2026-02-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur många kristna ser du som har slavar? Varför har de brutalasta massmorden i historien begåtts av ateister?
Att vilseleda och förtala gud verkar vara en favorit för ateister. Ni läser bibeln fel. Hade jesus kommit tillbaka hade ni säkert korsfäst honom igen med glädje.

Om du har läst bibeln så kan du omöjligen ha missat att Gud sanktionerar slaveri. Det är extremt tydligt.
Vill du att jag citerar verserna?
Citera
2026-02-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vi har ju i tråden gått igenom ett antal av dina sk bevis och i samtliga exempel har det visat sig extremt tydligt att det inte höll som bevis. Efter 275 sidor predikan har du inte lyckats bevisa en enda liten sak och du har inte fått någon att närma sig kristendomen med en millimeter. Du har aldrig funderat på vad det kan bero på?

Jag vill minnas att jag nämnt begreppet kognitiv dissonans.
Men nej, det är nog så att vi alla är trögfattade och motvilliga.......och alldeles för skeptiska. Därmed är vi också ondsinta och kan lätt avfärdas.
TS har producerat mer än 1600 inlägg i denna tråd. Ingen har kommit till tro. Därmed har TS bevisat hur motsträviga och tröga och otacksamma vi andra är. 😁😜
Tänka sig, detta påminner väldigt mycket om när jag som barn växte upp i en sekt. Vi skulle absolut ut och knacka dörr och predika. På den tiden skulle dessutom domedagen komma 1975, så det var extra viktigt att övertyga folk att välja livet.
Citera
2026-02-27, 21:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Nej, det har att göra med hur vetenskaplig bevisföring fungerar.
Det finns ingen logik i att ha lägre beviskrav ju mer orimligt ett påstående är.
Det är just 'kontrollerbart' som är grejen. För att det ska gillas måste det vara vi som orsakade fenomenet, inte gud.
Citat:
Ateister tror inte att några gudar överhuvudtaget existerar, så vad är det du pratar om egentligen?
Det är du väl ändå med på, att ateism betyder just att man inte tror att Gud existerar?
Gud är inte användbar, så de tror inte på honom.
Citat:
Jaså, när har man visat att naturlagar har brutits?
https://www.catholicworldmission.org/post/10-amazing-eucharistic-miracles
Ett exempel.
Citera
2026-02-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Några iakttagelser. Hur många gånger omnämns organet hjärnan i bibeln? Googla gärna.

Då kan vi ju fråga oss om varför en allvetande gudom inte nämner detta organ i sin skrift till mänskligheten. Dock nämns andra organ. I gamla testamentet får vi minsann veta att Herren utrannsakar hjärtan och NJURAR. Så gud är tydligen intresserad av människors vätskebalans och urinbildning.

Det är mycket som inte nämns i bibeln. Faktum är att det inte nämns en enda sak som indikerar att den skulle vara gudomligt inspirerad. Den är däremot fullproppad med både påståenden, lagar och värderingar som är helt i linje med vad människor hade för verklighetsuppfattning för tusentals år sedan.
Citera
2026-02-27, 21:33
Medlem
Citat:
Man får inte äga slavar, du tar saker ut kontext och missförstår, kanske medvetet. Om slavar vore tillåtet skulle kristna äga slavar.

Om du läser nya testamentet noga så ser du att Paulus förmana Krista slavar som har en högre position inom församlingen att likväl vara sina herrar underdåniga.
Du är helt enkelt förbannat dåligt påläst när det gäller bibeln.
Citera
2026-02-27, 21:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vill minnas att jag nämnt begreppet kognitiv dissonans.
Men nej, det är nog så att vi alla är trögfattade och motvilliga.......och alldeles för skeptiska. Därmed är vi också ondsinta och kan lätt avfärdas.
TS har producerat mer än 1600 inlägg i denna tråd. Ingen har kommit till tro. Därmed har TS bevisat hur motsträviga och tröga och otacksamma vi andra är. 😁😜
Tänka sig, detta påminner väldigt mycket om när jag som barn växte upp i en sekt. Vi skulle absolut ut och knacka dörr och predika. På den tiden skulle dessutom domedagen komma 1975, så det var extra viktigt att övertyga folk att välja livet.
Vissa har blivit övertygade, eller i alla fall intresserade. Några har ljus i sig. Du måste gå vidare från din sektgrej, det är inte bra att bära på saker på det sättet.
Citera
2026-02-27, 21:34
Medlem
Citat:
Det är mycket som inte nämns i bibeln. Faktum är att det inte nämns en enda sak som indikerar att den skulle vara gudomligt inspirerad. Den är däremot fullproppad med både påståenden, lagar och värderingar som är helt i linje med vad människor hade för verklighetsuppfattning för tusentals år sedan.

Visst är det så. Och visst skulle man kunna begära en smula mer av en gudomligt inspirerad bok.😁
Citera
2026-02-27, 21:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kolla detta:
https://www.chrisharrison.net/index.php/visualizations/BibleViz
Hur skrevs en bok med detta mönster?

Judarnas världsbild var otroligt annorlunda från alla andra folk runtomkring.
Citera
2026-02-27, 21:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför ska ateister alltid prata om hur fantastiska de är.

Det var du som pratade om hur illa ateister beter sig och att jag då skulle vara likadan. Trodde du att jag bara skulle acceptera det?

Svara på de argument jag ger i stället för att gå in på det personliga.

Alltså, tycker du att det räcker med att bara be Gud om förlåtelse?
Senast redigerad av Smeso 2026-02-27 kl. 21:38.
Citera
2026-02-27, 21:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var du som pratade om hur illa ateister beter sig.

Trodde du att jag bara skulle acceptera det?

Svara på vad de argument jag ger i stället för att gå in på det personliga.

Alltså, tycker du att det räcker med att bara be Gud om förlåtelse?
Om man är genuin så räcker det. Att bara säga orden räcker inte.
Citera
2026-02-27, 21:38
Medlem
Citat:
Det är just 'kontrollerbart' som är grejen. För att det ska gillas måste det vara vi som orsakade fenomenet, inte gud.
Va? Att observera upphävandet av naturlagar skulle kunna göras oavsett vem eller vad som orsakat det.

Citat:
Gud är inte användbar, så de tror inte på honom.
Jag kan såklart inte tala för alla ateister, men jag har aldrig hört att detta skulle vara anledningen till att de inte tror på Gud. Det vore ju fullkomligt idiotiskt.
Avsaknaden av bevis för att några gudar existerar verkar vara det som är det främsta skälet till att man inte tror. Mer spännande än så är det inte.

Citat:
Ett exempel.
Det kanske inte framgick, men det är naturligtvis vetenskapliga belägg jag är ute efter.
Citera
2026-02-27, 21:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Va? Att observera upphävandet av naturlagar skulle kunna göras oavsett vem eller vad som orsakat det.

Jag kan såklart inte tala för alla ateister, men jag har aldrig hört att detta skulle vara anledningen till att de inte tror på Gud. Det vore ju fullkomligt idiotiskt.
Avsaknaden av bevis för att några gudar existerar verkar vara det som är det främsta skälet till att man inte tror. Mer spännande än så är det inte.

Det kanske inte framgick, men det är naturligtvis vetenskapliga belägg jag är ute efter.

Om du faktiskt läser så ser du att det är fullt av vetenskapliga belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in