2026-01-23, 12:42
Medlem
Den internationella tillgängligheten via Landvetter ligger fortfarande omkring 30 procent under nivåerna före pandemin. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg (BRG) –Göteborgs Stads näringslivskontor som representerar 13 kommuner i regionen.

Samtidigt växer gapet till andra nordiska flygplatser
– Detta står i skarp kontrast till Göteborgsregionens växande betydelse för svensk ekonomi, och starkare tillväxt än övriga Sverige, skriver BRG och hänvisar till att den reala tillväxten i regionen har ökat med 71 procent sedan finanskrisens 2009.
https://ekonomibladet.se/hotar-hela-sveriges-ekonomi-nodrop-fran-svensk-flygplats/

Det har blivit färre direktförbindelser ut i världen, precis som för Arlanda.

Enligt Patrik Andersson, VD för Business Region Göteborg, är den enskilt viktigaste insatsen för att stärka Landvetters internationella position att man prioriterar byggstarten av en järnväg via flygplatsen.

Frågor:

Varför utvecklas Landvetter inte bättre, med tanke på Göteborgsregionens betydelse för svensk ekonomi?

Har man satsat på fel destinationer? Fel priser?

Satsar man på en järnvägsförbindelse, kommer det att göra Landvetter till ett nytt Gardermoen om 20 år eller är det överskattat?

Har Landvetter misslyckats med sin attraktionskraft, servicenivå, lokala förbindelser osv?
Citera
2026-01-23, 12:46
Medlem
Tavastehuss avatar
Avskyr Landvetter. Känns så långt bort från allting. Den öde, deppiga vägen dit med skyltar som kan få en att av misstag hamna i byhålan Landvetter istället för flygplatsen.

Klientelet är inget trevligt heller med folk som tvättar fötterna i handfatet på toaletten.
Citera
2026-01-23, 13:01
Medlem
Bor mellan Arlanda och Landvetter, men jag har aldrig flugit från den senare. Antagligen för att färre charterresor går därifrån. Varför det är så har jag inte en aning om. Flygtiden skulle ju bli en aning kortare, vilket jag skulle uppskatta. Flashiga tax-free-butiker och dyra restauranger på Arlanda är inget jag suktar efter. Inte heller den där jävligt långa promenaden när man kommer hem.
Citera
2026-01-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Avskyr Landvetter. Känns så långt bort från allting. Den öde, deppiga vägen dit med skyltar som kan få en att av misstag hamna i byhålan Landvetter istället för flygplatsen.

Klientelet är inget trevligt heller med folk som tvättar fötterna i handfatet på toaletten.
Lägg till Sveriges förmodligen sämsta MAX-restaurang (om den finns kvar?) Det är ju bra att man sysselsätter även de som har det lite svårt här i livet, men de gångerna jag ätit där så blir man ju mörkrädd! Det är som om man blev betjänad av ett gäng specialskole-elever, eller Köping-gänget.

Men ja, Landvetter flygplats är faktiskt en rätt deprimerande plats.
Citera
2026-01-23, 13:28
Medlem
Anklagarens avatar
Närheten till Göteborg förmodligen.
Citera
2026-01-23, 13:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
[indent]
Satsar man på en järnvägsförbindelse, kommer det att göra Landvetter till ett nytt Gardermoen om 20 år eller är det överskattat?

Har Landvetter misslyckats med sin attraktionskraft, servicenivå, lokala förbindelser osv?

Det är en fördel. Hela södra Sverige (åtminstone Skåne, Halland och Blekinge) kan resa med tåg direkt till Kastrup.
Citera
2026-01-23, 13:31
Medlem
Sqrbankens avatar
Ingen koll på Landvetter. Jag är 08 och hatar Arlanda, kanske är en grej att lokalbefolkningar hatar sin flygplats

I vilket fall så har Kastrup blivit nordens största flygnav med absolut flest direktflighter. Bron har gjort tågfärden dit till en barnlek. Fasiken själv dammat dit med tåg istället för connect ARN->CPH en gång.

Som direkt svar på rubrik så är det kanske smidigare för folk från ett rimligt avstånd från "söder om" Göteborg (tänk linje ritad Göteborg -> Jönköping -> Oskarshamn) att välja Kastrup före Landvetter.
Citera
2026-01-23, 13:32
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Bor mellan Arlanda och Landvetter, men jag har aldrig flugit från den senare. Antagligen för att färre charterresor går därifrån. Varför det är så har jag inte en aning om. Flygtiden skulle ju bli en aning kortare, vilket jag skulle uppskatta. Flashiga tax-free-butiker och dyra restauranger på Arlanda är inget jag suktar efter. Inte heller den där jävligt långa promenaden när man kommer hem.

Man skulle kanske tro att det är dyrare på Arlanda men jag frekventar både Arlanda och Landvetter och min uppfattning är att Arlanda är betydligt billigare då det faktiskt finns lite konkurrens.

Landvetter är äckligt dyrt i förhållande till vad som erbjuds. Försök hitta en öl för under 130kr...
Citera
2026-01-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Man skulle kanske tro att det är dyrare på Arlanda men jag frekventar både Arlanda och Landvetter och min uppfattning är att Arlanda är betydligt billigare då det faktiskt finns lite konkurrens.

Landvetter är äckligt dyrt i förhållande till vad som erbjuds. Försök hitta en öl för under 130kr...
Okej, men när jag behöver ta en flaska vatten i Pressbyrån med mitt Klarnakort, då känner jag att det är onödigt dyrt.
Citera
2026-01-23, 13:36
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, men när jag behöver ta en flaska vatten i Pressbyrån med mitt Klarnakort, då känner jag att det är onödigt dyrt.
Ja, men det är det visserligen på centralstationen också även om flygplatserna sticker ut.

Skulle inte påstå att varken Landvetter eller Arlanda sticker ut gällande detta mot andra flygplatser.
Citera
2026-01-23, 13:44
Medlem
Gör verkligen tågbanan så stor skillnad?
Ska man till Göteborg så är väl fortfarande lättare att landa på Landvetter plus taxi eller flygbuss in än att landa i Köpenhamn och åka tåg in till Göteborg.

Det skulle vara om de tror att tågbanan ska locka folk från Småland att välja Landvetter istället för Köpenhamn.
Citera
2026-01-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Ja, men det är det visserligen på centralstationen också även om flygplatserna sticker ut.
Den stora skillnaden är att jag får ha med mig vatten eller öl in på stationen när jag ska åka tåg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in