2026-03-01, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Man behöver inga vapen alls för en statskupp.i Sverige. Bara antal.
Säg 500.000 som tågar till rosenbad/sagerska.
Även om polis/Säpo dödar 1000 så återstår 499.000.

Tyvärr har inte svensson gnista för att göra det där men om folk gjorde det så hade det ändå varit bra med vapen för att försvara sig mot SÄPO
Citera
2026-03-01, 03:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Just det med att bära vapen själv i självförsvar är en väldigt förskönad bild av hur skytte fungerar.
Det finns väldigt många som aldrig har hållit i en pistol själv som tror att det bara är att sikta och trycka av ett skott och så träffar man, men, det funkar inte som på film..
Nån skrev i tråden typ att "sätter du 5-6 22or i bröstkorgen på nån så stoppar det dom flesta"

Kolla bara alla skjutningar som är bland dräggen idag, hur många skott träffar av alla skott som skjuts tror du? det är max 10%.
En 22:a i benet stoppar inte en påtänd knarkare eller ortenrånare, du måste gå upp till minst 9mm.

Du behöver träna framförallt dynamiskt skytte i många timmar för att kunna träffa stillastående tavlor med lite adrenalinpåslag i kroppen, en person som springer, viftar omkring, skriker och håller på är inte ett enkelt mål att träffa.

Pratar vi ren kriminalitet så åker folk dit, bara en tidsfråga och då är du diskvalificerad.
Du hinner ju skaffa vapen innan du åker dit, vart tar det vapnet vägen när på sitter inne tror du?
Det var en överdrift.
Största meningen är att du får vara ifred bara pga tanken att du kan vara beväpnad.
Risken för drägget blir större än förtjänsten.
Citera
2026-03-01, 03:13
Medlem
Citat:
Tror jag inte.
Har du svåra psykiatriska problem får du ingen licens.
För övrigt finns det massor av andra sätt om man vill avsluta sitt liv.
En licens på en 22a kommer inte att vara avgörande.

Baserar mitt påstående på statistik över vilka som tar livet av sig med skjutvapen i Sverige.
Tillfället gör tjuven.
Citera
2026-03-01, 03:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Baserar mitt påstående på statistik över vilka som tar livet av sig med skjutvapen i Sverige.
Tillfället gör tjuven.
De flesta är bönder/jägare. Men de är få.

Det finns risker och baksidor med allt.
Stänga alla bad, förbjuda båtar. Det drunknar ett antal varje år. Trafiken..osv.
Det är livsfarligt att leva.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2026-03-01 kl. 03:20.
Citera
2026-03-01, 03:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Tyvärr har inte svensson gnista för att göra det där men om folk gjorde det så hade det ändå varit bra med vapen för att försvara sig mot SÄPO
1000 motiverade jägare/folk från hemvärnet skulle klara av det.

Känns som vi börjar gå OT här.
Citera
2026-03-01, 03:25
Medlem
Citat:
1000 motiverade jägare/folk från hemvärnet skulle klara av det.

Känns som vi börjar gå OT här.

Vadå OT ?
Vi snackar om att försvara oss med tjugotvåor och om det är några som angriper oss så är det just politikerna.
Citera
2026-03-01, 03:37
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Vadå OT ?
Vi snackar om att försvara oss med tjugotvåor och om det är några som angriper oss så är det just politikerna.
En beväpnad mob som vill göra en statskupp är inte mitt trådämne.
Det blev ett hypotetiskt sidospår.

Än så länge har vi demokrati.
Citera
2026-03-01, 03:44
Medlem
Skulle vara coolt om alla he ett vapen,som cowboysarna. Skulle det bli lugnt då ?
Citera
2026-03-01, 04:15
Medlem
Citat:
En beväpnad mob som vill göra en statskupp är inte mitt trådämne.
Det blev ett hypotetiskt sidospår.

Än så länge har vi demokrati.

Demokrati? Har vi ?
Det visste jag inte.
Jag får ju inte bära en tjugotvåa fast jag behöver en.
Citera
2026-03-01, 04:17
Medlem
Citat:
Största meningen är att du får vara ifred bara pga tanken att du kan vara beväpnad. Risken för drägget blir större än förtjänsten.
Det finns hur många psykopater som helst ute i samhället som är ostraffade/laglydiga och anses vara "friska" men som är empatistörda och farliga. Vill du att sådana drägg också ska gå beväpnade i samhället bland dig och dina nära och kära? Fler beväpnade lär snarare öka rån- och mordrisken mer än det avskräcker. Många människor är opportunister och tänker inte rationellt. Vapen i omlopp bland kriminella hade dessutom ökat. Masskjutningar på oskyldiga hade blivit lika vanligt som i USA. Sämsta jävla förslaget någonsin.
Senast redigerad av crackproof 2026-03-01 kl. 04:21.
Citera
2026-03-01, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vapen är en utjämnare mellan kön och muskler. Om alla hade vapen skulle risken för våldsdåd minska, idag är det bara busarna som har vapen.

Men .22 är för klent, 9 mm är mer rimligt.

Kön och kön, det finns både män och kvinnor som är starkare och farligare än du.
En 22a ska väl stoppa samtliga?
Finns det nån som fortfarande kan slåss efter att ha blivit skjuten av en 22a?
Citera
2026-03-01, 07:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Räknas skador både på människor och material?

I denna siffra är det bara skadade eller döda människor, inte de där bara väggar eller annat blivit träffade.

Citat:
Så hur försvarar man sig ?

Givetvis lägger man en blixtsnabb välriktad roundkick rakt på näsan på förövaren och sen en perfekt svepning för att sen avsluta med ett pungspark när han ligger ner. Rätt enkelt skulle jag säga för jag har sett det gjorts på film ett antal gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in