota någon i smyg när man har sex? För det är ju det som tråden handlar om.
Citera
2026-03-02, 16:20
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt. Det verkar som den gamla lagen om "folksamling" har ändrats. Sedan var jag lite otydlig med att mitt exempel på slutet gällde kommersiell fotografering. Där gäller fortfarande ett samtycke, som det även står i länkarna.

Med det sagt kan vi väl komma överens om att det inte är okej att fota någon i smyg när man har sex? För det är ju det som tråden handlar om.
Nej det är klart att det inte är rätt att fotografera i någon i smyg, när man har sex. Oavsett lagen så är det jävligt fult. Jag har jobbat som fotograf under många år, man kommer jävligt långt med sunt förnuft.. och man behöver inte alltid bråka och hänvisa till alla lagparagrafer, utan det gäller att vara lite smidig ibland.
Senast redigerad av Kotte456 2026-03-02 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in