Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Finns inget ”rätta värde” annat än i dina fantasier.
Du har fått samma sak förklarad för dig 100 gånger nu.
Självklart finns det ett "rätt" värde eftersom man kan jämföra bostadspriser med exempelvis löner för att få fram hur övervärderade de är. Det visar sig att bostäder är extremt övervärderade när man gör den jämförelsen och sen huruvida du, som älskar att övervärdera bostäder, accepterar detta eller inte spelar inte så stor roll.
Det enda du har förklarat är att du är riktigt, riktigt dålig på att räkna och att du älskar att övervärdera bostäder. Hur hjälper det mig i något, exakt?
Du tror att 8 miljoner - 5 miljoner blir 7,5 miljoner. Hur går den logiken ihop? Jo för att på de 8 miljoner så måste man lägga till "flanders-rabatten" där man ökar på värdet med ~50% utan någon anledning.
Snittpriset på hus är 8 miljoner, bedömt värde är 8 miljoner men enligt dig måste värdet upp 50% bara för att....tja du tycker det helt enkelt.
"mEn HuS dÄr SäLjS fÖr 12 MkR!"
Enligt
dig kan priset variera med 20-30% på 500 meter, men du vet såklart 100% att detta huset skall sälja för 12 miljoner eftersom...Just det, du älskar att övervärdera bostäder.
Jag kan nog ställa upp en blöt kartong på en parkeringsplats och du lär väl hävda att den är värd 9 miljoner lol.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Ja det blev ett realt fall 2022. Sedan dess har priserna stigit realt i de bättre områdena. Förra året steg alla Sthlms mest attraktiva områden betydligt mer än inflationen som låg runt 2%. De mindre attraktiva områdena fortsätter dock sjunka realt.
Du påstår att folk inte längre kan/vill betala för dyra bostäder i massor av inlägg. Så även detta. Och det verkar ju delvis stämma i de mindre attraktiva områdena där priserna fortsätter ned. Men i landets absolut dyraste områdena är omsättningen rekordhög, priserna tillbaka på ath i princip och de ökar klart mer än inflationen. Det står utom allt tvivel. I innerstan är utbudet det lägsta sen hemnet började mäta utbud 2014. I Sthlms attraktiva villaområden är trenden densamma.
Precis som du är nästintill perverst besatt av pris på nyproduktion är du maniskt besatt av Stockholms dyraste områden.
Jag skiter fullständigt i prisutvecklingen i Stockholms absolut dyraste områden och det är nog de 98% av Sveriges befolkning som inte bor där eller vill bor där med...
I de flesta områden har bostadspriserna inte återtagit priset de hade
innan:
"Villapriserna i riket ligger fortfarande 11 procent under toppnivån, och bostadsrättspriserna 6 procent under. Nedgången är ovanligt utdragen, och bilden blir ännu tydligare när man bryter ned siffrorna regionalt."
Det här kom ut 28/2-2026 så det är rykande färskt och jag misstänker att anledningen till din hyperfixering vid Stockholms dyraste områden är för att de fortfarande visar positiv prisutveckling.
Du har tidigare haft en markant skadeglädje när du postat om hur priserna ökar och det är nog svårare för dig att hitta områden som ökar i pris, utöver just Stockholms absolut dyraste områden.
Kort och gott, du är en gravt missanpassad individ som sitter här inne och njuter av att bostadspriser ökar och du försvarar med näbbar och klor en dysfunktionell och extremt övervärderad bostadsmarknad.
Vet inte varför jag ens slösar energi på att prata med en person som du som knappt kan räkna ihop vad 8-5 blir eller som hävdar att 11% är större än 54%.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Sen klubbas inom kort regler för lägre insats och amortering av en enig riksdag. Däremot kan kriget i Iran ställa till det temporärt
Jo, jag misstänker att du sitter hemma och bönar och ber för att priserna skall börja öka igen.
Du kommer nog bli besviken, nästa generation är trött på att betala groteska överpriser så vi får nog snarare se priser som ökar i linje med inflationen.
Ligger de under inflationen blir det som jag vill, att inflationen tillåts äta upp prisfördyrningen på bostäder så vi få se en positiv utveckling för en gångs skull.