Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)
Jag tror avfallet syftar på upplysningen, ingenting i antik tid. Även det andra citatet kan göra det.
Fast Johannes säger att det sker redan på hans tid:
"
Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss." (1 Joh 2:18,19 Bibel2000)
Man kan förstå att det skedde på den tiden t.ex. genom att kristna kastades till lejonen i Colosseum av romarna i början, men sedan när avfallet hade spritt sig, så blev romarna mer accepterande av kristna, för att till slut bli en statsreligion, där man bryter mot många av Jesu bud, t.ex. att "vända andra kinden till" och "älska dina fiender" genom att gå i krig och döda andra människor. Det var en av dom främsta orsakerna till att kristna förföljdes av romarna, det var för att dom vägrade att delta i romarrikets krigsmaskin.
Men när avfallna kristna började acceptera krig och började gå med på att bli romerska soldater, så blev dom mer accepterade, dom var inte längre så kontroversiella. Och man anpassade sin tro till en triad, så som romarna:
Den Kapitolinska triaden var namnet på de romerska gudarna Jupiter, Juno och Minerva när dessa dyrkades i en kollektiv enhet, triad eller treenighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitolinska_triaden
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag har ändå svårt att se helheten, även om vissa lämnade kristendom på tiden som texterna skrevs så borde det omöjligen kunna vara dom som utgör den nuvarande kristendomen, för den utgörs väl av en grund från de som skrev dessa texter?
Dom utgick från kristendomen, men införde egna läror:
"
Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap" (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)
Du vet väl vilka är kända för att förbjuda äktenskap för sina präster?
Menar du att Katolska Kyrkan är grundad i kristna läror och följer bibeln? Fundera på vad som hände på 300-talet, tror du att Konstantin blev välsignad av bibelns Gud?
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Angående treenigheten tror jag det är ett mysterium hur det fungerar, jag väljer inte en specifik hållning där för det är bortom vårt förstånd.
Bra att du tydliggör att det är ett mysterium, det är ologiskt och går inte att argumentera för logiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det viktiga är att jesus är gud, där finns ingen kompromiss.
Det är en dålig princip att låsa sig och inte ta in argument från andra och omvärdera sin tro, men du får självklart själv välja den väg som du vill vandra på.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Även om det skulle vara så att 99.99% föll av från den sanna läran, så skulle jag nog kalla det som 99.99 följde sanningen ändå. Det måste varit guds plan i så fall, det är totalt omöjligt att en sån liten grupp är den sanna läran. Men ändå så tror jag inte att dessa 99.99 någonsin föll av från den sanna läran,
Så det är inget problem med att t.ex. Katolska Kyrkan förföljde oliktänkande, dödade och torterade människor, dom var fortfarande kristna eftersom dom trodde på treenighetsläran? Och menar du att man kan vara kristen i England under 2:a världskriget och döda tyskar? Och vara en tysk kristen som dödar kristna i England? Har du sett att präster på båda sidor välsignade vapnen som dödade människor på andra sidan? Tror du att Jesus accepterar sådant? Vad var det Jesus sade:
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. " (Matt 7:21 Bibel2000)"
Titta på den här videon där ryska präster välsignar vapen som dödar ukrainare:
https://m.youtube.com/shorts/ONdhc-OEPts
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
jag tror det är jehovas vittnen som föll av.
Jehovas vittnen existerade inte på Johannes tid, den rörelsen kom i slutet av 1800-talet. Däremot följer Jehovas vittnen dom första kristnas exempel, t.ex. att inte delta i militären och i krig. På grund av att man inte ville vara en del av t.ex. USA:s krigsmaskin, så förföljdes Jehovas vittnen i många länder i 1:a och 2:a världskriget, på liknande sätt som dom första kristna förföljdes av romarna på grund av vapenvägran.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det säger ju sig självt, hur kan 99.99% falla av från 0.01%? Det är uppenbart att det är 0.01% som föll av.
Du har inte förstått hur det gick till. Dom första kristna var en liten grupp jämfört med samhällen i övrigt, från dessa avföll personer och bildade egna grupper/sekter, med egna läror som växte i omfattning. Och dom kallade sig för kristna fastän dom hade avfallit från sann kristendom, t.ex. Gnosticismen, Markionismen, Montanismen, Katolicismen, Ortodoxismen, Arianismen och senare Protestantismen.
Dom sanna kristna avföll helt och hållet, dom existerade inte längre. Inte förrän på 1500-talet började man närma sig dom sanna kristna lärorna igen, främst på grund av tryckerikonsten som gjorde att "lekmän" kunde börja läsa bibeln och jämföra med vad prästerna påstod, som hade försökt hindra vanligt folk att läsa bibeln genom t.ex. att behålla latinska biblar, som enbart präster blev lärda i.
Protestantismen var en upplysande rörelse som avslöjade många obibliska läror, man har fått bättre och bättre förståelse av bibeln. Men i princip alla dessa rörelser stannade av vid vissa bibliska frågor, medans Jehovas vittnen, som i början hette "bibelforskarna" hade som princip att ta reda på alla frågor i bibeln, att forska i bibeln för att förstå vad som är sann kristendom. Och en bra egenskap var att man ödmjukt ändrade sig när man förstod att man hade fel i olika frågor, t.ex. så använde man kors och firade Jul i början, men det förstod man var oförenligt med bibelns läror och därför ändrade man sig.