2026-03-01, 12:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det står ju att endast Fadern är Gud.
Logiskt, om endast Fadern är Gud, så kan Sonen inte vara Gud.

Om Gud hade varit treenig, så hade Paulus sagt: "så har vi bara en Gud: fadern, Sonen och Den Heliga Anden", eller hur?
Jesus är guds medvetande i en mänsklig kropp, därför är jesus gud.
Citera
2026-03-01, 12:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Om Gud hade varit treenig, så hade Paulus sagt: "så har vi bara en Gud: Fadern, Sonen och Den Heliga Anden", eller hur?
Johannes 10:30
"Jag och Fadern är ett."

Detta är allt som krävs, du är i fara.
Citera
2026-03-01, 12:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om Gud hade varit treenig, så hade Paulus sagt: "så har vi bara en Gud: Fadern, Sonen och Den Heliga Anden", eller hur?
Jag vet inte vad du menar.
Citera
2026-03-01, 12:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Det är inte logiskt på något vis att den största religionen på jorden har fått det fel och en liten sekt är den sanna läran, gud skulle inte tillåta det.
Citera
2026-03-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är inte logiskt på något vis att den största religionen på jorden har fått det fel och en liten sekt är den sanna läran, gud skulle inte tillåta det.

Den "största religionen på jorden" kom till från ett avfall från dom första kristna:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)
"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Dessa som avföll utgick alltså från det kristna enligt Paulus, dom påstår sig vara kristna, men dom tog till sig hedniska läror t.ex. dyrkan av triader.
I den forntida världen, ända tillbaka till Babylons tid, var det vanligt att man tillbad flera gudar i grupper om tre, så kallade gudatriader.
Denna typ av religionsutövning fanns även i kulturer som Egypten, Grekland och Rom, både före, under och efter Jesu liv på jorden. Efter att apostlarna hade dött började inslag från dessa hedniska trosföreställningar gradvis ta sig in i den kristna läran.

Luther återinförde delar av sanna kristna läror på 1500-talet, och tack vare tryckerikonsten så kunde flera börja läsa och undersöka bibeln, protestantismen bredde ut sig på grund av det, och återinförde olika delar av sanna läror från bibeln, t.ex. baptisterna undersökte bibeln om dopet och kom fram till att endast vuxna kan bli döpta. Jehovas vittnen sammanställde alla dessa olika rörelsers läror om olika bibliska sanningar som olika protestantiska grupper hade kommit fram till. Man t.o.m. tackade dom olika rörelserna för den kunskap som dom hade kommit fram till.
Men det som dom flesta rörelser inte har övergivit, är treenighetsläran, vilket dom ofta samlas kring, trots att man inte är överens om andra frågor.
Senast redigerad av ttsp 2026-03-01 kl. 13:02.
Citera
2026-03-01, 13:06
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jag vet inte vad du menar.

Du menar väl att Fadern, Sonen och Den Heliga Anden är "en Gud"?

Eller menar du att det finns tre gudar: Fadern, Sonen och Den Heliga Anden ?
Citera
2026-03-01, 13:11
Medlem
Citat:
Johannes 10:30
"Jag och Fadern är ett."

Detta är allt som krävs, du är i fara.

Hur tolkar du det här:

"Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. " (Joh 17:11 Bibel2000)

Är det något slags miljonenighetslära?
Citera
2026-03-01, 13:16
Medlem
Citat:
Länken du fick är en sida för allmänheten, om du vill gå mer in i djupet i argumentation, så kan du söka på den här sidan:

Jag såg att länken inte kom med:

https://wol.jw.org/sv/wol/binav/r14/lp-z

Det finns en sökruta längst uppe, och även olika publikationer.
Citera
2026-03-01, 13:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du menar väl att Fadern, Sonen och Den Heliga Anden är "en Gud"?

Eller menar du att det finns tre gudar: Fadern, Sonen och Den Heliga Anden ?
Precis, det finns en gud med tre sidor, som en triangel. Har även funderat lite på om den heliga anden kan vara något som gud skapat, men borde kolla mer på detta.
Citera
2026-03-01, 13:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur tolkar du det här:

"Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett. " (Joh 17:11 Bibel2000)

Är det något slags miljonenighetslära?
Han ber för deras beskydd, vad "de blir ett" betyder kan jag inte säga.
Citera
2026-03-01, 14:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Nämn gärna något bra skäl till att tro att en gud existerar så ska jag bemöta det.
Om man uppfattar ondskan och hur den reagerar på Jesus ord så förstår man att det finns en god skaparmakt. Den som inte uppfattar den överallt bland människor närvarande ondskan och som inte bryr sig om Jesus saknar det instrumentet.

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; — Johannes 14:30

Människor ser ondskan i världen men blundar om de kan för ondska närmare inpå. Men den som lever med ondskan utan att förtränga den ser tydliga indirekta bevis för Gud.
Citera
2026-03-01, 14:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den "största religionen på jorden" kom till från ett avfall från dom första kristna:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske" (2 Thess 2:3 Bibel2000)
"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Dessa som avföll utgick alltså från det kristna enligt Paulus, dom påstår sig vara kristna, men dom tog till sig hedniska läror t.ex. dyrkan av triader.
I den forntida världen, ända tillbaka till Babylons tid, var det vanligt att man tillbad flera gudar i grupper om tre, så kallade gudatriader.
Denna typ av religionsutövning fanns även i kulturer som Egypten, Grekland och Rom, både före, under och efter Jesu liv på jorden. Efter att apostlarna hade dött började inslag från dessa hedniska trosföreställningar gradvis ta sig in i den kristna läran.

Luther återinförde delar av sanna kristna läror på 1500-talet, och tack vare tryckerikonsten så kunde flera börja läsa och undersöka bibeln, protestantismen bredde ut sig på grund av det, och återinförde olika delar av sanna läror från bibeln, t.ex. baptisterna undersökte bibeln om dopet och kom fram till att endast vuxna kan bli döpta. Jehovas vittnen sammanställde alla dessa olika rörelsers läror om olika bibliska sanningar som olika protestantiska grupper hade kommit fram till. Man t.o.m. tackade dom olika rörelserna för den kunskap som dom hade kommit fram till.
Men det som dom flesta rörelser inte har övergivit, är treenighetsläran, vilket dom ofta samlas kring, trots att man inte är överens om andra frågor.

Jag tror avfallet syftar på upplysningen, ingenting i antik tid. Även det andra citatet kan göra det. Jag har ändå svårt att se helheten, även om vissa lämnade kristendom på tiden som texterna skrevs så borde det omöjligen kunna vara dom som utgör den nuvarande kristendomen, för den utgörs väl av en grund från de som skrev dessa texter?

Angående treenigheten tror jag det är ett mysterium hur det fungerar, jag väljer inte en specifik hållning där för det är bortom vårt förstånd. Det viktiga är att jesus är gud, där finns ingen kompromiss.

Även om det skulle vara så att 99.99% föll av från den sanna läran, så skulle jag nog kalla det som 99.99 följde sanningen ändå. Det måste varit guds plan i så fall, det är totalt omöjligt att en sån liten grupp är den sanna läran. Men ändå så tror jag inte att dessa 99.99 någonsin föll av från den sanna läran, jag tror det är jehovas vittnen som föll av.

Det säger ju sig självt, hur kan 99.99% falla av från 0.01%? Det är uppenbart att det är 0.01% som föll av.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-01 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in