2026-02-23, 17:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om du tittar i andra trådar så ber jag andra skribenter att titta på videon och jag är tämligen säker på att en del av dem har samma kön som jag.

Kan du bara försöka förklara varför du inte är intresserad av att höra insatta personer resonera kring problematiken med samtyckeslagen?

Ett av de intressantaste inläggen i debatten rörde det här med en trovärdig person/trovärdig berättelse. Något som i dagens praktiserande av lagen har blivit många gånger det som fäller utslaget i domarna. Tänkvärt att lyssna på så jag förstår faktiskt inte varför du inte vill lyssna på det?
Såvida du inte har en viss agenda förstås.

Om du läser tråden så ser du att jag redan har diskuterat just detta.
Citera
2026-02-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja muntlig bevisning kan ju omöjligt nå upp till kravet bortom rimligt tvivel så den principen har man övergett i sexualmål där krävs väll runt 50-60 % säkerhet

Problemet är att man inte har övergett det kravet. Enligt domare och åklagare har man inte sänkt beviskravet alls, de påstår att dessa domar alltså är bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-02-23, 23:33
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är så klart sant, därför kräver man inte heller 100% bevisning.
Men det innebär inte att man kan gå hur lågt som helst. Bortom rimligt tvivel är den gräns som beslutats skall vara kravet för att dömas för brott.
Det är det som domstolarna påstår fortfarande gäller. Då innebär det att man skall vara väldigt nära 100% säker för att döma.

Men så blir det ju inte om en dom är baserat enbart på muntlig bevisning från målsägande och en tredje part. Då landar vi snarare närmare 50% säkerhet.

Nä, det låter som ett fall när det är lätt att prata ihop sig, dvs vill man ljuga så är det ganska lätt.
Citera
2026-02-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Problemet är att man inte har övergett det kravet. Enligt domare och åklagare har man inte sänkt beviskravet alls, de påstår att dessa domar alltså är bortom rimligt tvivel.

I praktiken har man övergett kravet oavsett vad man låtsas
Citera
2026-02-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
I praktiken har man övergett kravet oavsett vad man låtsas

Det håller jag tyvärr med om.
Det är djupt problematiskt.
Citera
2026-02-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men då ÄR det ju så. Men eftersom den allmänna rättsprincipen - vid precis alla mål utom våldtäktsmål - är att det är bättre att fria en skyldig än att döma en oskyldig, så borde det bli så i de fallen också. Idag har vi antagligen många oskyldigt dömda män i fängelse för detta brott, och straffet brukar bli TRE ÅR. Tänk att sitta av det tillsammans med galningar och helt hjärtlösa män, som har begått hemska sexualbrott på riktigt!

Sedan ska man även komma ihåg, att det här problemet med "ord mot ord" aldrig uppstår vid riktiga överfallsvåldtäkter. D.v.s. om en man våldtar en vilt främmande kvinna som han springer på i skogen, så kan han inte komma undan med att säga att "hon ville också". Ingen domstol skulle tro på det, och det ska de inte göra heller. Och samma gäller om det skulle vara typ en hantverkare som skulle våldta en kund hemma hos henne. Detta är ju ingen normal situation alls, och varje domstol skulle tro på kvinnan.

Utan det handlar om situationer där kvinnan frivilligt följt med en man någonstans där de kan vara ensamma, t.ex. efter en fest där de dansat och hånglat och han har bjudit på drinkar, eller erbjudit honom att sova över hemma hos henne. D.v.s. någon grad av frivillighet har förelegat från början. Sedan kan det vara så att kvinnan har ångrat sig, men det är ändå inte rimligt att man dömer mannen till tre års fängelse om ord står mot ord i en sådan situation! Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit.

Visst är det ett tvåeggat svärd. Dock är det inte jättevanligt med falska anmälnigar. Det är en ytterst svår balansgång när det gäller sexualbrott då de i huvudsak sker i avskildhet. Ofta i någon av parternas bostad. Finns DNA i form av sperma kan man alltid hävda samtycke.

Hur man skall säkerställa en rimlig nivå av rättssäkerhet för båda parter är den stora frågan, jag har inget tvärsäkert svar.

Sedan regerade jag på detta i ditt inlägg "Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit." Nu vet jag inte hur gammal du är, men innan jag träffade kvinnan jag lever med sedan många år så var det inte ovanligt alls att jag sov över med tjejkompisar. Känner även många i min bekantskapskrets med liknande kompisrelationer.
Citera
2026-02-25, 22:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Visst är det ett tvåeggat svärd. Dock är det inte jättevanligt med falska anmälnigar. Det är en ytterst svår balansgång när det gäller sexualbrott då de i huvudsak sker i avskildhet. Ofta i någon av parternas bostad. Finns DNA i form av sperma kan man alltid hävda samtycke.

Hur man skall säkerställa en rimlig nivå av rättssäkerhet för båda parter är den stora frågan, jag har inget tvärsäkert svar.

Sedan regerade jag på detta i ditt inlägg "Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit." Nu vet jag inte hur gammal du är, men innan jag träffade kvinnan jag lever med sedan många år så var det inte ovanligt alls att jag sov över med tjejkompisar. Känner även många i min bekantskapskrets med liknande kompisrelationer.

...och då gick det kanske bra i ert fall, men det händer ju OFTA saker som inte borde hända i sådana situationer. Där vinet går in går vettet ut, och när det gäller ungdomar i sin k*taste livsperiod spelar det kanske ingen roll längre, att man har sagt att man ska "bara vara kompisar"... Man ska inte vara FÖR naiv heller. Jag skulle aldrig ha tillåtit min dotter ett sådant beteende, på den tiden då jag bestämde.
Citera
2026-02-25, 23:09
Medlem
Citat:
Dock är det inte jättevanligt med falska anmälnigar.

Jodå.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Gammal artikel, men är förmodligen än vanligare idag.
Citera
2026-02-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och då gick det kanske bra i ert fall, men det händer ju OFTA saker som inte borde hända i sådana situationer. Där vinet går in går vettet ut, och när det gäller ungdomar i sin k*taste livsperiod spelar det kanske ingen roll längre, att man har sagt att man ska "bara vara kompisar"... Man ska inte vara FÖR naiv heller. Jag skulle aldrig ha tillåtit min dotter ett sådant beteende, på den tiden då jag bestämde.

Det känns som att hela samhället är mer sexfixrerat idag än på 90 talet. Sen kanske jag annorlunda men jag har aldrig gillat fyllesex.
Citera
2026-02-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jodå.

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Gammal artikel, men är förmodligen än vanligare idag.

"femte anmälan felaktig eller falsk. Samma antal falska anmälningar gäller fortfarande menar Robert Haslinger, som är chef på roteln grova brott hos Örebropolisen.

Märk att det är skillnad på felaktig och falsk. Och det är en över 20 år gammal "undersökning".

Måste ju finnas färskare och mer precisa forskningsmaterial eller rapporter.

Enligt BRÅ är cirka 2-5% procent falska anmälningar. Det är långt ifrån de 20% som hävdas i artikeln där Örebropolisen gjort en egen uppskattning för 22 år sedan.
Citera
2026-02-26, 00:24
Medlem
Citat:
Enligt BRÅ är cirka 2-5% procent falska anmälningar. Det är långt ifrån de 20% som hävdas i artikeln där Örebropolisen gjort en egen uppskattning för 22 år sedan.

Mörkertalet lär ju vara gigantiskt. Hur vet man när det i 99% av fallen är ord mot ord?
Citera
2026-02-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Mörkertalet lär ju vara gigantiskt. Hur vet man när det i 99% av fallen är ord mot ord?

Det vet man inte säkert men jag tror definitivt det är mer än 2-5 % har läst fall där det blivit fällande dom där det skriker efterhandskonstruktion om kvinnans agerande, domstolen är liksom övriga människor värdelösa på att avgöra vilka som ljuger och vilka som talar sanning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in