2026-02-28, 06:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Liv är heligt enligt kristendom, det är detta som är faran med ateism. När man inte längre ser liv som heligt utan bara materia och slump så verkar det inte så illa att radera liv när det är bekvämt. Det är där ateismens sanna ansikte visar sig.
Nja. Människoliv var inte speciellt heligt när de kristna korstågen pågick. Eller under den spanska inkvisitionen och häxprocesserna. Det är uppenbart att kristendom inte per automatik leder till mänskliga rättigheter.

Demokrati däremot har den förmågan. Det var ju först när vi fick demokrati som vi människor kunde komma överens om gemensamma och globala mänskliga rättigheter. Kristendomen klarade inte av det under 2000 år. Hur förklarar du det misslyckande när ni ändå tror att ni har en magisk gubbe i himlen som kan göra precis vad som helst?
Citera
2026-02-28, 06:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nja. Människoliv var inte speciellt heligt när de kristna korstågen pågick. Eller under den spanska inkvisitionen och häxprocesserna. Det är uppenbart att kristendom inte per automatik leder till mänskliga rättigheter.

Demokrati däremot har den förmågan. Det var ju först när vi fick demokrati som vi människor kunde komma överens om gemensamma och globala mänskliga rättigheter. Kristendomen klarade inte av det under 2000 år. Hur förklarar du det misslyckande när ni ändå tror att ni har en magisk gubbe i himlen som kan göra precis vad som helst?
Jag tror inte du faktiskt läst särskilt mycket om de här händelserna, de är betydligt mer nyanserade om du faktiskt sätter dig in i saken. De värderingarna som ligger bakom mänskliga rättigheter kommer från kristendom.
Citera
2026-02-28, 06:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag tror inte du faktiskt läst särskilt mycket om de här händelserna, de är betydligt mer nyanserade om du faktiskt sätter dig in i saken. De värderingarna som ligger bakom mänskliga rättigheter kommer från kristendom.
Har det aldrig hänt att oskyldiga inkl kvinnor har dödats i kristendomens namn,
t.ex. för att de ansågs vara häxor och kättare? Du förnekar att det har hänt?
Citera
2026-02-28, 06:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Osäker på om du bara skojar lite, men att en förklaringsmodell förbättras betyder naturligtvis inte att några naturlagar har upphävts.
Citat:
Det han menar är kanske att vi nu har teknologi som på medeltiden skulle ses som att de bröt mot naturlagarna. På samma sätt fungerar det när himlen bryter naturlagarna, bara för att vi inte förstår hur det fungerar så betyder det inte att det bryter mot verkligheten, det är bara något som vi inte förstår.
Ja, vilka är naturlagarna? Om vi inte menar de formulerade lagarna så menar vi upplevda företeelser. Men vi har ingen överblick kring vad som är möjligt eller inte. Det är bara något vi inbillar oss.

I verkligheten är det skaparens vilja som är naturlag, så som det är programmerarens vilja vad som är lag i ett data spel.
Citera
2026-02-28, 06:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo, verkligheten styrs av kristen moral, och det är den enda moralen som finns. Antingen så följer man den, eller så gör man fel.
I så fall kan du utan tvekan betrakta dig själv som en kristen fundamentalist. Detta är en farlig väg.

Citat:
Människors begär och drifter är vad som frestar oss att inte följa moralen, det är det detta livet handlar om, att se vilka som är starka nog att besegra begären och drifterna. De som klarar det kommer bli belönade.
Kan själen besegra kroppen, är frågan. Det är det man menar men personer som är spirituella jämfört med personer som är världsliga.
Att skilja det världsliga från det spirituella är samtidigt både det största spirituella och det största världsliga misstaget. Det världsliga är spirituellt, och det spirituella är världsligt, det världsliga bär det spirituella inom sig, och det spirituella genomsyrar det världsliga.

Med kristen terminologi kan man säga att det är ett misstag att separera "själ" och "kropp".

Det är fullt möjligt att betrakta sina begär och drifter ansvarsfullt, utan att förneka dem helt, men heller utan att ge efter för dem oansvarigt.
Citera
2026-02-28, 07:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har det aldrig hänt att oskyldiga inkl kvinnor har dödats i kristendomens namn,
t.ex. för att de ansågs vara häxor och kättare? Du förnekar att det har hänt?
Totalt 10,000–15,000 över 1500 år tydligen. 50 000 avrättade häxor. Ganska hyggligt nummer jämfört med ateismens 50 miljoner över 30 år i förintelsen, kommunistsoviet och maokina.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-28 kl. 07:10.
Citera
2026-02-28, 07:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
I så fall kan du utan tvekan betrakta dig själv som en kristen fundamentalist. Detta är en farlig väg.

Att skilja det världsliga från det spirituella är samtidigt både det största spirituella och det största världsliga misstaget. Det världsliga är spirituellt, och det spirituella är världsligt, det världsliga bär det spirituella inom sig, och det spirituella genomsyrar det världsliga.

Med kristen terminologi kan man säga att det är ett misstag att separera "själ" och "kropp".

Det är fullt möjligt att betrakta sina begär och drifter ansvarsfullt, utan att förneka dem helt, men heller utan att ge efter för dem oansvarigt.
Kroppen och själen är separerade. Utan själ finns inget medvetande eller fri vilja. Då är allt som finns kvar en organisk chatGPT. Det spirituella och det världsliga är absolut separerade.

Ingen kan besegra sina begär till 100% föralltid, men det är det som är provet, att se hur långt du kommer. Jesus är den enda som lyckats till 100%, han är riktigt otrolig.
Citera
2026-02-28, 07:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kroppen och själen är separerade. Utan själ finns inget medvetande eller fri vilja. Då är allt som finns kvar en organisk chatGPT. Det spirituella och det världsliga är absolut separerade.
I så fall kommer du att förbli splittrad som totalitär varelse. Aldrig finna enighet.

Och där har vi "kropp–själ-problemet" för att hänvisa till René Descartes.
Citat:
Ingen kan besegra sina begär till 100% föralltid, men det är det som är provet, att se hur långt du kommer. Jesus är den enda som lyckats till 100%, han är riktigt otrolig.
Jesus var okej, men du är inte Jesus, inte i närheten.
Citera
2026-02-28, 07:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
I så fall kommer du att förbli splittrad som totalitär varelse. Aldrig finna enighet.
Jag vill vara splittrad. Jag trivs inte i en mänsklig kropp, det suger. Jag gillar inte världen heller. Jag vill dö så snart som möjligt, jag hoppas jag inte behöver vänta länge till. Jag har aldrig gillat att vänta.
Citera
2026-02-28, 07:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Totalt 10,000–15,000 över 1500 år tydligen. 50 000 avrättade häxor. Ganska hyggligt nummer jämfört med ateismens 50 miljoner över 30 år i förintelsen, kommunistsoviet och maokina.
Ateismen som betyder att man inte tror på Gud har dödat 0 människor. Ateismen innehåller nämligen inte något påbud att man ska göra något speciellt.
Citera
2026-02-28, 07:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ateismen som betyder att man inte tror på Gud har dödat 0 människor. Ateismen innehåller nämligen inte något påbud att man ska göra något speciellt.
Du kan säga vad du vill, men dessa 50 miljoner är fortfarande döda.
Citera
2026-02-28, 07:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag vill vara splittrad. Jag trivs inte i en mänsklig kropp, det suger. Jag gillar inte världen heller. Jag vill dö så snart som möjligt, jag hoppas jag inte behöver vänta länge till. Jag har aldrig gillat att vänta.

Då har du mycket spirituellt arbete framför dig, vare sig du vill det eller inte. Betrakta det du inte gillar, det du avskyr, som något du måste försonas med, något du behöver acceptera och finna frid i.

När du är klar behöver du inte vänta på något längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in