2026-02-19, 18:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
De skulle behöva lite intressanta resmål som sagts tidigare.
- New York
- Bangkok
- Dubai/Abu Dhahbi/ Qatar
Och få klart tåget GBG-GOT-Borås

Men det verkar som flygbolaget är på väg tillbaks till hub-spoke modellen.
Efter KLMs övertagande av SAS har de börjat koncentrera sig på CPH till Arlandas nackdel.
Problemet blir ju vem som ska köra de där linjerna. SAS kör till Köpenhamn och Stockholm, ska man vidare så byter man i Köpenhamn.
Då Thai nu inte längre är allianskollegor med SAS så skulle man kunna tänka sig något flyg i veckan till Bangkok under högsäsong. Och araberna försökte innan pandemin, en arablinje borde kunna funka. Men flygplan är dyra och kapaciteten på arabernas hubbar är begränsad. Är det mer lönsamt att flyga till Landvetter istället för till något annat? New York har väl ungefär samma möjlighet som Bangkok, fast med United. Förutsatt att SAS inte dammar av sina A321.
Citera
2026-02-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Problemet blir ju vem som ska köra de där linjerna. SAS kör till Köpenhamn och Stockholm, ska man vidare så byter man i Köpenhamn.
Då Thai nu inte längre är allianskollegor med SAS så skulle man kunna tänka sig något flyg i veckan till Bangkok under högsäsong. Och araberna försökte innan pandemin, en arablinje borde kunna funka. Men flygplan är dyra och kapaciteten på arabernas hubbar är begränsad. Är det mer lönsamt att flyga till Landvetter istället för till något annat? New York har väl ungefär samma möjlighet som Bangkok, fast med United. Förutsatt att SAS inte dammar av sina A321.
Exakt, så är det, som jag försökte få fram i andra delen av inlägget.
Så en förbättring i närtid lär vi inte se.
Citera
2026-02-24, 23:24
Medlem
Citat:
Det framgår inte hur de har räknat, men om jag ska spekulera lite...
Börja med att kolla de berörda flygplatsernas direktdestinationer, där hamnar Landvetter sist. De hamnar antagligen också sist om man bara tittar på lågprisbolagens destinationer. Sedan jämför man priserna från alla flygplatserna till alla destinationerna. Då kan man få konstigheter som att ett lågprisbolag kör billigt direkt från Kastrup och Arlanda till någon strand i Medelhavet men ska man flyga till samma strand från Landvetter så blir alternativet att flyga med Fina Bolaget och byta, vilket blir dyrare, förutsatt att man inte själv köper flera resor av lågprisbolaget och bygger sin egna resa, utan någon säkerhet vid sena byten. Sedan kan det också vara intressant att se hur ofta det flyga till den där stranden från Kastrup. Ett flyg i veckan eller tre om dagen?

Det vore mer intressant att jämföra samma dagliga direktförbindelser. Exempelvis till städer som London, Paris, Frankfurt, Amsterdam, Helsingfors.

Enligt jämförelsen har Landvetter dyra biljetter särskilt till populära destinationer. Vill inte flygbolagen konkurrera på sådana sträckor?
Senast redigerad av KD-tards 2026-02-24 kl. 23:34.
Citera
2026-02-25, 12:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Enligt jämförelsen har Landvetter dyra biljetter särskilt till populära destinationer. Vill inte flygbolagen konkurrera på sådana sträckor?
I GPs video nämns städerna Paris och Barcelona.
Avgående flyg imorgon:

Landvetter:
Paris: 2*Air France
Barcelona: Inget

Arlanda:
Paris: 3*Air France, 2*SAS, 1*Norwegian, 1*Transavia Fance
Barcelona: 1*Ryanair, 1*Vueling, 1*Norwegian

Kastrup:
Paris: 3*Air France, 3*SAS, 1*Easyjet, 1*Norwegian, 1*Transavia France
Barcelona: 2*Vueling, 1*Ryanair, 1*Norwegian, 1*SAS

Varför ska man flyga till Landvetter när resenärerna kan ta sig till Kastrup?
Citera
2026-02-28, 20:48
Medlem
Citat:
Varför ska man flyga till Landvetter när resenärerna kan ta sig till Kastrup?

För att ta marknadsandelar genom bättre erbjudanden? För att nå kunder som inte skulle resa annars? För att slippa den danska flygskatten?
Citera
2026-03-01, 01:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
För att ta marknadsandelar genom bättre erbjudanden? För att nå kunder som inte skulle resa annars? För att slippa den danska flygskatten?
Lite märkligt är det och just att nå kunder som inte skulle resa annars bör vara ett bra argument. Som jämförelse åkte antagligen inte göteborgarna kryssningsbåten till Köpenhamn (90-talet) för att de ville till Köpenhamn utan för att det var en lättillgänglig resa. Just nu är det nog lågsäsong vad gäller turistresor och då får säsongsarbetare och liknande byta flyg. Till sommaren bör det bli mer lågprisflyg från Göteborg även om jag tvivlar på att just Paris och Barcelona kommer få särskilt mycket Göteborgstrafik. Så länge det funkar med arbetstid borde ett Köpenhamnbaserat flyg, inklusive besättning, kunna flyga Köpenhamn - Havet - Göteborg - Havet - Köpenhamn. Men vad är mest lönsamt?
Citera
2026-03-01, 20:34
Medlem
LibraryCops avatar
Jag tror det är omöjligt för Landvetter att konkurrera med flygplatserna i de tre huvudstäderna Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Landvetter fyller ett syfte som flygplats för Västra Götalandsregionen, men då bara som regional hubb till de större flygplatserna i Europa, och för en del charterresor. Långdistansflyg från Landvetter till andra kontinenter är knappast lönsamt för flygbolagen. Järnvägsförbindelse kommer att ha positiv inverkan för de som bor i Göteborg och Borås men inte så mycket mer.
Citera
2026-03-01, 21:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag tror det är omöjligt för Landvetter att konkurrera med flygplatserna i de tre huvudstäderna Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Landvetter fyller ett syfte som flygplats för Västra Götalandsregionen, men då bara som regional hubb till de större flygplatserna i Europa, och för en del charterresor. Långdistansflyg från Landvetter till andra kontinenter är knappast lönsamt för flygbolagen. Järnvägsförbindelse kommer att ha positiv inverkan för de som bor i Göteborg och Borås men inte så mycket mer.
De tre flygplatserna har ägare/flygbolag som satsar på att flygplatser ska vara hubbar. Samma sak hade kunnat funka även i exempelvis Göteborg. Jämför med Hamburg, som är större än grannen Köpenhamn men har en mindre flygplats.
Landvetter kommer antagligen aldrig bli en riktig hubb, det kommer vara en ändhållplats för i stort sett samtliga passagerare. Enstaka långdistanslinjer kan säkert komma, antingen säsongsbaserat eller för att en det passar näringslivet. Ett sådan sak skulle kunna vara om Volvo av någon anledning bygger en jättefabrik nära New York, då skulle turism och näringsliv tillsammans kanske kunna motivera en direktlinje, men det hade inte funnits något självklart bolag för att köra den. Jag har för mig att Bergen hade en liknande oljelinje till Texas tidigare.
Citera
2026-03-01, 22:18
Medlem
Citat:
De tre flygplatserna har ägare/flygbolag som satsar på att flygplatser ska vara hubbar. Samma sak hade kunnat funka även i exempelvis Göteborg. Jämför med Hamburg, som är större än grannen Köpenhamn men har en mindre flygplats.
Landvetter kommer antagligen aldrig bli en riktig hubb, det kommer vara en ändhållplats för i stort sett samtliga passagerare. Enstaka långdistanslinjer kan säkert komma, antingen säsongsbaserat eller för att en det passar näringslivet. Ett sådan sak skulle kunna vara om Volvo av någon anledning bygger en jättefabrik nära New York, då skulle turism och näringsliv tillsammans kanske kunna motivera en direktlinje, men det hade inte funnits något självklart bolag för att köra den. Jag har för mig att Bergen hade en liknande oljelinje till Texas tidigare.

Nej, Landvetter. kommer aldrig att bli en hub.
Den lever upp litet under chartersäsongen, men för i övrigt en ganska tynande tillvaro.

Själv åker jag helst tåget till CPH, när jag skall ut och plocka upp "min" maskin.
Betydligt fler destinationer, och bättre frekvens.
Det händer dock att jag flyger till Landvetter, när jag är på hemväg efter arbetsperiod.

Det stämmer att SAS hade en linje för oljefolket.
Stavanger - Houston. En renodlad businessclass-maskin.
Blev dock inte långvarigt. Tror att det var två år den gick, eller nå't sån't.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in