2026-03-01, 18:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Men om man hittar en tusenlapp på gatan?
Är stöld det också om det inte är din tusenlapp.
Citera
2026-03-01, 19:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?
Om det inte är din telefon är det klart att det är stöld om du tänker behålla telefonen. Däremot om syftet är att lämna den tillbaka till ägaren så saknas uppsåt.
Citera
2026-03-01, 19:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?

Jag tror och hoppas det beror lite på ditt uppsåt med att ta den.

Jag har gjort det flera gånger faktiskt, att jag tagit telefoner som legat oövervakade eller borttappade. Men då har jag liksom inte smitit iväg med dom, för egen vinning. Utan jag har bara gjort det så ingen annan ska ta dom. Antingen har jag försökt få tag i någon i kontaktlistan, eller svarat när någon ringer, eller om detta inte lyckats lämna in dom som hittegods. Detta förfarande borde inte bil bedömt som stöld. Men det finns så klart en risk, att polisen och rätten inte tror på avsikten.
Citera
2026-03-01, 19:50
Medlem
Om någon uppenbart har glömt telefonen och du tar den och lämnar in hos polisen så är det inte stöld. Men du tänkte ta den och behålla den själv antar jag.
Citera
2026-03-01, 19:59
Avstängd
Citat:

Gör du likadant i butiken om ingen kamera eller personal övervakar dig?
Citera
2026-03-01, 20:06
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Äh vafan. Är det Flashback eller familjeliv?

Egendom som någon har tappat eller glömt kvar är hittegodis. Bara att stoppa i fickan o se glad ut. You snooze, you lose!

Det är juridikforumet, frågan är om det räknas som stöld att ta en obevakad telefon.
Här ska man inte ha en massa åsikter.

On topic!

8:1 BrB: "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Tagande ur annans besittning utan lov? JA
Tillägnelseuppsåt? JA
Normalgraden? Antagligen... Högsta domstolens mål nr B 712-25 säger att 1500kr är den övre gränsen för ringa stöld, det borde en Iphones värde överskrida. I guess...

Det rör sig helt riktigt om stöld.
Citera
2026-03-01, 20:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Så du menar att det skulle vara OK att stjäla parkerade bilar. De är ju obevakade.

Och du tror på fullt allvar att det skulle finnas någon annan rättspraxis för det? Du är inte det vassaste indianen i stallet du inte.
Citera
2026-03-01, 20:17
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det är juridikforumet, frågan är om det räknas som stöld att ta en obevakad telefon.
Här ska man inte ha en massa åsikter.

On topic!

8:1 BrB: "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Tagande ur annans besittning utan lov? JA
Tillägnelseuppsåt? JA
Normalgraden? Antagligen... Högsta domstolens mål nr B 712-25 säger att 1500kr är den övre gränsen för ringa stöld, det borde en Iphones värde överskrida. I guess...

Det rör sig helt riktigt om stöld.
Fast vi vet ju inte om TS har uppsåt att tillägna sig den. Den kan vara kvarglömd och då ses som hittegods. Det är då inte stöld att ta den.

Om TS däremot uppsåtligen underlåter att anmäla hittegodset till polisen eller ägaren, eller behåller det för egen vinning kan hen dömas för fyndförseelse.
Citera
2026-03-01, 20:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fast vi vet ju inte om TS har uppsåt att tillägna sig den. Den kan vara kvarglömd och då ses som hittegods. Det är då inte stöld att ta den.

Om TS däremot uppsåtligen underlåter att anmäla hittegodset till polisen eller ägaren, eller behåller det för egen vinning kan hen dömas för fyndförseelse.
Fast i rubriken skriver han att han tänker sno den. Det torde vara ett tecken på att han inte har några planer att vara ärlig på något sätt.
Citera
2026-03-01, 21:30
Medlem
Facades avatar
En bil står parkerad på en parkeringsplats och således ej övervakad av ägaren.
Får du ta den?

Hur kan detta ens vara en fråga?
Citera
2026-03-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Men om man hittar en tusenlapp på gatan?

Man får se upp så att den inte är förfalskad. Kontanter är ju ovanliga idag.
Tusenlappen ska också lämnas in till polisen
Om ingen hämtar pengarna. Så får man sedeln efter en viss tid. Om den är äkta!
Men det finns säkert folk som går varje dag och frågar efter upphittade pengar
Så chansen att återfå den är nog ganska liten
Citera
2026-03-01, 21:42
Medlem
NegernsDofts avatar
Det är rätt uppfattat ja. Typ som det ej räknas som inbrott när du ej är hemma eller våldtäkt när du är medvetslös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in