Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Visst är det ett tvåeggat svärd. Dock är det inte jättevanligt med falska anmälnigar. Det är en ytterst svår balansgång när det gäller sexualbrott då de i huvudsak sker i avskildhet. Ofta i någon av parternas bostad. Finns DNA i form av sperma kan man alltid hävda samtycke.
Hur man skall säkerställa en rimlig nivå av rättssäkerhet för båda parter är den stora frågan, jag har inget tvärsäkert svar.
Sedan regerade jag på detta i ditt inlägg "Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit." Nu vet jag inte hur gammal du är, men innan jag träffade kvinnan jag lever med sedan många år så var det inte ovanligt alls att jag sov över med tjejkompisar. Känner även många i min bekantskapskrets med liknande kompisrelationer.
Jag förstår din poäng men hela din argumentation är bakvänd. Även om det inte är vanligt med falska anmälningar så finns det en brist i lagstiftning och praxis som innebär att detta kan missbrukas med små medel och med enorma konsekvenser - i sammanhanget ska vi komma ihåg att den felaktigt anklagade är brottsoffret och då har en enorm uppförsbacke när andra regler gäller i andra fall och i princip måste bevisa sin oskuld. Det är problemet.
En rimlig rättssäkerhet är den som annars gäller och gällde innan. Många brott är notoriskt svåra att klara upp och lagföra, så ser systemet ut. Jag jobbar med tvist i civilmål, hade min bevisning för en tvistig omständighet varit att företag X VD säger något och även har berättat det för ekonomichefen skulle jag blivit anmäld till samfundet.
Sen är det, tyvärr, så att alla måste akta sig för situationer. Det kommer vi inte ifrån. Vi lär barn att akta sig för främmande vuxna, vi lär unga pojkar att hålla sig borta från vissa situationer. Där kvinnor förut fick höra att de inte skulle utsätta sig genom att bli för full, ha kort klänning osv får istället många pojkar höra att de inte ska vara intima mm. Jag har vänner som förbjudit sina pojkar att ha one night stands osv. Det här är inte någon dumskalle heller, han är gammal domare och har sett precis det diskussionen handlar om.