Alexander Stubb verkar bry sig om Ukraina.
Dessutom klarar han av att tydligt summera läget på en minut i den senaste SVT-snutten (
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-president-alexander-stubb-usa-har-fel-om-ukraina).
Men det som slår mig allra mest är att det inte finns nån i den nuvarande regeringen som skulle klara av nåt motsvarande. Att sitta avslappnat i en stol och ge en insiktsfull och klar bild av läget, utan darr på läppen.
Och också om man lämnar den erbarmligt dåliga Tidö-regeringen därhän och tittar till alla partier och partiledare, hur kan det vara så att tillknäppta Finlands president till synes enkelt fixar nåt som jag uppfattar att alla svenska partiledare skulle ha problem med. Det är ju vi som ska vara öppna och chosefria, och kunna säga som det är.
Vår enda nationella stand-in för Stubb är Carl Bildt, det har redan länge varit (väldigt) tydligt att vill media ha nån som säger som det är så intervjuar man Bildt. Och ja, han spelar i samma liga som Stubb (också om Bildt numera är pensionerad). Men hur i helvete kan inte Sverige skaka fram politiska ledare som, helt enkelt, säger som det är?
Det är beklämmande. Och riktigt, riktigt ledsen bli man om man tänker hur det sett ut om Tidö-regeringens utrikesminister Malmer Stenergard suttit i samma stol som Stubb, fått samma fråga och haft en minut på sig att sammanfatta läget.
Och för att det inte ska bli allt för negativt så valde jag att inte påpeka att lilla Finland, vår forna östra rikshalva, i form av Stubb sitter och snackar om vilket budskap man behöver föra fram till USA, eftersom USA har fel narrativ. När har någon i Sveriges nuvarande regering ens lyft nåt i den stilen? Svaret är förstås "aldrig", eftersom Tidö-regeringen tycks sakna utrikespolitik. Herregud...