2026-03-02, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snellararafina
Det bedöms självklart som stöld att ta "obevakade föremål" som tillhör någon annan människa.

Fast föremålets värde spelar ju in, så det behöver inte ses som stöld.

Tex en kvarlämnad dagstidning.
Citera
2026-03-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Nej, man får inte upphittat gods, sluta ljug din tomte.

https://lawline.se/answers/hittegods-efter-3-manader

Citat:
Av 4 § följer att om ägaren till hittegods inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till Polismyndigheten, tillfaller godset upphittaren. Detsamma gäller om ägaren inte hämtar ut godset inom en månad från det att han eller hon underrättats om fyndet av Polismyndigheten, eller om ägaren i annat fall kan anses ha avstått sin rätt till godset. Upphittaren är dock skyldig att betala Polismyndighetens kostnader i anledning av fyndet.
Citera
2026-03-02, 10:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Nej, bilar är låsta.
En bil behöver inte vara låst för att det skall vara brottsligt att stjäla den. Det förändrar ingenting juridiskt om någon glömt att låsa något. Fortfarande brottsligt att stjäla.
Citera
2026-03-02, 10:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?
Trollar du? Självklart är det stöld om du tillskansar dig någon annans mobiltelefon då det utgör en vinning för dig och är till men för någon annan. Det är rätt basala kunskaper som jag trodde alla hade...
Citera
2026-03-02, 11:07
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är stöld det också om det inte är din tusenlapp.

Påstår jag att det är jag som har tappat tusenlappen på gatan så är det inte stöld. Men däremot bedrägeri?

Räknas väl också som stöld att sno pantburkar från allmänna papperskorgar.
Citera
2026-03-02, 11:28
Avstängd
Citat:
Nej, jag trollar inte.

Det ger rostig karma.

Förra veckan hittade jag en iphone mobil + bankomatkort m.m i fodralet.

Tog den och behöll den i 3 timmar då jag tänkte att någon kommer ringa upp den. Ingen gjorde det. Då tog jag mig tid åt att leta upp vart man kunde lämna in den där jag hade hittat den. Lämnade in den. Det fanns namn på ägaren så dom kunde maila. Servicepersonal som jag lämnade in den till frågade om jag ville ange mitt namn ifall personen ville tacka mig. Jag sa nej, det är lugnt. För jag gjorde det inte för ryggdunkningars skull.

Några dagar senare är jag med om en livsavgörande händelse som min framtid hängde på. Jag hade alla odds emot mig och det var kört. Men jag lyckades. Trots att jag var 110 på att det gått åt helvete med mitt liv. Jag gick segrande på nått sjukt sätt.

Folk har sina liv i mobiler idag. Du gör stor skada. Gör det rätta. Jävlas inte med någon som inte gjort dig illa. Bad karma.
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-02 kl. 11:30.
Citera
2026-03-02, 12:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej, bilar är låsta.

Så en olåst bil är alltså OK att ta enligt dig.

Eller att ta en låst bil med bärgningsbil.
Citera
2026-03-02, 12:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Nej, bilar är låsta.
Och telefonen du ska sno är upplåst alltså? Det är väl perskans ovanligt.
Citera
2026-03-02, 14:45
Medlem
Självklart är det stöld. Har ingen betydelse vart du hittade mobilen och tar rätt på den.

Om du hade glömt din mobil på en restaurang. Du går tillbaka dit och märker att den är borta. Du skulle troligtvis känna att någon snott mobilen.
Citera
2026-03-02, 15:42
Medlem
Citat:
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?

När du lämnar in den till polisen, ska du se till att du får kvitto. Och att det står ett identifieringsnummer på kvittot. (Det går inte lita på någon)! Och du har rätt till hittegods om ägaren inte hör av sig..

NU var det ju en tjej som blev tagen för tjuv när hon tog hand om en telefon i ett annat land. Hon hade tänkt lämna in den till polisen. Men blev anmäld för stöld. Jag tänker hon gjorde rätt ändå. Tänk om hon lämnat kvar den. Då hade risken varit stor en riktig tjuv tagit den. Men det är lite komplicerat - Du ska antagligen se till att någon filmar dig när du tar hand om kameran. Och säga tydligt att det är för den ska lämnas in som hittegods.
Citera
2026-03-02, 20:40
Medlem
"Jag trodde det var min, jag har en likadan"?
Citera
2026-03-08, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Gör du likadant i butiken om ingen kamera eller personal övervakar dig?
Nej, absolut inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in