2026-03-01, 14:52
Medlem
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?
Citera
2026-03-01, 14:58
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Vad i helvete tror du? Får jag ta din Samhallkeps för att du lämnar den är obevakad?
Citera
2026-03-01, 15:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ja det är stöld så ge fan i telefonen. Det du kan göra är att ta den och lämna den till restaurangpersonalen som då lämnar tillbaka telefonen när ägaren kommer och frågar efter den.
Citera
2026-03-01, 15:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Rubriken säger väl allt, snor man nåt så stjäl man, oavsett vad det är eller hur man snor den.

TS verkar vara en väldigt märklig figur med tanke på posthistoriken, tror inte ens det är ett troll utan det är några seriösa felkopplingar i huvudkontoret.
Citera
2026-03-01, 15:06
Medlem
Det är stöld, fråga personalen på ditt gruppboende om du inte tror mig!
Citera
2026-03-01, 15:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag undrar över hur lagen tolkar ‘stöld’ i praktiken. Om en iPhone 17 ligger på ett restaurangbord som inte tillhör mig och jag tar den, är det automatiskt stöld? Eller finns det situationer där lagen ser annorlunda på föremål som är obevakade? Finns det några juridiska principer eller exempel från rättspraxis som kan belysa detta?
Stöld är att ta något som tillhör någon annan i syfte att tillägna sig det. Vad är svårt att fatta?
Man behöver inte hålla i eller hålla koll på sina saker så att tattare am du lämnar dem ifred, normala människor lämnar andras ägodelar i fred.
Citera
2026-03-01, 15:41
Medlem
kalkryggars avatar
Se det här exemplet.

En tjej sitter på biblioteket och har sin dator på bordet. Hon springer snabbt och bajar lite. Datorn står obevakad. Eller hur.

Har Ali då rätt att ta datorn?

Exakt samma princip. Om du inte förstår detta så är det fara å färde med dig.

Om du hittar en telefon oavsett om den är tappad, kvarglömd eller för tillfället oövervakad så ska du väl larma omgivningen om att det finns en telefon som ligger oövervakad. Om ingen känner igen den så skyndar du dig att kontakta personal (om det är ett ställe där det finns personal) för att reda rätt på ägaren.

Alternativt så har du den redo att svara när den stackaren som blivit av med den ringer till den och så hjälper du till så att den kommer tillrätta. När hen är glad och får sin telefon och vill ge dig hittelön så avböjer du självklart snällt men bestämt.
Citera
2026-03-01, 15:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Rubriken säger väl allt, snor man nåt så stjäl man, oavsett vad det är eller hur man snor den.

TS verkar vara en väldigt märklig figur med tanke på posthistoriken, tror inte ens det är ett troll utan det är några seriösa felkopplingar i huvudkontoret.

Ja det är stöld, precis som om jag skulle ta ett paket som ligger utanför grannens dörr med uppsåt att lägga beslag på innehållet. Men som du säger TS har ett hyfsat allvarligt fel i skallen (FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?
Citera
2026-03-01, 16:06
Medlem
S.O.Stolps avatar
Äh vafan. Är det Flashback eller familjeliv?

Egendom som någon har tappat eller glömt kvar är hittegodis. Bara att stoppa i fickan o se glad ut. You snooze, you lose!
Citera
2026-03-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
De flesta brott är avgörande för vad syftet är inte hur man utför det.

Dvs är syftet att sno mobilen för att ta och använda själv eller sälja vidare så är det stöld oavsett om man tar den från ett bord eller från någons ficka.

Är syftet att lämna in den till polisens hittegods för att man tror att den är tappad är det bara en upphittad telefon.

Att behålla en telefon är stöld oavsett om den legat på bordet i 10 sekunder eller 10 månader.
Citera
2026-03-01, 18:06
Medlem
Det räknas som stöld
Du får inte heller ta bordet och stolen, kassaapparaten
Bara för att ingen använder det just då

Även om du hittar en telefon på gatan
Så är det stöld. Om du tar hem den, inte lämnar in den till polisen
Citera
2026-03-01, 18:20
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det räknas som stöld
Du får inte heller ta bordet och stolen, kassaapparaten
Bara för att ingen använder det just då

Även om du hittar en telefon på gatan
Så är det stöld. Om du tar hem den, inte lämnar in den till polisen
Men om man hittar en tusenlapp på gatan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in