2026-02-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Huduvddiagnosen är ju PIPO på grund av missbildad tarm (annars får man inte tarmproblem som spädbarn, exklussive kasseinallergi). TPN och droppen sattes in då flickan inte kunde ta upp näring i fast föda, när det begav sig. Läkarna ordinerade för lite näringslösning per dos för flickans näringsintag och kroppsvikt/ålder. Det resulterar självklart i näringsbrist och om inte hypoglykemi, vilket du blir illamående av. Har du näringsbrist blir du trött och svag. buksmärtor kan mycket väl bero på TPN, men också på hennes underliggande tarmsjukdom.

Detta är spekulationer. Man behöver mer fakta för att kunna fastslå vem som bär skulden för flickans tidigare dåliga mående.
Citera
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Men VET du om flickan fortfarande uppfyller diagnoskriterierna? Jag förstår det som att diagnosen ställs med hjälp av kriterier. Kriteriediagnoser är i viss mån subjektiva och kräver att patient/vårdnadshavare lämnar riktig information. Pipo verkar inte vara en helt enkel diagnos att ställa. Du menar att flickan fortfarande är lika sjuk som tidigare och fortfarande behöver TPN?
Enligt vittnesmål i domen är diagnosen väl bekräftad och bygger på kliniska undersökningar.
Citera
Medlem
Citat:
Hon måste väl ändå ha en ansvarig läkare? Läkaren har skyldighet att följa upp hennes mående och hennes vikt. Vad är det som får dig att tro att hon inte följs upp av sjukvården?

Erfarenhet, statistik och väldigt måna rättsfall på fosterhemsbarn.
Läkarna kan mycket väl kalla henne till besök, men fosterhemmet lär avboka.
Citera
2026-02-28, 21:44
Medlem
Citat:
Detta är spekulationer. Man behöver mer fakta för att kunna fastslå vem som bär skulden för flickans tidigare dåliga mående.

Nej, det jag skrev är journalförd fakta.
Skulden för flickans tidigare mående är en dålig tarm.
Skulden för att flickan nu är berövad sin barndom och troligen sitt liv är socialtjänstens.
Citera
2026-02-28, 21:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hon måste väl ändå ha en ansvarig läkare? Läkaren har skyldighet att följa upp hennes mående och hennes vikt. Vad är det som får dig att tro att hon inte följs upp av sjukvården?
Det framgår av domen att flickan inte kallats till uppföljande kontroller trots att mamman legat på.
Citera
2026-02-28, 21:49
Medlem
Citat:
Erfarenhet, statistik och väldigt måna rättsfall på fosterhemsbarn.
Läkarna kan mycket väl kalla henne till besök, men fosterhemmet lär avboka.

Och då lär läkaren göra en ny orosanmälan. Inte kan man undanhålla ett barn som behöver vård från vården. Om hon nu fortfarande behöver TPN så behöver hon väl i alla fall ordinationer av sjukvården.

Jag ville problematisera detta fall lite. Kanske har socialtjänsten och vården information som vi andra inte har. Innan man deltar i ett drev bör man läsa på lite. Kanske har man inte all information även om man läser på. Försök tänka lite grått och inte så svart-vitt. Då kan vår värld bli bättre.

God kväll!
Citera
2026-02-28, 21:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och då lär läkaren göra en ny orosanmälan. Inte kan man undanhålla ett barn som behöver vård från vården. Om hon nu fortfarande behöver TPN så behöver hon väl i alla fall ordinationer av sjukvården.

Jag ville problematisera detta fall lite. Kanske har socialtjänsten och vården information som vi andra inte har. Innan man deltar i ett drev bör man läsa på lite. Kanske har man inte all information även om man läser på. Försök tänka lite grått och inte så svart-vitt. Då kan vår värld bli bättre.

God kväll!
Jag vill problematisera ditt beteende med att kliva in här utan att vara det minsta påläst. Ta del av befintliga handlingar och återkom sen.
Citera
2026-02-28, 21:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Hur pass naiv är du? Det Kommer ju fram glasklart att de inte ens hade koll på hur mycket dropp hon fick.
Citera
2026-02-28, 22:01
Medlem
Citat:

God kväll!

Ny orosanmälan kommer inte att hjälpa då det redan finns insatser. Haha, jo... Visst kan man underlåta sig att gå med sitt fosterbarn till vården, det har hänt förr. Vi har nyligen haft en rättegång där fosterhemmet underlät att gå med en flicka till akuten för en akut dubbelsidig lunginflammation (hon dog i sin säng på fosterhemmet). Vi har ett annat medialt fall där en pojke dör av akut sjukdom som socialtjänsten ansåg att pojken inte hade.
Citera
2026-02-28, 22:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

God kväll!
Inte ifall orosanmälan gjordes för att täcka över medicinsk neglekt
Citera
2026-02-28, 22:36
Medlem
Citat:
Citat:
Nej, då ingen kommer åt journalerna.
Fallet försvann från media när det började bli hett runt politikernas öron.

Fosterhemmet kommer att säga att allt är frid och fröjd så att de kan behålla ungen och tjäna pengar. Därifrån kan man inte få någon information. Företag som Attendo håvar in miljoner på flickan.

Jag antar att flickans läkare och kanske socialtjänsten har denna information. Om hon blivit fri från TPN på fosterhemmet (utan att tappa i vikt) är det aggraverande för föräldrarna tyvärr.

Methos ljuger här. Vi vet från läkarens vittnesmål i domen från oktober att droppet är avvecklat.

”I dagsläget försörjer sig Astrid helt genom vanlig mat vilket hon inte har gjort tidigare.”

Citat:
Men VET du om flickan fortfarande uppfyller diagnoskriterierna? Jag förstår det som att diagnosen ställs med hjälp av kriterier. Kriteriediagnoser är i viss mån subjektiva och kräver att patient/vårdnadshavare lämnar riktig information. Pipo verkar inte vara en helt enkel diagnos att ställa. Du menar att flickan fortfarande är lika sjuk som tidigare och fortfarande behöver TPN?

Jag har skrivit ett inlägg där jag diskuterat diagnosen och kriterier gällande PIPO till Methos, som jag ser fortfarande felaktigt hävdar att diagnosen är ställd av neonatal. Läs det gärna nedanför:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

I nedanstående inlägg tas det fram citat som visar att flera läkare är tveksamma till diagnosen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Jag rekommenderar att du ignorerar Totius, Kurt-Sune och Methos. De kommer aldrig försöka förstå vad du skriver. Som exempel kan du se nedanstående inlägg.

Ajogen är helt klart på föräldrarnas sida, men hen har jag kunnat diskutera med.

Domarna finns länkade ett flertal gånger i tråden. Om du inte redan har gjort det, rekommenderar jag att du läser dem.
Senast redigerad av ReadyUserOne 2026-02-28 kl. 22:39.
Citera
2026-02-28, 22:43
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Methos ljuger här. Vi vet från läkarens vittnesmål i domen från oktober att droppet är avvecklat.

”I dagsläget försörjer sig Astrid helt genom vanlig mat vilket hon inte har gjort tidigare.”

Jag har skrivit ett inlägg där jag diskuterat diagnosen och kriterier gällande PIPO till Methos, som jag ser fortfarande felaktigt hävdar att diagnosen är ställd av neonatal. Läs det gärna nedanför:

I nedanstående inlägg tas det fram citat som visar att flera läkare är tveksamma till diagnosen:

Jag rekommenderar att du ignorerar Totius, Kurt-Sune och Methos. De kommer aldrig försöka förstå vad du skriver. Som exempel kan du se nedanstående inlägg.

Ajogen är helt klart på föräldrarnas sida, men hen har jag kunnat diskutera med.

Domarna finns länkade ett flertal gånger i tråden. Om du inte redan har gjort det, rekommenderar jag att du läser dem.
Nä du har fel. Kalla mig inte hen, jag är ingen höna.

Vi vet inte vad som har skett medicinskt från det att Elsa omhändertogs. SOC ljuger i regel alltid och ifall det gälelr att täcka över medicinsk neglect har läkarteamet säkert gått på högvarv för att fixa Elsa.

Barn som hamnar på SOC-hem blir magiskt mycket bättre, vilket absolut inte hart någonting med hemmets ekonomiska incitament att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in