2026-03-01, 23:27
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexspiritus
för att tro på antikrist måste man ju följa den kristna dogamatiska tron på gott och ont,

redan där är man ju körd, om man köper innehållet från en sagobok som skrivits av fulla judar för 4000 år sedan, som på köpet knappt kunde läsa eller skriva så de passerade berättelserna via mun-mot-öra metoden,

Tyvärr antikrist finns inte, om ngt så har djävulen själv skrivit bibeln, mest troligt då all bibelns berättelser förutsätter kontrollmekanismen ond/god,

Antikrist finns i viss mån i alla människor som inte kan stå för sig själva, som samas i grupp, som är svaga allena men starka tillsammans, där har du den riktiga fienden hos oss, kollektiv idioti,

som detta forum , en bunt nojjiga pundare som rökt för mkt hash och börjat tro på sagoböcker från en svunnen tid
Självklart vet jag inte alls, men som jag tror efter ha läst lite i biblen.

Det handlar inte om gott och ont, gud vill bli fruktad, står ofta i bibeln. Svårt att se gud som enbart god om man läser den. Mer ett väsen med lite annorlunda moral en våran och som ser tid ur ett helt annat perspektiv.

Det är snarare sanning och lögn en gott och ont, min uppfattning. Då gott och ont är relativt och ofta beror på hur du ser på något, en handling kan ses ond men vara rättfärdig.

Bibelns Gud är en eld gud, och sanningens gud. Samma som persiernas gud. Troligtvis finns det ett släktskap där.

Gud är en förtärande eld av sanning, i gud föds inga lögner. Klarar du av att möta sanningen klarar du av att möta gud.

Här är antikrist tvärt om, han är en lögnare. Jag gissar på om han dyker upp, kommer han få många människor att hata genom att ljuga. Så det kommer inte vara så svårt att se skillnad på dem.

Jag tror nya testamentet fokus på förlåtande handlar snarare om att det är den roll gud vill att människorna som den delen av bibeln är för ska vara. Gud jagade judarna i 2000 år med draget svärd för de synder de begått, men samtidigt säger han till dem, ett litet ögonblick övergav jag er.

Det är uppenbart att gud inte praktiserar förlåtande överdrivet mycket själv.
Citera
2026-03-02, 00:07
Medlem
.nattramn.s avatar
Jerusalem är staden gud äkskar.

Staden gud en dag igen ska bo i.

Om du tror på guden i bibeln, hur kan du säga att Jerusalem inte är helig?

Gud hittade Jerusalem när Jerusalem var som ett nyfött barn, men med ödet att dö, det låg sprattlade i sitt eget blod.

Men gud såg något i Jerusalem och gjorde staden till sin. Lät den växa och gjorde den vacker.

Men flera synder begicks i den, den sista som nämns i bibeln är den som sker i dag. Synden att människorna vänder ryggen till när de ber på tempelberget.Tänk att de visste det mer en 2000 år innan det skedde.

Allt detta står i bibeln. Det står också att gyllene porten ska förbli stängd och att det är den vägen in gud kommer att bruka när han ännu en gång bor med oss och har sin boning på tempelberget. Även det visste de, alltså att porten skulle stängas och vara stäng, vilket den här varit länge nu och så kommer den fortfarande vara när gud kommer tillbaka.

Just det att gud älskar en stad över alla är väl därför Jerusalem är ett så stort problem.

Jag gillar att även våran asatro, säger att världskapare ska komma tillbaka under ragnarök.

Judendomen, kristendomen, asatron , har samma idé att guden som skapade världen inte är vidare närvarande nu men kommer att vara det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är människor som är antikrist, människor som inte tror på ödmjukhet och barmhärtighet.

Människorna är de förlorade svarta fåren som Gud uppmärksammar och sänder profeter till därför att vi annars är hjälplöst förlorade. Det började med svek och nyfikenhet och slutar med svek och nyfikenhet när kunskapen fört oss fram till den punkt fär vi sätter bekvämlighet och möjlig vinst före ansvar och besinning.

Jerusalem är ingen helig stad utan staden där man dödar profeter.

Din tolkning av antikrist tror jag inte på.

Gud är inte alltid själv ödmjuk eller barmhärtig. Inte ur vårt sätt att se det i alla fall.

Men gud är alltid sanningen.

Antikrist kommer att ljuga, ljuga för att styra våra tankar.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-03-02 kl. 00:25.
Citera
2026-03-02, 00:53
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Möjligen en person som tex Kenneth Rex McElroy (June 16, 1934 – July 10, 1981). Jag är inte religiös men väldigt intresserad av religiösa skrifter. McElroy mfl passar liksom in lite i definitionen av en antikrist-figur (enligt min mening). Finns många bra dokus om honom och vad som hände i den lilla staden. T om stadens pastor sa om hans mer eller mindre avrättning:

"well, there is a verse in the bible":

(Jesus tells Peter to put away his sword during his arrest, saying)
Matthew 26:52 "Put your sword back into its place; for all who take the sword will perish by the sword"
(senare det mer generella talesättet: The phrase "live by the sword, die by the sword" serves as a warning that those who rely on violence will ultimately be destroyed by it.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_McElroy
Citera
2026-03-02, 01:32
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Möjligen en person som tex Kenneth Rex McElroy (June 16, 1934 – July 10, 1981). Jag är inte religiös men väldigt intresserad av religiösa skrifter. McElroy mfl passar liksom in lite i definitionen av en antikrist-figur (enligt min mening). Finns många bra dokus om honom och vad som hände i den lilla staden. T om stadens pastor sa om hans mer eller mindre avrättning:

"well, there is a verse in the bible":

(Jesus tells Peter to put away his sword during his arrest, saying)
Matthew 26:52 "Put your sword back into its place; for all who take the sword will perish by the sword"
(senare det mer generella talesättet: The phrase "live by the sword, die by the sword" serves as a warning that those who rely on violence will ultimately be destroyed by it.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_McElroy
Vi har ju även fler personer att bena ut.

Jag vet att vi ( inte du och jag men personer som diskuterar detta) ibland blir oense om vilka delar som handlar om sista tiden.

Men en del tror ju att antikrist ger sig till känna vid ett fredsavtal mellan de många och Israel. Här har vi ju de här Abrahamsavtalen som mycket väl skulle kunna komma i en större klump, snart.

Men det betyder ju i så fall att antikrist redan är här men inte ännu i den roll han kommer ha.

Det är ju även lite intressant att läsa om Islams profetsior. Som inte står i Koranen utan i deras andra texter.

Mahdi, ska ju komma när Islam är stukat. De har ju fått en del smällar och upplever säkert situationen som orättvis. Så läget ser ju ut att vara lite gynnsamt för Mahdi. Mahdi är ju efterlängtad för den och ska skapa rättvisa för dem.

Du kanske inte vill diskutera vem Mahdi är i tråden. Men mahdi kommer nog vara lättare att lyfta fram. Eftersom vi redan vet vad han ska heta då han ska ha samma namn som profeten. Alltså Muhammed eller Ahmed. Ahmed, heter ju Syriens ledare. Eller ha bägge namnen.

Det skulle ju bli en märklig värld vi lever i om vi börjar peka ut personer som dessa, eller som jesus. Både om vi pekar ut personer som de bra eller som de dåliga.
Citera
2026-03-02, 02:08
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Vi har ju även fler personer att bena ut.

Jag vet att vi ( inte du och jag men personer som diskuterar detta) ibland blir oense om vilka delar som handlar om sista tiden.

Men en del tror ju att antikrist ger sig till känna vid ett fredsavtal mellan de många och Israel. Här har vi ju de här Abrahamsavtalen som mycket väl skulle kunna komma i en större klump, snart.

Men det betyder ju i så fall att antikrist redan är här men inte ännu i den roll han kommer ha.

Det är ju även lite intressant att läsa om Islams profetsior. Som inte står i Koranen utan i deras andra texter.

Mahdi, ska ju komma när Islam är stukat. De har ju fått en del smällar och upplever säkert situationen som orättvis. Så läget ser ju ut att vara lite gynnsamt för Mahdi. Mahdi är ju efterlängtad för den och ska skapa rättvisa för dem.

Du kanske inte vill diskutera vem Mahdi är i tråden. Men mahdi kommer nog vara lättare att lyfta fram. Eftersom vi redan vet vad han ska heta då han ska ha samma namn som profeten. Alltså Muhammed eller Ahmed. Ahmed, heter ju Syriens ledare. Eller ha bägge namnen.

Det skulle ju bli en märklig värld vi lever i om vi börjar peka ut personer som dessa, eller som jesus. Både om vi pekar ut personer som de bra eller som de dåliga.

Jag gjorde medvetet min egna tolkning av själva arketypen för en anti-krist (och där finns som bekant många i det gänget). Jag förstår att många utav er har siktet på EN större figur som i princip orsakar människans/civilisationens undergång eller ett negativt/ondskefullt paradigm-skifte inom mänskligheten.

Jag är lite vagt bekant med dessa (en ganska snårig historia lite likt de apokryfiska texterna från det ursprungliga ej sanktionerade bibel-materialet som jag själv finner väldigt intressanta).

Följer diskussionen!
Citera
2026-03-02, 02:42
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag gjorde medvetet min egna tolkning av själva arketypen för en anti-krist (och där finns som bekant många i det gänget). Jag förstår att många utav er har siktet på EN större figur som i princip orsakar människans/civilisationens undergång eller ett negativt/ondskefullt paradigm-skifte inom mänskligheten.

Jag är lite vagt bekant med dessa (en ganska snårig historia lite likt de apokryfiska texterna från det ursprungliga ej sanktionerade bibel-materialet som jag själv finner väldigt intressanta).

Följer diskussionen!
Islams profetsior är ju intressanta eftersom de är så detaljerade. Som exempel ska ju kaban förstöras i sista dagarna, av någon som är muslim. Antingen av Mahdi eller av en afrikan med två smala ben.

Men för mig går dessa texter inte att läsa. Så jag blir tvungen att läsa tolkningar. Jag tycker Koranen och de andra islamska texterna är obegripligt skrivna.

Bibeln däremot är lättläst. Jag är sjukt förtjust i profeterna i GT. Men har läst lite i och om zohar också.

Där har de en intressant profetsia om Ismaels omskärelse och att han (hans ättlingar) tack vare den fick det heliga landet för ett tag. Han var 13 år när han omskars och det heliga landet var muslimskt i 1300 år. Just att det skulle bli lika många hundra år som han var gammal vid omskärelsen står inte med, men det blev så.

Jag läser gärna dessa texter bokstavligt och inte symboliskt.

Men jag ser gud som sanningen och antikrist som lögnen.

Att ljuga för att bilda opinion för att skada är antikrist enligt mig. Något som vi ser sker hela tiden och som säkert kommer öka.

Jag tänker att detta är en kraft, som många kan besitta. Men antikrist är också en aktör och han kommer ha denna kraft starkt i sig.

För egen del tror jag på profeterna i GT eftersom de var mäktiga siare. Jag mins första gång jag läste de, jag blev shockad, GT är en besynnerlig bok. Men om gud finns eller inte är ju en helt annan sak. Men det ser ut som om vi går mot en punkt då vi behöver hans återkomst och det är väl just då han återkommer.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-03-02 kl. 02:55.
Citera
2026-03-02, 03:08
Medlem
Det är nog Jimmy å hur konstigt det än låter.
Citera
2026-03-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är nog Jimmy å hur konstigt det än låter.

Det finns ingen ande.
Har ni svårt med fakta?
Citera
2026-03-03, 17:55
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det finns ingen ande.
Har ni svårt med fakta?

Vem är emot Kristus?
Citera
2026-03-04, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vem är emot Kristus?

De blåser alla på allt de kommer åt.
De har inget riktigt energisystem.
Undrar hur många hjärnceller man hade förr i tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in