Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nej, men då ÄR det ju så. Men eftersom den allmänna rättsprincipen - vid precis alla mål utom våldtäktsmål - är att det är bättre att fria en skyldig än att döma en oskyldig, så borde det bli så i de fallen också. Idag har vi antagligen många oskyldigt dömda män i fängelse för detta brott, och straffet brukar bli TRE ÅR. Tänk att sitta av det tillsammans med galningar och helt hjärtlösa män, som har begått hemska sexualbrott på riktigt!
Sedan ska man även komma ihåg, att det här problemet med "ord mot ord" aldrig uppstår vid riktiga överfallsvåldtäkter. D.v.s. om en man våldtar en vilt främmande kvinna som han springer på i skogen, så kan han inte komma undan med att säga att "hon ville också". Ingen domstol skulle tro på det, och det ska de inte göra heller. Och samma gäller om det skulle vara typ en hantverkare som skulle våldta en kund hemma hos henne. Detta är ju ingen normal situation alls, och varje domstol skulle tro på kvinnan.
Utan det handlar om situationer där kvinnan frivilligt följt med en man någonstans där de kan vara ensamma, t.ex. efter en fest där de dansat och hånglat och han har bjudit på drinkar, eller erbjudit honom att sova över hemma hos henne. D.v.s. någon grad av frivillighet har förelegat från början. Sedan kan det vara så att kvinnan har ångrat sig, men det är ändå inte rimligt att man dömer mannen till tre års fängelse om ord står mot ord i en sådan situation! Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit.
Visst är det ett tvåeggat svärd. Dock är det inte jättevanligt med falska anmälnigar. Det är en ytterst svår balansgång när det gäller sexualbrott då de i huvudsak sker i avskildhet. Ofta i någon av parternas bostad. Finns DNA i form av sperma kan man alltid hävda samtycke.
Hur man skall säkerställa en rimlig nivå av rättssäkerhet för båda parter är den stora frågan, jag har inget tvärsäkert svar.
Sedan regerade jag på detta i ditt inlägg "Vi får helt enkelt lära våra döttrar att inte sätta sig i sådana situationer med "efterfester" eller "killkompisen fick sova över för han missade bussen". Kvinnor måste akta sig för att hamna i sådana situationer, och så har det liksom alltid varit." Nu vet jag inte hur gammal du är, men innan jag träffade kvinnan jag lever med sedan många år så var det inte ovanligt alls att jag sov över med tjejkompisar. Känner även många i min bekantskapskrets med liknande kompisrelationer.