2026-02-25, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Äh, botar ljuger för varandra hela tiden. Varför skulle ohederlighet vara förbehållet oss människor?
Inte förbehållet, men människor ljuger nog mer och sämre.

Om botar ljuger är det kanske mestadels efterapning av människan.
Citera
2026-02-25, 17:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det kryllar ju av bottar på flashback. Efter ett tag med bottar på andra forum så har jag lärt mig att känna igen den type av text de producerar och det är mängder med relativt nyreggade konton som har massor med inlägg som är uppenbara textrobotar. En textrobot producerar text utan tanke och det är på det viset man känner igen dem. Det är ingen där.

Det går inte att driva en BBS idag utan en captcha som håller borta bottar. Har flashback någon plan på att införa en captcha, eller är iden att låta forumet dö botdöden?
Det stämmer. Flashback ser hellre att forumet kryllar av AI-text trots att det är uppenbart att människan bakom inte har skrivit ett ord själv (se exempelvis #KlasLund).

Problemet med AI-generad text är det inte finns något innehåll av värde eller personlig prägel - det är helt intetsägande och förstör bara samtalet. Admin och moderaterna påstår jämt och ständigt att Flashback är ett >>diskussionsforum<<, men problemet är att en AI-bot kan inte diskutera. En diskussion förutsätter för- och motargument utifrån vad parterna tycker och tänker, vilket en AI-modell inte är kapabel till. På samma sätt som "listtrådar" brister i diskussionskravet gör även AI-inlägg det.

Jag har redan påtalat detta flera gånger utan gehör att jag numera inte bryr mig. Kommer så småningom lämna Flashback när AI-bottarna tar över helt.
Citera
2026-03-01, 18:29
Medlem
Hardstekts avatar
Det är uppenbart att trådar med ämnen som berör internationella konflikter eller andra liknande heta internationella ämnen blir sönderspammade av korta innehållslösa tillika meningslösa inlägg.

Det går inte ens att läsa de här trådarna. Det är som att läsa en chat på en live sänd youtube video.

Det är lixom ingen diskussion, det närmaste man kommer är standardiserade tillmäles fraser.
Citera
2026-03-01, 18:36
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det är uppenbart att trådar med ämnen som berör internationella konflikter eller andra liknande heta internationella ämnen blir sönderspammade av korta innehållslösa tillika meningslösa inlägg.

Det går inte ens att läsa de här trådarna. Det är som att läsa en chat på en live sänd youtube video.

Det är lixom ingen diskussion, det närmaste man kommer är standardiserade tillmäles fraser.
Jag tror att det vi beskyller för att vara bots lika gärna kan vara personer med lågt IQ. Det är faktiskt förvånande hur korkade vanligt folk är. Man brukar ju hävda att det var Winston Churchill som sa att ”det bästa argumentet mot demokrati är en femminuters pratstund med en random väljare”. Nu var det inte han som myntades uttrycket men det är ändå sant. Konton som skriver korta oinsatta propagandafyllda skräpinlägg är ofta inte bots utan högst mänskliga NPC’s. Världen är full av dem. Lyssna på vad folk pratar om runt fikaborden. Det är ibland så att man beklagar att man har öron.
Citera
2026-03-01, 18:42
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag tror att det vi beskyller för att vara bots lika gärna kan vara personer med lågt IQ. Det är faktiskt förvånande hur korkade vanligt folk är. Man brukar ju hävda att det var Winston Churchill som sa att ”det bästa argumentet mot demokrati är en femminuters pratstund med en random väljare”. Nu var det inte han som myntades uttrycket men det är ändå sant. Konton som skriver korta oinsatta propagandafyllda skräpinlägg är ofta inte bots utan högst mänskliga NPC’s. Världen är full av dem. Lyssna på vad folk pratar om runt fikaborden. Det är ibland så att man beklagar att man har öron.

Jag vet inte om det är bots, eller idioter, eller en del av någon betald trollarme.

Men jag har varit på flashback länge, och jag tycker mig märka av en förändring till det sämre. Samtidigt som övriga trådar i forumet rör sig allt långsammare. Ökar mängden inlägg i vissa typer av trådar av internationell karaktär. Och då med relativt ny-reggade användare, som har tusentals inlägg i samma trådar och nästan inga inlägg om någonting annat.
Senast redigerad av Hardstekt 2026-03-01 kl. 18:46.
Citera
2026-03-01, 18:54
Medlem
Roidberts avatar
Upplever också att bottar/AI är ett stort problem. Det borde vara nolltolerans mot inlägg som har författats med AI, t.ex. denna trådstart: (FB) Frun träffade en annan

Vanliga människor använder ytterst sällan — symbolen när de skriver, eftersom det är krångligt att ta fram den, medan den används i nästan all AI-genererad text.
Citera
2026-03-01, 19:01
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Inte ETT ENDA exempel på en enda användare som skulle vara en bot än?... Hur vaga kan era fantasier bli?

Se mitt inlägg ovan. Överanvändning av — symbolen är ett tecken på AI-genererad text. De flesta människor använder - symbolen istället när de skriver.
Citera
2026-03-01, 19:34
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Se mitt inlägg ovan. Överanvändning av — symbolen är ett tecken på AI-genererad text. De flesta människor använder - symbolen istället när de skriver.
Att folk använder sig av AI är inte det samma som att de är en bot... Skärpning. Och det finns regler för att använda AI-text utan att markera det.
Citera
2026-03-01, 19:35
Medlem
Citat:
Upplever också att bottar/AI är ett stort problem. Det borde vara nolltolerans mot inlägg som har författats med AI, t.ex. denna trådstart: (FB) Frun träffade en annan

Vanliga människor använder ytterst sällan — symbolen när de skriver, eftersom det är krångligt att ta fram den, medan den används i nästan all AI-genererad text.
Skulle du kunna vara litet mer tydlig med vilken slags skum symbol det är du talar om? Jag ser inga märkliga symboler i den TS du länkade till.
Citera
2026-03-01, 19:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Det är väl inte krångligt? Jag använder det där strecket ganska ofta. Det är nog bara du som har ett torftigt skriftspråk.
Citera
2026-03-01, 19:54
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är väl inte krångligt? Jag använder det där strecket ganska ofta. Det är nog bara du som har ett torftigt skriftspråk.

Jag har också använt den förut, men det är.som sagt ovanligt att människor använder den. Så när man ser konton - f.f.a. nya sådana - använda sig av tankestrecket är det ofta ett tecken på AI-genererad text.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Skulle du kunna vara litet mer tydlig med vilken slags skum symbol det är du talar om? Jag ser inga märkliga symboler i den TS du länkade till.

Det är alltså symbolen ovanför den här texten jag talar om. Kallas tydligen för tankestreck. Hoppas att jag var tillräckligt tydlig.
Citera
2026-03-01, 19:57
Medlem
Citat:

Inlägget innehåller korta bindestreck som du skriver genom att trycka på "-"-tangenten. Bindestrecken bevisar ingenting. Det kan vara en textrobot som skrivit texten och sedan har användaren bytt ut "—" till "-" eller så har inlägget skrivits av en människa med en skicklig penna. Jag skulle säga att det är helt omöjligt att säga om inlägget skrivits av en människa eller textrobot — och moderatorerna kan ju knappast radera inlägg bara för att de är välformulerade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in