2026-03-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, de klagar inte när priset på bostäder ökar kraftigt men när det slår tillbaka på dem själva genom högre markvärde = högre tomträttsavgäld så ska de springa till domstol. Stockholm tar ut en mycket låg gäld för de som hyr kommunens mark, kanske till och med oskäligt låg till oss kommuninvånares kostnad då.

För Brf Liljeholmsberget har hyran utvecklas på följande sätt:

1992: 1 Mkr/år

2002: 1 Mkr/år

2012: 1,2 Mkr/år

2014: 1,6 Mkr/år

2022: 2,6 Mkr/år

2026: 4,3 Mkr/år

Markvärdet med byggrätt om 20kkvm uppgår till ca 500m så en mer rimlig hyra för marken skulle vara 25m/år.

Ja, realt sett har hyran varit mikroskopisk. Egentligen en liten skymf mot kommuninvånarna som ”subventionerar” boendekostnaden till ingen egennytta, annat än att möjligen kunna kalla sig samariter gentemot BR-innehavarna i BRF:en.

Folk som åkt räkmacka, är ofta tidiga att gnälla så snart ”smooth ride”:en stöter på minsta friktion. Jfr HGF och hyresregleringen. Propsas det på hyreshöjningar i paritet med inflationen, blir det ett j-a liv.

Helt sjukt vilken tillgång en reglerad hyra är för individen. Rent monetärt, har jag nog aldrig haft det så väl förspänt som när jag bodde i hyresreglerad hyresrätt. Kunde lägga undan, med mina mått mätt, stora summor varje månad som gick in i indexfonder. Sedan jag köpte bostad (av andra orsaker än ekonomiska), går mycket pengar till bostaden. Men det är inte så konstigt - en bostad är ju konsumtion.

Samma med tomträttsavgälder. Hade en BRF blivit garanterad en låg avgäld, hade denna hypotetiskt kunnat sälja tillbaka marken till kommunen och hyra den istället. Och stoppa in förtjänsten från försäljningen i typ indexfonder istället.
Citera
2026-03-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns inget ”rätta värde” annat än i dina fantasier.

Du har fått samma sak förklarad för dig 100 gånger nu.
Självklart finns det ett "rätt" värde eftersom man kan jämföra bostadspriser med exempelvis löner för att få fram hur övervärderade de är. Det visar sig att bostäder är extremt övervärderade när man gör den jämförelsen och sen huruvida du, som älskar att övervärdera bostäder, accepterar detta eller inte spelar inte så stor roll.

Det enda du har förklarat är att du är riktigt, riktigt dålig på att räkna och att du älskar att övervärdera bostäder. Hur hjälper det mig i något, exakt?
Du tror att 8 miljoner - 5 miljoner blir 7,5 miljoner. Hur går den logiken ihop? Jo för att på de 8 miljoner så måste man lägga till "flanders-rabatten" där man ökar på värdet med ~50% utan någon anledning.
Snittpriset på hus är 8 miljoner, bedömt värde är 8 miljoner men enligt dig måste värdet upp 50% bara för att....tja du tycker det helt enkelt.

"mEn HuS dÄr SäLjS fÖr 12 MkR!"
Enligt dig kan priset variera med 20-30% på 500 meter, men du vet såklart 100% att detta huset skall sälja för 12 miljoner eftersom...Just det, du älskar att övervärdera bostäder.
Jag kan nog ställa upp en blöt kartong på en parkeringsplats och du lär väl hävda att den är värd 9 miljoner lol.

Citat:

Ja det blev ett realt fall 2022. Sedan dess har priserna stigit realt i de bättre områdena. Förra året steg alla Sthlms mest attraktiva områden betydligt mer än inflationen som låg runt 2%. De mindre attraktiva områdena fortsätter dock sjunka realt.

Du påstår att folk inte längre kan/vill betala för dyra bostäder i massor av inlägg. Så även detta. Och det verkar ju delvis stämma i de mindre attraktiva områdena där priserna fortsätter ned. Men i landets absolut dyraste områdena är omsättningen rekordhög, priserna tillbaka på ath i princip och de ökar klart mer än inflationen. Det står utom allt tvivel. I innerstan är utbudet det lägsta sen hemnet började mäta utbud 2014. I Sthlms attraktiva villaområden är trenden densamma.

Precis som du är nästintill perverst besatt av pris på nyproduktion är du maniskt besatt av Stockholms dyraste områden.
Jag skiter fullständigt i prisutvecklingen i Stockholms absolut dyraste områden och det är nog de 98% av Sveriges befolkning som inte bor där eller vill bor där med...

I de flesta områden har bostadspriserna inte återtagit priset de hade innan:
"Villapriserna i riket ligger fortfarande 11 procent under toppnivån, och bostadsrättspriserna 6 procent under. Nedgången är ovanligt utdragen, och bilden blir ännu tydligare när man bryter ned siffrorna regionalt."

Det här kom ut 28/2-2026 så det är rykande färskt och jag misstänker att anledningen till din hyperfixering vid Stockholms dyraste områden är för att de fortfarande visar positiv prisutveckling.
Du har tidigare haft en markant skadeglädje när du postat om hur priserna ökar och det är nog svårare för dig att hitta områden som ökar i pris, utöver just Stockholms absolut dyraste områden.

Kort och gott, du är en gravt missanpassad individ som sitter här inne och njuter av att bostadspriser ökar och du försvarar med näbbar och klor en dysfunktionell och extremt övervärderad bostadsmarknad.
Vet inte varför jag ens slösar energi på att prata med en person som du som knappt kan räkna ihop vad 8-5 blir eller som hävdar att 11% är större än 54%.

Citat:

Sen klubbas inom kort regler för lägre insats och amortering av en enig riksdag. Däremot kan kriget i Iran ställa till det temporärt
Jo, jag misstänker att du sitter hemma och bönar och ber för att priserna skall börja öka igen.
Du kommer nog bli besviken, nästa generation är trött på att betala groteska överpriser så vi får nog snarare se priser som ökar i linje med inflationen.
Ligger de under inflationen blir det som jag vill, att inflationen tillåts äta upp prisfördyrningen på bostäder så vi få se en positiv utveckling för en gångs skull.
Citera
2026-03-01, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ditt inlägg #59165:

"1. Det handlar inte om att förstå begreppet "undervärdering".

2. Implicit definierar jag det som att betalviljan ligger under produktionskostnad (inkl skälig avkastning på kapital).

3. "undervärdering" kräver en referens för värdering, som betalvilja ligger under. Denna referens är då det jag nämner ovan.
"

Mina svar på dina punkter:
1. Jo det handlar om att förstå begreppet undervärdering. Det är ett nationalekonomiskt begrepp som påverkar efterfrågan i en utbuds och efterfrågekurva och har inte ett skit att göra med företagets kostnader.

2. Ja, betalningsviljan kan ligga under produktionskostnad+övriga kostnader i ett företag. Vad är det med det då? Dessa begrepp hänger inte ihop.

3. Du tjatar hela tiden om din "referens". Problemet är att det är du som hittat på den referensen och att det är fel metod för att bedöma om något är under eller övervärderat. Bara för att betalningsviljan är lägre än din lönsamhetsreferens, betyder det inte att den produkten är undervärderad. Det kan till och med vara så att den är övervärderad.
om mätetalet för en vara A är över eller undervärdad så måste den vara det i relation till en referens R.

dvs om kvoten A/R är mindre än 1 är varan undervärderad. Eller om man har ett intervall där den sägs vara propert värderad. Dvs om A/R < 1-g där g då är intervallet för normalvärdering så är varan undervärderad.

Det här är sättet att avgöra. Utan referens R går det inte att avgöra.

Och när det gäller referensen R finns det bara en som inte är förvirrat godtycke. Och det är vad kostnaden för nyproduktion ger för pris.

Och för befintliga bostäder så blir R en estimerad nyproduktionskostnad minus kostnaderna för att lyfta upp de till nyproduktionsnivå.

Detta är en fungerande metod att avgöra, för den är inte beroende av VEM som avgör.

Givet dina avfärdanden av referens tänker du dig då att avgöra kvoten med tomrum i nämnaren?

Eller är R bara något godtyckligt satt värde. Bara som det känns. Vem är det i så fall som ska sitta och känna vad som är verkligt värde? Jag? En gång per år så känner jag efter och alla i Sverige underkastar sig det kännandet. Låter det som ett fungerande sätt?
Citera
2026-03-01, 10:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
om mätetalet för en vara A är över eller undervärdad så måste den vara det i relation till en referens R.

dvs om kvoten A/R är mindre än 1 är varan undervärderad. Eller om man har ett intervall där den sägs vara propert värderad. Dvs om A/R < 1-g där g då är intervallet för normalvärdering så är varan undervärderad.

Det här är sättet att avgöra. Utan referens R går det inte att avgöra.

Och när det gäller referensen R finns det bara en som inte är förvirrat godtycke. Och det är vad kostnaden för nyproduktion ger för pris.

Och för befintliga bostäder så blir R en estimerad nyproduktionskostnad minus kostnaderna för att lyfta upp de till nyproduktionsnivå.

Detta är en fungerande metod att avgöra, för den är inte beroende av VEM som avgör.

Givet dina avfärdanden av referens tänker du dig då att avgöra kvoten med tomrum i nämnaren?

Eller är R bara något godtyckligt satt värde. Bara som det känns. Vem är det i så fall som ska sitta och känna vad som är verkligt värde? Jag? En gång per år så känner jag efter och alla i Sverige underkastar sig det kännandet. Låter det som ett fungerande sätt?
Jag tror vi ger upp här. Som sagt, det spelar ju ingen roll hur många referenser och formler du har, när du har fel tänk och fel teori i grunden.
Citera
2026-03-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Självklart finns det ett "rätt" värde eftersom man kan jämföra bostadspriser med exempelvis löner för att få fram hur övervärderade de är. Det visar sig att bostäder är extremt övervärderade när man gör den jämförelsen och sen huruvida du, som älskar att övervärdera bostäder, accepterar detta eller inte spelar inte så stor roll.

Det enda du har förklarat är att du är riktigt, riktigt dålig på att räkna och att du älskar att övervärdera bostäder. Hur hjälper det mig i något, exakt?
Du tror att 8 miljoner - 5 miljoner blir 7,5 miljoner. Hur går den logiken ihop? Jo för att på de 8 miljoner så måste man lägga till "flanders-rabatten" där man ökar på värdet med ~50% utan någon anledning.
Snittpriset på hus är 8 miljoner, bedömt värde är 8 miljoner men enligt dig måste värdet upp 50% bara för att....tja du tycker det helt enkelt.

"mEn HuS dÄr SäLjS fÖr 12 MkR!"
Enligt dig kan priset variera med 20-30% på 500 meter, men du vet såklart 100% att detta huset skall sälja för 12 miljoner eftersom...Just det, du älskar att övervärdera bostäder.
Jag kan nog ställa upp en blöt kartong på en parkeringsplats och du lär väl hävda att den är värd 9 miljoner lol.

Precis som du är nästintill perverst besatt av pris på nyproduktion är du maniskt besatt av Stockholms dyraste områden.
Jag skiter fullständigt i prisutvecklingen i Stockholms absolut dyraste områden och det är nog de 98% av Sveriges befolkning som inte bor där eller vill bor där med...

I de flesta områden har bostadspriserna inte återtagit priset de hade innan:
"Villapriserna i riket ligger fortfarande 11 procent under toppnivån, och bostadsrättspriserna 6 procent under. Nedgången är ovanligt utdragen, och bilden blir ännu tydligare när man bryter ned siffrorna regionalt."

Det här kom ut 28/2-2026 så det är rykande färskt och jag misstänker att anledningen till din hyperfixering vid Stockholms dyraste områden är för att de fortfarande visar positiv prisutveckling.
Du har tidigare haft en markant skadeglädje när du postat om hur priserna ökar och det är nog svårare för dig att hitta områden som ökar i pris, utöver just Stockholms absolut dyraste områden.

Kort och gott, du är en gravt missanpassad individ som sitter här inne och njuter av att bostadspriser ökar och du försvarar med näbbar och klor en dysfunktionell och extremt övervärderad bostadsmarknad.
Vet inte varför jag ens slösar energi på att prata med en person som du som knappt kan räkna ihop vad 8-5 blir eller som hävdar att 11% är större än 54%.

Jo, jag misstänker att du sitter hemma och bönar och ber för att priserna skall börja öka igen.
Du kommer nog bli besviken, nästa generation är trött på att betala groteska överpriser så vi får nog snarare se priser som ökar i linje med inflationen.
Ligger de under inflationen blir det som jag vill, att inflationen tillåts äta upp prisfördyrningen på bostäder så vi få se en positiv utveckling för en gångs skull.

Löner är bara en liten del av ekvationen. Sveriges befolkning har ett stort börssparande och många äldre sitter på totalt obelånade fastigheter och kan hjälpa barnen. Sverige har flest miljardärer per capita i världen i princip och ett enormt starkt företagande. Men alla dessa värden finns det inga register på. Du förutsätter att alla är löneslavar och har 5k på banken.

Självklart kan priset variera kraftigt i olika delområden. Men inom samma delområde är der ovanligt . Du som aldrig ens satt din fot i Sthlm har ingen som helst aning.

I nämnda gribbylund är snittpriset på villor med +700kvm tomt 10,8msek enligt hemnet. Villan i fråga såldes för typ 7,9, nästan 3msek rabatt mot snittpriset i området (som knappast är topprenverat).

Du börjar då yla om att priser är lägre på mäklarstatistik utan att själv fatta att de innefattar radhus och parhus (vilket är typ halva beståndet i Täby) vilket givetvis kraftigt drar ned snittpriset. Du lägger också upp exempel på radhus och tror de ska ha samma värden som fristående villor. Helt verklighetsfrånvänt.

Det är du som hela tiden hävdar att folk inte vill/kommer köpa dyra bostäder längre. Då tittar jag på de dyraste områdena i landet för att testa din tes och ser snabbt att det är absolut tvärtom, dessa områden går absolut bäst och säljer som smör. De billigaste områdena går absolut sämst. Om det du yrar om stämde borde man givetvis se den rakt motsatta bilden.
Senast redigerad av flanders 2026-03-01 kl. 10:37.
Citera
2026-03-01, 10:57
Medlem
Citat:

Jag har bara fördelar av lägre bostadspriser.
Ingen bryr sig, absolut ingen alls spenderar dig eller dina åsikter någon som helst tanke eller om du vinner på att priserna går ner. Om det hade varit sant kan man ju fråga sig varför du gråter som en stucken gris varje gång någon påtalar att bostäder är övervärderade.

Jag håller på vad jag sagt innan, du är en gravt missanpassad individ som sitter här på julafton, nyårsafton och mitt på vardagar och spyr ur dig dina väldigt dumma åsikter i över 20 års tid.
Det finns nog ingen familj eller annat att tala om, inte bara för att du har en väldigt motbjudande personlighet utan för att du sitter här och häckar dag ut och dag in.

Jag har köpt huset jag önskade i det området jag önskade och fick en bra deal för det och uppnådde mitt mål på bostadsmarknaden.
Jag fick svar på varför rabatt inte ges på bostäder med renoveringsbehov, det är för att det finns folk som du som inte kan räkna och tror att hus automatiskt är värda 30-40% mer än sitt faktiska värde.

Dina inlägg här inne är mer ett skrik efter uppmärksamhet och underhållning för jag förmodar att du inte har så många som vill spendera tid med dig i verkliga livet. Jag tänker inte agera gratis underhållning åt dig och ditt trollande, vill du ha svar från mig får du betala för det hädanefter.
Citera
2026-03-01, 11:47
Medlem
I o m inflationen nu drar iväg pga Irangrejen så blir det inga räntesänkningar.
Citera
2026-03-01, 12:29
Medlem
BadPostures avatar
Hela den här tråden är två läger mot varandra:
Grupperna tolkar frågan helt olika, och därför blir diskussionen helt skev.
Kanske är det dags att förtydliga i rubriken vad som egentligen ska diskuteras?

Det ena lägret förvarar status quo (ständig årlig nominell/reeell värdeökning) genom att visa på att varje enskild fundamenta är logisk/rimlig i sig.

Det andra lägret framhåller att status quo inte är önskvärd, och att fundamenta inte är av gud given utan kan ändras.

Jag kan förstå det första lägret. Det finns grundläggande anledningar till att bostadsmarknaden ser ut som den gör just nu. Bevisligen kan/vill personer betala nuvarande priser.

Jag lutar dock åt att hålla med det andra laget. Bostadmarknaden (nationellt och lokalt, ibland microlokalt) påverkas av politiska beslut och “vanligt folks” värderingar – även utanför själva bostadspolitiksområdet.

Något som varit helt självklart (fastighetskatt) kan bevisligen avskaffas. Då kan det återinföras, . Migrationslagstiftning kan läggas om på några år. Konstiga politiska beslut kan komma när och hur som helst, säger min erfarenhet.
Både nuvarande skattesystem och pensionssystem, som vid införandet för 40 år sedan hyllades som fantastiskt bra och stabilt, knakar i fogarna och kanske behöver en nya översyner.
I hela västvärlden ökar de politiska rörelser som kritiserar exempelvis globaliseringens följder.

Sett till summan av kardemumman (bostadspolitik, skatt, invandring, barnafödande/åldrande befolkning, digitalisering) är det inte alls säkert att status quo ska upprätthållas – även om Stockholms innerstad antagligen kommer att behålla förhållandevis hög värdering.
Citera
2026-03-01, 12:33
Medlem
Övervärderade lägenheter eller ej. Men det finns ju ingenting som rättfärdigar att en tvårummare i sthlms innerstad börjar på 6 miljoner kr?
Visst det är efterfrågan men det är ju sinnessjukt? Idioter som betalar som gör att priserna hamnar där.
Citera
2026-03-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Övervärderade lägenheter eller ej. Men det finns ju ingenting som rättfärdigar att en tvårummare i sthlms innerstad börjar på 6 miljoner kr?
Visst det är efterfrågan men det är ju sinnessjukt? Idioter som betalar som gör att priserna hamnar där.
Tittar man på inköpspris i förhållande till potentiell intäkt vid uthyrning så kanske man kan få indikationer om det (ekonomiskt) är värt det?
Fast krånglar ju till det när det handlar om indirekt ägande.
Citera
2026-03-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Inget konstigt alls.

Nästan Varenda pensionär som vill sälja villan i Sthlm drömmer om innerstan. De säljer för 8-25 msek och är utan lån. Innerstan är inte speciellt stor. 900k invånare av Storstockholms 2,5msek. Sen har Stockholm flest unicorns i världen efter Silicon Valley, ett makalöst starkt klimat för start-ups. Finns enorma kapital här. Varenda Stockholmare i medelklassen sitter med ett isk-konto. Sverige har flest miljardärer per capita i världen bortsett från några lilleputländer. Starkt koncentrerat till Sthlm.
Citera
2026-03-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Tittar man på inköpspris i förhållande till potentiell intäkt vid uthyrning så kanske man kan få indikationer om det (ekonomiskt) är värt det?
Fast krånglar ju till det när det handlar om indirekt ägande.

Menar du andrahandsuthyrning? Man tjänar inte så mkt om man följer reglerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in