2026-02-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Vården är en förtroendebransch. Som vårdgivare är man utlämnad till att vårdnadshavaren ger korrekt information om tillståndet hos barnet. Jag vet inte exakt vad som har hänt här, men jag uppfattar det som att vården har fått felaktig information vilket har gjort att flickan fått en diagnos och TPN, kanske i onödan?

Det man behöver veta är hur flickan mår idag. Är sjukdomen kvar eller har hon blivit frisk. Hur får hon i sig energi idag?

OM flickan nu är frisk och kan äta mat som alla andra så tror jag föräldrarna skulle tjäna på att vara lite ödmjuka.

Vi har inte alla dessa fakta. Hur kan ett drev starta på så bristfälliga fakta? Jag är besviken på kändisar, advokater, tandläkare m. fl som drevar. Ok, kändisar kanske man får köpa, men vårdpersonal och advokater? Jag vill i så fall också ha dessa fakta som alla tycks ha: Hur mår flickan idag?

Jag syftar då på den fysiska hälsan. Vi kan inte förvänta oss att en 8-9-åring kan göra en analys av situationen och besluta var hon ska bo. Ett så litet barn är beroende av att föräldrarna bygger upp en korrekt och förståelig bild av verkligheten för barnet. Självklart är flickan ledsen över det som hänt, även om det nu skulle vara för hennes bästa.

Gemene förälder är inte utbildad läkare eller sjuksköterska och således kan de inte tolka symptom korrekt. Det är just upp till vårdgivarna att grundligt undersöka barnet och ställa en objektiv diagnos. Det är inte flickans bästa att vara åtskild från sina föräldrar på dessa grunder. Flickan har fått sin behandling och föräldrarna kan då fortsätta att vårda barnet på de korrigerade ordinationer som vettiga läkare har justerat.

Det spelar ingen roll hur flickan mår idag då du som sagt inte vet om flickan har blivit manipulerad till att säga att hon mår bra. Du vet inte om flickan blir itvingad mat hon inte tycker om. Allt kan hända i ett fosterhem som drivs av de stora aktiebolagen. Upprepade gånger har fosterhem gått ut med att barnet mår bra fastän barnet ligger dödssjukt i sin säng.

(och nej, flickan blir inte frisk från en tarmsjukdom som uppkommer av en missbildad tarm)
Citera
2026-02-28, 21:14
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag önskar fördjupa diskussionen och problematisera föräldrarnas påstående att flickan fick för lite dropp och därför fick smärtor m.m.
Du inger inte det intrycket. Jag litar inte på att du är ärlig.
Citera
2026-02-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Barnet fick tidigt diagnosen PIPO och har under hela tiden behandlats av (förväntade) experter. PIPO är ett kroniskt tillstånd:
https://www.agrenska.se/sallsynta-halsotillstand/agrenska-diagnossidor/pipo/

Av det som framkommit har vården agerat så ansvarslöst, vårdslöst och oskickligt att det hela skulle behöva utredas av HSAN.

Men VET du om flickan fortfarande uppfyller diagnoskriterierna? Jag förstår det som att diagnosen ställs med hjälp av kriterier. Kriteriediagnoser är i viss mån subjektiva och kräver att patient/vårdnadshavare lämnar riktig information. Pipo verkar inte vara en helt enkel diagnos att ställa. Du menar att flickan fortfarande är lika sjuk som tidigare och fortfarande behöver TPN?
Citera
2026-02-28, 21:18
Medlem
Citat:
Jag önskar fördjupa diskussionen och problematisera föräldrarnas påstående att flickan fick för lite dropp och därför fick smärtor m.m.

Det är väldigt otvivelaktigt att flickan ordinerats för lite dropp, det är liksom journalfört. Hon har dessutom fått diagnosen PIPO från neonatalvården, vilket också är otvistat genom journalföring. Det är vården och socialtjänsten som har gjort bort sig.
Citera
2026-02-28, 21:20
Medlem
Citat:
Men VET du om flickan fortfarande uppfyller diagnoskriterierna? Jag förstår det som att diagnosen ställs med hjälp av kriterier. Kriteriediagnoser är i viss mån subjektiva och kräver att patient/vårdnadshavare lämnar riktig information. Pipo verkar inte vara en helt enkel diagnos att ställa. Du menar att flickan fortfarande är lika sjuk som tidigare och fortfarande behöver TPN?

Det är ingen som vet om flickan är lika sjuk som tidigare, då det inte går att lita på fosterhemmets utsaga.
Alla diagnoser ställs av kriterier, så även PIPO. Dock ställdes diagnosen tidigt i flickans liv och det är tämligen enkelt att undersöka om flickan tar upp näring som hon ska.
Citera
2026-02-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är väldigt otvivelaktigt att flickan ordinerats för lite dropp, det är liksom journalfört. Hon har dessutom fått diagnosen PIPO från neonatalvården, vilket också är otvistat genom journalföring. Det är vården och socialtjänsten som har gjort bort sig.

Citat:
Det är ingen som vet om flickan är lika sjuk som tidigare, då det inte går att lita på fosterhemmets utsaga.
Alla diagnoser ställs av kriterier, så även PIPO. Dock ställdes diagnosen tidigt i flickans liv och det är tämligen enkelt att undersöka om flickan tar upp näring som hon ska.

Men är det någon som vet om hon fortfarande behöver TPN?
Citera
2026-02-28, 21:25
Medlem
Citat:

Hon lär inte ha fått buksmärta och illamående av för lite dropp…
Illamående är en mycket vanlig biverkan av TPN. TPN bör trappas ner så fort det går så att patienten får hungerkänslor och vill äta.

Detta med ”för lite dropp” kan inte orsakat flickan tidigare symtom.
Citera
2026-02-28, 21:26
Medlem
Citat:
Men är det någon som vet om hon fortfarande behöver TPN?

Nej, då ingen kommer åt journalerna.
Fallet försvann från media när det började bli hett runt politikernas öron.

Fosterhemmet kommer att säga att allt är frid och fröjd så att de kan behålla ungen och tjäna pengar. Därifrån kan man inte få någon information. Företag som Attendo håvar in miljoner på flickan.
Citera
2026-02-28, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, då ingen kommer åt journalerna.
Fallet försvann från media när det började bli hett runt politikernas öron.

Fosterhemmet kommer att säga att allt är frid och fröjd så att de kan behålla ungen och tjäna pengar. Därifrån kan man inte få någon information. Företag som Attendo håvar in miljoner på flickan.

Jag antar att flickans läkare och kanske socialtjänsten har denna information. Om hon blivit fri från TPN på fosterhemmet (utan att tappa i vikt) är det aggraverande för föräldrarna tyvärr.
Citera
2026-02-28, 21:31
Medlem
Citat:
Hon lär inte ha fått buksmärta och illamående av för lite dropp…
Illamående är en mycket vanlig biverkan av TPN. TPN bör trappas ner så fort det går så att patienten får hungerkänslor och vill äta.

Detta med ”för lite dropp” kan inte orsakat flickan tidigare symtom.

Huduvddiagnosen är ju PIPO på grund av missbildad tarm (annars får man inte tarmproblem som spädbarn, exklussive kasseinallergi). TPN och droppen sattes in då flickan inte kunde ta upp näring i fast föda, när det begav sig. Läkarna ordinerade för lite näringslösning per dos för flickans näringsintag och kroppsvikt/ålder. Det resulterar självklart i näringsbrist och om inte hypoglykemi, vilket du blir illamående av. Har du näringsbrist blir du trött och svag. buksmärtor kan mycket väl bero på TPN, men också på hennes underliggande tarmsjukdom.
Citera
2026-02-28, 21:35
Medlem
Citat:
Jag antar att flickans läkare och kanske socialtjänsten har denna information. Om hon blivit fri från TPN på fosterhemmet (utan att tappa i vikt) är det aggraverande för föräldrarna tyvärr.

Fast det vet vi inte. På dessa månader kan flickan blivit så stor att hon kan ta upp en del av näringen utan TPN.
Det är inte föräldrarna som har felat här, utan läkarna. Fosterhemmet kommer inte att erkänna att flickan tappar vikt så länge som flickan inte undersöks av skolhälsovården. Socialtjänsten har tappat intresset för flickan och låter henne leva i fosterhemmet utan kontroll och översyn. Socialhandläggaren mailar någon kontaktperson hos någon utförare en gång var sjätte månad och nöjer sig med vad hon får för svar tillbaka. Flickan kan vara döende och ingen reagerar på det.
Citera
2026-02-28, 21:39
Medlem
Citat:
Fast det vet vi inte. På dessa månader kan flickan blivit så stor att hon kan ta upp en del av näringen utan TPN.
Det är inte föräldrarna som har felat här, utan läkarna. Fosterhemmet kommer inte att erkänna att flickan tappar vikt så länge som flickan inte undersöks av skolhälsovården. Socialtjänsten har tappat intresset för flickan och låter henne leva i fosterhemmet utan kontroll och översyn. Socialhandläggaren mailar någon kontaktperson hos någon utförare en gång var sjätte månad och nöjer sig med vad hon får för svar tillbaka. Flickan kan vara döende och ingen reagerar på det.

Hon måste väl ändå ha en ansvarig läkare? Läkaren har skyldighet att följa upp hennes mående och hennes vikt. Vad är det som får dig att tro att hon inte följs upp av sjukvården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in