Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Låter märkligt att bränna så mycket. Då har ni usel isolering och eller uppvärmning eller slösar mycket.
3000 kwh på bara en månad som tidigare skribent angav krävs i princip att man har ett gammalt oisolerat hus OCH elpanna eller någon annan gammal ineffektiv lösning.
Köp en luftvärmepump a 20k per våning i värsta fall så kommer ni ner rejält i förbrukning
Det var jag som skrev det innan. I februari så gick det 3000 kwh, med luft-vattenpump (samt eluppvärmt vatten i kranarna), 200kvm, ingen elbil eller pool och normal temperatur inomhus (ca 20 grader). Två småbarn och inga serverhallar som någon frågade.
Huset är gammalt ja, över 100 år, men fönster och tak är nyligen bytt. Jag tycker väggarna är kalla så möjligen att man borde förbättra det till nästa vinter, kikat på alternativ där man sprutar in isolering i innerväggarna. Man vill ju inte få det för tätt heller, det är ju självdrag.
Enligt Tibber så ligger vi ca +50% över normalhemmet i denna size i vårt område.
Vi har goda inkomster så det är ingen ko på isen, men något jag iallafall är mer "orolig" för än räntan.