2026-02-28, 19:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Eftersom den svenska polisen inte kan upprätthålla våldsmonopolet.
Alla svenskar med rena register som vill borde få gå en 3-4h kurs med lite teori samt praktik och efter det få erhålla en licens för .22 cal.
Personskydd värd namnet helt enkelt.

Vad ser ni för problem med detta mer än någon enstaka vådaskjutning/år?
Kalibern tillräcklig för att stoppa en angripare men klen nog att inte skada i anliggande rum/hus.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2026-02-28 kl. 20:03.
Citera
2026-02-28, 20:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Eftersom den svenska polisen inte kan upprätthålla våldsmonopolet.
Alla svenskar med rena register som vill borde få gå en 3-4h kurs med lite teori samt praktik och efter det få erhålla en licens för .22 cal.
Personskydd värd namnet helt enkelt.

Vad ser ni för problem med detta mer än någon enstaka vådaskjutning/år?
Kalibern tillräcklig för att stopp en angripare men klen nog att inte skada i anliggande rum/hus.

Ok att .22 är en snällare ammunition men vi ska inte ha alla svenskar springande med vapen.
Se hur många vådaskjutningar, skjutningar och övrigt som sker i USA så borde det vara facit även om det där handlar om grövre kaliber.

Helt onödigt och idiotiskt skulle jag säga.
Citera
2026-02-28, 20:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok att .22 är en snällare ammunition men vi ska inte ha alla svenskar springande med vapen.
Se hur många vådaskjutningar, skjutningar och övrigt som sker i USA så borde det vara facit även om det där handlar om grövre kaliber.

Helt onödigt och idiotiskt skulle jag säga.
Jag håller inte med. Jag är stor/stark men snäll och laglydig. Men har helt utan provokation blivit hotad till livet av (faktiskt) invandrare med vapen på stan flera gånger. Ena gången var jag ung och full så jag bara garva åt dom. Andra gången äldre och nykter och då fick jag bara backa. Hade väl tur båda gångerna att inte bli skjuten.
Önskar att oddsen för laglydiga var lite utjämnade.
Citera
2026-02-28, 20:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag håller inte med. Jag är stor/stark men snäll och laglydig. Men har helt utan provokation blivit hotad till livet av (faktiskt) invandrare med vapen på stan flera gånger. Ena gången var jag ung och full så jag bara garva åt dom. Andra gången äldre och nykter och då fick jag bara backa. Hade väl tur båda gångerna att inte bli skjuten.
Önskar att oddsen för laglydiga var lite utjämnade.

Hade du då ryckt fram ett vapen så hade de kanske skjutit och du hade legat död istället, hade det varit bättre?
Citera
2026-02-28, 20:18
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade du då ryckt fram ett vapen så hade de kanske skjutit och du hade legat död istället, hade det varit bättre?
Hade förmodligen räckt med att de vetat om att jag kan ha skydd. Eller vikt jacksidan åt sidan.

Edit: Mina ide'er innefattar även ett begränsat förslag där man inte fick ha det på stan. Men kunna försvara sig och sin familj i hemmet.
Tyvärr blir ju home invasions vanligare för vart år.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2026-02-28 kl. 20:23.
Citera
2026-02-28, 20:21
Medlem
Bara nej.
Hot om våld leder bara till mer våld.
Rädsla leder till mer våld.
Helt fel väg.
Citera
2026-02-28, 20:25
Avstängd
180mgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Bara nej.
Helt fel väg.
Fler vapen leder till färre skjutningar så där har du fel
Citera
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det hade varit någonting!

Men ja, det är en bra ide som skulle få ett visst typ av klientel att tänka sig för både en och två gånger innan käftar öppnas, och antagligen skulle gängskjutningar flyttas från allmän plats då risken för att bli nedskjuten själv ökar markant.

Detta förslag skulle ha en 1000 ggr bättre effekt mot det oönskade avskrapet ute i samhället än de 124 lagar med 3 månader längre straff på redan korta straff, 2 eller 3 år på fritidsgård skrämmer, en kula i ryggraden och permobil och stomipåse däremot, det skrämmer!
Citera
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Bara nej.
Helt fel väg.
Men varför ska kriminella ha ensamrätt på dödligt (nåja) våld?

Vi har ju inte ens rätt till pepparspray.
Citera
2026-02-28, 20:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Tillbaka till den gamla god tiden.

Citat:
Ursprungligen var det ett i Sverige licensfritt vapen för trädgårdsodlare och andra som behövde ett enkelt vapen för skadedjursbekämpning mot till exempel råttor, kaniner eller fåglar. I
https://sv.wikipedia.org/wiki/Salongsgev%C3%A4r

Ändrades på 70-talet. Det sammafaller ganska precis innan den kom en massa invandrare till Sverige. Något decennium efter det fick ju inte heller man har en bössa med ammo om man var med i hemvärnet...
Citera
2026-02-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Fler vapen leder till färre skjutningar så där har du fel

Citat:
Men varför ska kriminella ha ensamrätt på dödligt (nåja) våld?

Vi har ju inte ens rätt till pepparspray.

Vi får inte bort våldet med att utföra mer våld.
Våld är sista utvägen.
Citera
2026-02-28, 20:39
Medlem
Citat:
Bara nej.
Helt fel väg.
Men detta klientel som knappt kan vårt språk och vägrar rätta in sig i ledet gällande våra lagar och regler och inte på något sätt bidrar till landet kan bara ett språk.
Då får vi bemöta dem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in