2026-03-01, 08:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Further corroboration comes from the many NDEs that have been reported with accurate OBE observations of events occurring far from their physical body, and beyond any possible physical sensory awareness"

De har visat att medvetandet var utanför kroppen.

Anledningen till att de inte ser bilderna som man måste vara ovanför sin kropp för att se, är att de inte var ovanför sin kropp. De var utanför sin kropp på en axel som vi inte har i vår tredimensionella värld. Vi har axlarna x,y och z. Tänk dig en fjärde axel, w. De var ovanför sin kropp på w axeln, inte x,y eller z. Det är där missförståndet kommer in när de tror de var "över" kroppen ur ett tredimensionellt perspektiv.

Tänk dig en 2d varelse som blir dragen uppåt i 3d axeln som den inte visste fanns, det är vad som händer i NDU.

Om du läser studien så ser du att det finns 9 bevislinjer som visar att upplevelserna inte är någonting som händer i hjärnan. Om de inte händer i hjärnan, så måste medvetandet kunna finnas utanför hjärnan.

Själv har jag inget problem med tanken på att sinnet och kroppen är åtskilt, det jag har problem med är att du hävdar att det skulle ha något med en Gud att göra.

Det roliga som du verkar missa i det här är att INGEN hävdat att hen har kommit till helvetet, så det finns ju då tydligen inte efter döden.
Citera
2026-03-01, 08:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Precis, ateister vet vad gud är, men han finns inte för dom personligen, på samma sätt som att en psykopat vet att empati finns, men empati finns inte för psykopaten personligen.

Ateister vet att andra tror på gud, och kan använda det mot dom.

Värst vilken dålig människokännedom du har.
Citera
2026-03-01, 08:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Du har helt missförstått vad ateism är. Det är inte en ideologi eller livsåskådning.
Nazism och kommunism har däremot många likheter med religion. Många skulle säga att det rent av är statsreligioner. Sjuka föreställningar om ett paradis som uppnås genom att blint lyda en auktoritet. Flera av dessa diktatorer har även tillskrivits övernaturliga förmågor. Känns det igen?
Precis, folk behöver en religion, så utan kristendom skapas andra religioner för att fylla tomrummet, t.ex. kommunism eller nazism, men det kan bli vad som helst egentligen. Oftast blir det dåliga religioner.
Citera
2026-03-01, 08:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv har jag inget problem med tanken på att sinnet och kroppen är åtskilt, det jag har problem med är att du hävdar att det skulle ha något med en Gud att göra.

Det roliga som du verkar missa i det här är att INGEN hävdat att hen har kommit till helvetet, så det finns ju då tydligen inte efter döden.
Okej, men egentligen handlade NDU om att bevisa efterlivet och själen, inte gud, så det är rimligt, vi ska inte sträcka oss längre än bevisen räcker, det har du rätt i.

Massor av personer har hävdat att de kommit till helvetet. Menar du just i studien eller utanför också? För just i studien vet jag inte.
Citera
2026-03-01, 08:33
Medlem
Citat:
Precis, folk behöver en religion, så utan kristendom skapas andra religioner för att fylla tomrummet, t.ex. kommunism eller nazism, men det kan bli vad som helst egentligen. Oftast blir det dåliga religioner.
För det första så finns det bevisligen gott om sekulära samhällen som inte är totalitära regimer och för det andra så uppstår inte dessa pga av ateism.

Jag kan inte förstå hur man så grovt kan missförstå vad ett simpelt ord betyder.
Citera
2026-03-01, 09:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ateister kan så klart välja att följa huvuddragen i Jesus budskap om de vill det.
Det är inte förbjudet att inspireras av gamla böcker inom ateismen.
Fördelen med ateism är att du måste inte följa allt som skrevs av primitiva bönder och krigare för 2000 år sedan.
Du kan bortse från de sämre delarna, som t.ex instruktionerna för att praktisera slaveri.

Exakt. Jesus påstås ha sagt en hel del som är bra att följa, men han ska också ha sagt en del som inte vore så bra att följa.

Till exempel så tycker jag att detta citat skaver:
Lukas 12:47:
"Den tjänare som vet vad hans herre vill men ingenting förbereder och inte gör vad han kräver, han skall piskas med många slag."

Så trevligt.

Och detta:
Matteus 5:32:
"Var och en som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne."

Det innebär i praktiken att en man som lever i ett olyckligt eller destruktivt förhållande som inte innefattar otrohet, tvingas stanna kvar eller stämplas som "syndare".
Och hustrumisshandel är alltså inte en godkänd anledning till skilsmässa. Jo, just det, det är ju tillåtet att misshandla en hustru enligt Bibeln, så det kan inte vara en giltig anledning till skilsmässa.

Matt 10:34–37:
Jag har inte kommit med fred till jorden utan med svärd. Jag har kommit för att vända en man mot hans far, en dotter mot hennes mor och en sonhustru mot hennes svärmor. Mannens husfolk kommer att bli hans fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är inte värdig att tillhöra mig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är inte värdig att tillhöra mig.

Och så ska man alltså göra för att vara värdig att tillhöra Jesus …

Nej, tack.
Citera
2026-03-01, 09:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Exakt. Jesus påstås ha sagt en hel del som är bra att följa, men han ska också ha sagt en del som inte vore så bra att följa.

Till exempel så tycker jag att detta citat skaver:
Lukas 12:47:
"Den tjänare som vet vad hans herre vill men ingenting förbereder och inte gör vad han kräver, han skall piskas med många slag."

Så trevligt.

Och detta:
Matteus 5:32:
"Var och en som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne."

Det innebär i praktiken att en man som lever i ett olyckligt eller destruktivt förhållande som inte innefattar otrohet, tvingas stanna kvar eller stämplas som "syndare".
Och hustrumisshandel är alltså inte en godkänd anledning till skilsmässa. Jo, just det, det är ju tillåtet att misshandla en hustru enligt Bibeln, så det kan inte vara en giltig anledning till skilsmässa.

Matt 10:34–37:
Jag har inte kommit med fred till jorden utan med svärd. Jag har kommit för att vända en man mot hans far, en dotter mot hennes mor och en sonhustru mot hennes svärmor. Mannens husfolk kommer att bli hans fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är inte värdig att tillhöra mig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är inte värdig att tillhöra mig.

Och så ska man alltså göra för att vara värdig att tillhöra Jesus …

Nej, tack.

Det är en liknelse, han menar inte piskas bokstavligt.

Bibeln säger aldrig att man får slå sin fru. Skilsmässor skapar problem, familjer ska inte splittras.
Älskar man inte gud över allt annat förstår man inte kärlek på riktigt, det är det han menar med att vända familjemedlemmar mot varann och allt det.

Demoner älskar att förvrida skrifter för att vilseleda människor, det är en del av deras strategi.
Citera
2026-03-01, 09:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Okej, men egentligen handlade NDU om att bevisa efterlivet och själen, inte gud, så det är rimligt, vi ska inte sträcka oss längre än bevisen räcker, det har du rätt i.

Massor av personer har hävdat att de kommit till helvetet. Menar du just i studien eller utanför också? För just i studien vet jag inte.

Såvitt jag vet har ingen hävdat att de kommit till helvetet, men det finns folk som hävdat att deras NDU var obehaglig, som en känsla att falla fritt under lång tid eller att sitta i ett stort mörker som ekar eller är kallt eller att de bara känner stor panik.

Studier gjorda av forskare som Karlis Osis och Erlendur Haraldsson, som jämförde NDU:er i USA och Indien, fann att grundupplevelsen (ut ur kroppen, frid, ljus) är universell. Men tolkningen skiljer sig:
Västerlandet: Man möter ofta en "Ljusvarelse" eller Jesus.
Indien: Man möter ofta Yamraj (dödsguden) eller hans budbärare, Yamduts.

Det finns tecken på att de som får en dålig NDU är mer stressade och mindre redo att dö, och man skulle kunna tro att de som tror på reinkarnation skulle vara mindre rädda för att dö, men intressant nog rapporterar hinduer i Indien faktiskt fler stressfyllda eller förvirrande NDU:er än västerlänningar.

Det har visat sig vara ett särskilt tema återkommer och som kallas "Fel i bokföringen":
En vanlig indisk NDU-berättelse handlar om att man förs inför en gudomlig tjänsteman som tittar i sina register och säger sedan: "Nej, det här är fel person. Ta tillbaka honom och hämta den andre som heter likadant!"

Alltså, även om de tror på reinkarnation, finns det en stress kring karma. Rädslan handlar alltså inte om att sluta existera, utan om att man inte har hunnit samla tillräckligt med meriter för en bra nästa återfödelse.

Men, som sagt, någon beskrivning av ett helvete lyser helt med sin frånvaro.
Citera
2026-03-01, 09:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det är en liknelse, han menar inte piskas bokstavligt.

Bibeln säger aldrig att man får slå sin fru. Skilsmässor skapar problem, familjer ska inte splittras.
Älskar man inte gud över allt annat förstår man inte kärlek på riktigt, det är det han menar med att vända familjemedlemmar mot varann och allt det.

Demoner älskar att förvrida skrifter för att vilseleda människor, det är en del av deras strategi.

Typexempel på hur man använder cirkelresonemang för att skydda sin tro:

Liknelser: Om texten är för grym (piskrapp), så är det en "liknelse".

Definitioner: Om Gud kräver att man älskar honom mer än sin familj, så kallas det "sann kärlek" istället för t.ex. emotionell kontroll.

Försvarsmekanism: Om någon hittar logiska brister eller pekar på motsägelser, så avfärdas det som "demonisk strategi".

Problemet med att säga att Bibeln ”aldrig” säger att man får slå sin fru eller barn är att den i århundraden har använts för att legitimera just det. Att du tolkar det mjukare idag är bra, men det ändrar inte vad som faktiskt står i texterna och hur de orden har påverkat miljontals människor genom historien.
Eftersom kvinnan juridiskt sett betraktades som mannens egendom fanns det i ingen lag som hindrade honom från att "tukta" henne inom hemmet. En herre hade rätt att disciplinera dem som tillhörde honom.

När du säger att Bibeln "aldrig" säger att man får slå sin fru, missar du att Nya Testamentets uppmaning till hustrur att "underordna sig sina män i allt" (Efesierbrevet 5) historiskt användes för att ge mannen samma roll som en herre över en slav. Faktum är att Paulus i samma kapitel ger instruktioner till både hustrur, barn och slavar i en följd – vilket visar att de alla ingick i samma kategori av personer som skulle lyda husets herre, och tuktas om de inte lydde.
Citera
2026-03-01, 09:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det finns också gott om psykopater som aldrig mördat.
Och gott om kristna som faktiskt mördat.

Så din poäng var vaddå?
Citera
2026-03-01, 10:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Såvitt jag vet har ingen hävdat att de kommit till helvetet, men det finns folk som hävdat att deras NDU var obehaglig, som en känsla att falla fritt under lång tid eller att sitta i ett stort mörker som ekar eller är kallt eller att de bara känner stor panik.

Studier gjorda av forskare som Karlis Osis och Erlendur Haraldsson, som jämförde NDU:er i USA och Indien, fann att grundupplevelsen (ut ur kroppen, frid, ljus) är universell. Men tolkningen skiljer sig:
Västerlandet: Man möter ofta en "Ljusvarelse" eller Jesus.
Indien: Man möter ofta Yamraj (dödsguden) eller hans budbärare, Yamduts.

Det finns tecken på att de som får en dålig NDU är mer stressade och mindre redo att dö, och man skulle kunna tro att de som tror på reinkarnation skulle vara mindre rädda för att dö, men intressant nog rapporterar hinduer i Indien faktiskt fler stressfyllda eller förvirrande NDU:er än västerlänningar.

Det har visat sig vara ett särskilt tema återkommer och som kallas "Fel i bokföringen":
En vanlig indisk NDU-berättelse handlar om att man förs inför en gudomlig tjänsteman som tittar i sina register och säger sedan: "Nej, det här är fel person. Ta tillbaka honom och hämta den andre som heter likadant!"

Alltså, även om de tror på reinkarnation, finns det en stress kring karma. Rädslan handlar alltså inte om att sluta existera, utan om att man inte har hunnit samla tillräckligt med meriter för en bra nästa återfödelse.

Men, som sagt, någon beskrivning av ett helvete lyser helt med sin frånvaro.
Här har du en: https://www.youtube.com/watch?v=uoQzsUVYZtA
Det är bara att söka på "nde hell" på youtube så tar listan aldrig slut.

Precis, grundupplevelsen med tunnel, frid, ljus är universell men olika kulturer tolkar den olika.
Citera
2026-03-01, 10:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och gott om kristna som faktiskt mördat.

Så din poäng var vaddå?
Att ateism leder till tyranni på samma sätt som psykopati leder till mord.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-01 kl. 10:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in