2026-03-01, 16:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Här har du en: https://www.youtube.com/watch?v=uoQzsUVYZtA
Det är bara att söka på "nde hell" på youtube så tar listan aldrig slut.

Precis, grundupplevelsen med tunnel, frid, ljus är universell men olika kulturer tolkar den olika.

Jo, men jag talar om de som faktiskt studerats i en vetenskaplig studie, inte som någon hittat på för att få uppmärksamhet.
Citera
2026-03-01, 16:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att ateism leder till tyranni på samma sätt som psykopati leder till mord.

Och det jag skrev visar alltså att kristendom leder till mord.

Du fattar verkligen inte hur man ska tänka logiskt.
Citera
2026-03-01, 16:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ser att dina demoniska förvridningstaktiker fortsätter, kanske försöker du utmatta mig i och med att jag inte orkar gå igenom alla fel. Det tänker jag inte försöka med, utan istället säger jag bara att dina intentioner är lömska och du bör lämna detta spår.

Ja, när du inte kan försvara dina felaktiga påståenden så smiter du bara från argumenteringen. Klassiskt.
Citera
2026-03-01, 16:38
Medlem
Citat:
"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)

Jag tror avfallet syftar på upplysningen, ingenting i antik tid. Även det andra citatet kan göra det.

Fast Johannes säger att det sker redan på hans tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss." (1 Joh 2:18,19 Bibel2000)

Man kan förstå att det skedde på den tiden t.ex. genom att kristna kastades till lejonen i Colosseum av romarna i början, men sedan när avfallet hade spritt sig, så blev romarna mer accepterande av kristna, för att till slut bli en statsreligion, där man bryter mot många av Jesu bud, t.ex. att "vända andra kinden till" och "älska dina fiender" genom att gå i krig och döda andra människor. Det var en av dom främsta orsakerna till att kristna förföljdes av romarna, det var för att dom vägrade att delta i romarrikets krigsmaskin.
Men när avfallna kristna började acceptera krig och började gå med på att bli romerska soldater, så blev dom mer accepterade, dom var inte längre så kontroversiella. Och man anpassade sin tro till en triad, så som romarna:

Den Kapitolinska triaden var namnet på de romerska gudarna Jupiter, Juno och Minerva när dessa dyrkades i en kollektiv enhet, triad eller treenighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitolinska_triaden
Citat:
Jag har ändå svårt att se helheten, även om vissa lämnade kristendom på tiden som texterna skrevs så borde det omöjligen kunna vara dom som utgör den nuvarande kristendomen, för den utgörs väl av en grund från de som skrev dessa texter?

Dom utgick från kristendomen, men införde egna läror:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap" (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)

Du vet väl vilka är kända för att förbjuda äktenskap för sina präster?

Menar du att Katolska Kyrkan är grundad i kristna läror och följer bibeln? Fundera på vad som hände på 300-talet, tror du att Konstantin blev välsignad av bibelns Gud?

Citat:
Angående treenigheten tror jag det är ett mysterium hur det fungerar, jag väljer inte en specifik hållning där för det är bortom vårt förstånd.

Bra att du tydliggör att det är ett mysterium, det är ologiskt och går inte att argumentera för logiskt.

Citat:
Det viktiga är att jesus är gud, där finns ingen kompromiss.

Det är en dålig princip att låsa sig och inte ta in argument från andra och omvärdera sin tro, men du får självklart själv välja den väg som du vill vandra på.

Citat:

Även om det skulle vara så att 99.99% föll av från den sanna läran, så skulle jag nog kalla det som 99.99 följde sanningen ändå. Det måste varit guds plan i så fall, det är totalt omöjligt att en sån liten grupp är den sanna läran. Men ändå så tror jag inte att dessa 99.99 någonsin föll av från den sanna läran,

Så det är inget problem med att t.ex. Katolska Kyrkan förföljde oliktänkande, dödade och torterade människor, dom var fortfarande kristna eftersom dom trodde på treenighetsläran? Och menar du att man kan vara kristen i England under 2:a världskriget och döda tyskar? Och vara en tysk kristen som dödar kristna i England? Har du sett att präster på båda sidor välsignade vapnen som dödade människor på andra sidan? Tror du att Jesus accepterar sådant? Vad var det Jesus sade:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. " (Matt 7:21 Bibel2000)"

Titta på den här videon där ryska präster välsignar vapen som dödar ukrainare:
https://m.youtube.com/shorts/ONdhc-OEPts

Citat:
jag tror det är jehovas vittnen som föll av.

Jehovas vittnen existerade inte på Johannes tid, den rörelsen kom i slutet av 1800-talet. Däremot följer Jehovas vittnen dom första kristnas exempel, t.ex. att inte delta i militären och i krig. På grund av att man inte ville vara en del av t.ex. USA:s krigsmaskin, så förföljdes Jehovas vittnen i många länder i 1:a och 2:a världskriget, på liknande sätt som dom första kristna förföljdes av romarna på grund av vapenvägran.

Citat:
Det säger ju sig självt, hur kan 99.99% falla av från 0.01%? Det är uppenbart att det är 0.01% som föll av.

Du har inte förstått hur det gick till. Dom första kristna var en liten grupp jämfört med samhällen i övrigt, från dessa avföll personer och bildade egna grupper/sekter, med egna läror som växte i omfattning. Och dom kallade sig för kristna fastän dom hade avfallit från sann kristendom, t.ex. Gnosticismen, Markionismen, Montanismen, Katolicismen, Ortodoxismen, Arianismen och senare Protestantismen.

Dom sanna kristna avföll helt och hållet, dom existerade inte längre. Inte förrän på 1500-talet började man närma sig dom sanna kristna lärorna igen, främst på grund av tryckerikonsten som gjorde att "lekmän" kunde börja läsa bibeln och jämföra med vad prästerna påstod, som hade försökt hindra vanligt folk att läsa bibeln genom t.ex. att behålla latinska biblar, som enbart präster blev lärda i.

Protestantismen var en upplysande rörelse som avslöjade många obibliska läror, man har fått bättre och bättre förståelse av bibeln. Men i princip alla dessa rörelser stannade av vid vissa bibliska frågor, medans Jehovas vittnen, som i början hette "bibelforskarna" hade som princip att ta reda på alla frågor i bibeln, att forska i bibeln för att förstå vad som är sann kristendom. Och en bra egenskap var att man ödmjukt ändrade sig när man förstod att man hade fel i olika frågor, t.ex. så använde man kors och firade Jul i början, men det förstod man var oförenligt med bibelns läror och därför ändrade man sig.
Senast redigerad av ttsp 2026-03-01 kl. 16:47.
Citera
2026-03-01, 16:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Katoliker och JV tolkar budskapet olika, har olika dogmer. Gud har säkert förståelse för att man fastnar för olika betydelser och troende borde också ha den förståelsen och inte hytta med heresikortet.

Det viktiga är att förstå att Gud är barmhärtig och vill att vi ska vara barmhärtiga — i motsats till den världsfurste som försöker fördunkla och förvirra.

Själv tycker jag att det är dumt att kalla Jesus för Gud när han är Guds och människornas son. Han gör Guds vilja och framför Guds budskap och är därmed ett med Gud.
Citera
2026-03-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om man uppfattar ondskan och hur den reagerar på Jesus ord så förstår man att det finns en god skaparmakt. Den som inte uppfattar den överallt bland människor närvarande ondskan och som inte bryr sig om Jesus saknar det instrumentet.

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; — Johannes 14:30

Människor ser ondskan i världen men blundar om de kan för ondska närmare inpå. Men den som lever med ondskan utan att förtränga den ser tydliga indirekta bevis för Gud.
Hur regerar ondskan på Jesus ord?
Jag ser hellre att du presenterar någon konkret anledning. Ett logiskt hållbart argument eller belägg exempelvis.
Citera
2026-03-01, 17:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hur regerar ondskan på Jesus ord?
Jag ser hellre att du presenterar någon konkret anledning. Ett logiskt hållbart argument eller belägg exempelvis.
Om du inte ogillar Jesus så börja att studera hans ord och försök att föreställa dig att han inte ljuger, överdriver eller misstar sig så får du själv uppleva det.

Det är inte ologiskt att det finns en skapare och en högsta makt.
Citera
2026-03-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om du inte ogillar Jesus så börja att studera hans ord och försök att föreställa dig att han inte ljuger, överdriver eller misstar sig så får du själv uppleva det.
Aha, så jag måste börja med att anta att allt som står om Jesus är sant för att komma fram till att Gud finns?

Citat:
Det är inte ologiskt att det finns en skapare och en högsta makt.
Ologiskt är det inte. Men det finns inga skäl till att tro det.
Det är logiskt möjligt att jultomten och osynliga enhörningar existerar också. Däremot är det av allt att döma fysikaliskt omöjligt, precis som all annan magi, gudar inkluderat.
Citera
2026-03-01, 17:32
Medlem
Citat:
Att ateism leder till tyranni på samma sätt som psykopati leder till mord.

Då återstår bara att du leder detta i bevis.

Liknelsen med psykopater som låter bli att mörda är riktigt dålig, eftersom vi faktiskt kan bevisa ett konkret orsakssamband mellan psykopati och mord och exakt vad det beror på (brist på empati).
Någon sådan mekanism har du inte påvisat gällande ateism.
Citera
2026-03-01, 17:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
"Den tjänare som vet vad hans herre vill men ingenting förbereder och inte gör vad han kräver, han skall piskas med många slag."

Det är en liknelse, han menar inte piskas bokstavligt.

De bevingade orden: "han skall piskas med många slag" är en liknelse för vad exakt? Att han ska bli utskälld med många ord? Men för retorisk effekt skrev de "piska med många slag"? Det står på ett annat ställe i Bibeln att du får slå dina slavar om de inte dör inom några dagar. Det tolkar du som barmhärtighet?
Citera
2026-03-01, 18:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Aha, så jag måste börja med att anta att allt som står om Jesus är sant för att komma fram till att Gud finns?

Ologiskt är det inte. Men det finns inga skäl till att tro det.
Det är logiskt möjligt att jultomten och osynliga enhörningar existerar också. Däremot är det av allt att döma fysikaliskt omöjligt, precis som all annan magi, gudar inkluderat.
Genom att intressera dig för Jesus får du troligen veta att djävulen finns, och därmed ett indirekt bevis för Gud.

Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; — Lukas 22:31
Citera
2026-03-01, 19:22
Avstängd
TwoThousands avatar
Säg det tydligt nog..
Titta runt vem som är i närheten..
Legendariskt leva för all evighet..

Kransen av livet på sitt huvud.
Ifall att erkänner Kristus bland er av människosläktet.
Kommer Kristus erkänna och säga mig namn till fadern.
Var riktigt svårt att bli belönad tillträdde till himmelriket.
Vanliga människor förstår någonting först på domedagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in