2026-02-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kolla detta:
https://www.chrisharrison.net/index.php/visualizations/BibleViz
Hur skrevs en bok med detta mönster?

Judarnas världsbild var otroligt annorlunda från alla andra folk runtomkring.

Mönster i en bok betyder alltså att magiska väsen måste ha med saken att göra..
Citera
2026-02-28, 13:52
Medlem
Citat:
https://www.catholicworldmission.org/post/10-amazing-eucharistic-miracles

Om du faktiskt läser så ser du att det är fullt av vetenskapliga belägg.
Nej, det finns inga vetenskapliga belägg som gör det rimligt att tro att något av detta är ett mirakel.
Du är väldigt irrationell när du värderar påståenden som bekräftar din religiösa tro.
Citera
2026-02-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, vilka är naturlagarna? Om vi inte menar de formulerade lagarna så menar vi upplevda företeelser.
Det ena utesluter inte det andra. Naturlagarna är både beskrivande modeller och regelbundna företeelser som vi kan observera/uppleva.
Att modellerna kan förbättras, som i fallet med Newton, betyder inte att naturlagarna ifråga upphör.

Citat:
Men vi har ingen överblick kring vad som är möjligt eller inte. Det är bara något vi inbillar oss.
Det finns saker vi vet och det finns saker vi inte vet. Att vi inte vet allt innebär inte att det finns någon rimlighet i att tro på saker som saknar belägg och strider emot det som vi faktiskt vet om verkligheten.

Citat:
I verkligheten är det skaparens vilja som är naturlag, så som det är programmerarens vilja vad som är lag i ett data spel.
Nej, i verkligheten finns det inget som tyder på att någon skapare existerar.
Citera
2026-02-28, 14:19
Medlem
Citat:
Slaverireglerna var för 3000 år sen när gud försökte gradvis minska slaveriet.
Gradvis minska slaveriet genom att tala om för människor att de har rätt köpa och sälja slavar, såväl som misshandla dem och låta sina barn ärva dem? Skämtar du?
Det står uttryckligen att slavarna är din egendom .
Det är ju helt uppenbart att det här är skrivet utav slavägare.

Citat:
Många regler i det gamla testamentet hör till specifika tider och platser, de är inte för hela mänskligheten föralltid.
Slaveri är fel oavsett när och var det sker.
Tror du att du hade uppfattat det som att Guds slaveriregler vittnade om hans godhet, om du var en slav för 3000 år sedan?
Senast redigerad av Solivagus 2026-02-28 kl. 14:22.
Citera
2026-02-28, 16:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Nej, i verkligheten finns det inget som tyder på att någon skapare existerar.
Jo det gör det faktiskt. Den som är uppmärksam och inte "debunkar" allt som inte passar ens förutfattade mening eller ens preferenser kommer att erfara hur lite man förstår och hur mycket makt som är delaktig i allt som sker. Så i min verklighet finns det mycket som tyder på en skapare, mäktigare än de osynliga makter som påverkar skeenden i vår värld.
Citera
2026-02-28, 17:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du inte slutar hata gud så kommer du hamna i helvetet, och det suger.

Intressant med folk som stensäkert talar om platser de själva aldrig varit på och ingen annan heller.

För vissa fungerar tron som en karta över outforskad terräng – de litar så mycket på källan (skriften eller traditionen) att kartan blir verkligare än verkligheten själv.

För ateister framstår sådant mest som att någon försöker sälja en semesterresa till en plats som inte finns på Google Maps, vilket alltså klassificeras som lurendrejeri.

Det finns slående likheter mellan MacGregors påhittade land "Poyais" och de som predikar om efterlivet med absolut säkerhet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gregor_MacGregor
MacGregor lät trycka upp detaljerade kartor, skrev en hel bok om landet under pseudonym och skapade till och med en egen valuta. På samma sätt används gamla texter för att ge detaljerad struktur åt platser ingen har sett.

Auktoritetens makt: MacGregor bar uniform, kallade sig prins av Poyais och rörde sig i de fina salongerna. Om man ser ut som att man vet vad man pratar om, slutar folk ställa kritiska frågor.

Löftet och "hotet": Han sålde drömmen om bördig mark och guld. De som inte köpte in sig riskerade att missa sitt livs chans – precis som hotet om helvetet fungerar som en "missad chans" till evig lycka.

Men verkligheten hann ikapp, och när de första nybyggarna väl kom fram till den mytomspunna kusten i nuvarande Honduras, hittade de inga slott eller städer. De hittade bara ogenomtränglig djungel och träskmarker. De hade köpt land på en plats som bokstavligen inte existerade i den beskrivna formen.
Citera
2026-02-28, 17:27
Medlem
Citat:

Nej de är inte väsen.
Men det är några som bara håller på med energier för att distrahera och skapa stress.
Inte fin energi direkt.

Ni har slösat upp hela planeten på det där skämtet.
De tror på riktigt på att hjärnan rör sig konstant...
Citera
2026-02-28, 20:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Att tro på gud kan ha en genetisk förklaring sa Anders Hansen i podden I hjärnan på Louise Epstein 1:a feb. Hansen hänvisade till forskning inom psykologi (som jag själv inte rekat eller länkar). Där man undersökt religiositet har man sett vissa psykologiska drag återkomma, särdrag som individer har mer eller mindre av. Känsla av samhörighet, tendenser mot mystik, absorption (hur lätt man sugs upp i film och litteratur t ex). Hur mycket gåshud får man av 'Sagan om ringen' kan alltså bero till 30-50% på genetik.

Här särskildes inte religiositet mot gudstro men jag tror det är jämförbart och det här landar sant i mig som sökt och inte stängt dörrar, jag har nog inte genetiska förutsättningar för gudstro eller religiositet.

Vad tror ni om att psykologin kan förklara vem som tror?
Ateism är ju en minoritet globalt sett så egentligen borde det handla om vad psykologin säger om ateism, och enligt min egna icke-profesionella åsikt så verkar ateism vara kopplat till mindre än perfekta attribut.
Citera
2026-02-28, 20:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Intressant med folk som stensäkert talar om platser de själva aldrig varit på och ingen annan heller.

För vissa fungerar tron som en karta över outforskad terräng – de litar så mycket på källan (skriften eller traditionen) att kartan blir verkligare än verkligheten själv.

För ateister framstår sådant mest som att någon försöker sälja en semesterresa till en plats som inte finns på Google Maps, vilket alltså klassificeras som lurendrejeri.

Det finns slående likheter mellan MacGregors påhittade land "Poyais" och de som predikar om efterlivet med absolut säkerhet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gregor_MacGregor
MacGregor lät trycka upp detaljerade kartor, skrev en hel bok om landet under pseudonym och skapade till och med en egen valuta. På samma sätt används gamla texter för att ge detaljerad struktur åt platser ingen har sett.

Auktoritetens makt: MacGregor bar uniform, kallade sig prins av Poyais och rörde sig i de fina salongerna. Om man ser ut som att man vet vad man pratar om, slutar folk ställa kritiska frågor.

Löftet och "hotet": Han sålde drömmen om bördig mark och guld. De som inte köpte in sig riskerade att missa sitt livs chans – precis som hotet om helvetet fungerar som en "missad chans" till evig lycka.

Men verkligheten hann ikapp, och när de första nybyggarna väl kom fram till den mytomspunna kusten i nuvarande Honduras, hittade de inga slott eller städer. De hittade bara ogenomtränglig djungel och träskmarker. De hade köpt land på en plats som bokstavligen inte existerade i den beskrivna formen.
Massor av personer har varit i helvetet, miljoner NDE upplevare. Många är traumatiserade, de varnar andra. Jesus själv har besökt helvetet och varnar oss också.

Det är detta jag inte fattar, vi har studier som säger klart och tydligt att NDE upplevelser är äkta och inte drömmar eller illusioner, miljoner personer beskriver efterlivet med samma detaljer, vad finns det mer att diskutera ens? Hur kan man prata om rationalitet på något plan om man bara struntar i detta? Vi har en tydlig logikkedja där A -> B -> C -> Efterlivet existerar.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-28 kl. 20:22.
Citera
2026-02-28, 20:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Citat:
Nej, det finns inga vetenskapliga belägg som gör det rimligt att tro att något av detta är ett mirakel.
Du är väldigt irrationell när du värderar påståenden som bekräftar din religiösa tro.
Tänk dig ett scenario där du försöker bevisa för mig att jorden är rund och jag hävdar att den är platt, och jag svarar på liknande sätt som du gjorde här. Det är hur ateister framstår för mig, som plattjordare som vägrar acceptera verkligheten oavsett vad för bevis man ger dom. Dom säger precis vad som helst som dom kan komma på för att avfärda bevisen, hur ologiskt och galet det än må vara.

Här gav du inget svar alls, du skrev bara "nej".
Citera
2026-02-28, 20:21
Medlem
Citat:
Massor av personer har varit i helvetet, miljoner NDE upplevare. Många är traumatiserade, de varnar andra. Jesus själv har besökt helvetet och varnar oss också.

Det är detta jag inte fattar, vi har studier som säger klart och tydligt att NDE upplevelser är äkta och inte drömmar eller illusioner, miljoner personer beskriver efterlivet med samma detaljer, vad finns det mer att diskutera ens? Hur kan man prata om rationalitet på något plan om man bara struntar i detta? Vi har en tydlig logikkedja där A > B > C > Efterlivet existerar.
Du inser att ingen tar dig på allvar? Saker blir inte sant bara för att du skriver det om och om igen, det är heller inte sant bara för att du har sett det på Youtube.

Bevis innebär att vem som helst kan testa och se och få samma svar som den som påstår något. Om någon säger att den såg ett spöke i ett ödehus och jag inte ser spöket när jag är i ödehuset så finns det inga bevis för spöket oavsett hur säker den första personen är.

Det finns inga bevis för det du påstår. Det finns inga bevis för tyget, för den gråtande madonnan eller för helvetet (eller att Jesus funnits vilket vi redan har diskuterat). Om det funnits bevis hade vi inte behövt ha denna diskussionen för då hade vi varit övertygade av bevisen.
Citera
2026-02-28, 20:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Du inser att ingen tar dig på allvar? Saker blir inte sant bara för att du skriver det om och om igen, det är heller inte sant bara för att du har sett det på Youtube.

Bevis innebär att vem som helst kan testa och se och få samma svar som den som påstår något. Om någon säger att den såg ett spöke i ett ödehus och jag inte ser spöket när jag är i ödehuset så finns det inga bevis för spöket oavsett hur säker den första personen är.

Det finns inga bevis för det du påstår. Det finns inga bevis för tyget, för den gråtande madonnan eller för helvetet (eller att Jesus funnits vilket vi redan har diskuterat). Om det funnits bevis hade vi inte behövt ha denna diskussionen för då hade vi varit övertygade av bevisen.
Tydligen så menar vissa att det finns inga bevis för att jorden är rund. Plattjordare och ateister hör lite till samma kategori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in