2026-02-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Du vet väl om att israel hatar kristna?

Ändå bor det ungefär 180 000–190 000 kristna i Israel. Och det finns över 300 kyrkor och kloster.
Citera
Medlem
Redan slut? Flygtrafiken öppnar igen i Iran
Citera
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Att utmåla Iran som "ondare" än Saudi, USA eller Israel har ingen saklig bäring.

Så islamisternas revolution och ockupation där de tvingat på folket islamism tycker du inte är hela världen. Vänsterns gullande med islamister är mycket intressant med tanke på att er ideologi grundas i förakt och skepsis gentemot religion.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
De har säkrat transportleder till Iran och samma gäller från Kina.
Detta blir ett proxykrig.
WW3 fungerar så.

????

Ta och titta på en karta så får du se.

Om kriget blir långvarigt (vilket jag är tveksam till) och USA:s ekonomi och vapenförråd påverkas kraftigt så kan Kina ta tillfället i akt och attackera Taiwan.

Men att Kina skulle skicka vapen till Iran mitt under ett brinnande krig tror jag inte på. De skulle kanske kunna passera Afghanistan, men de har ett dåligt utvecklat vägnät och stora transportkaravaner upptäcks lätt och kommer att bombas innan de når fram till Iran.
Citera
2026-02-28, 18:59
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Väldigt lite bekräftat, helt klart. Exempelvis twitter är om inget annat åtminstone "underhållande" i dessa situationer eftersom det peppras sensationsuppgifter kors och tvärs men lejonparten av allt är slop och BS.

Det som intresserar mig mest i stunden är hur situationen i homoz ser ut. Ett av Iran strypt sådant - och det under längre tid - skulle bli löjligt kännbart i resten av världen. Hålla det sundet som "gisslan" är ett ruskigt starkt kort som Iran sitter på.
Och du tror Iran har kapacitet att göra det utan att hindras?
Citera
2026-02-28, 19:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
????

Ta och titta på en karta så får du se.

Om kriget blir långvarigt (vilket jag är tveksam till) och USA:s ekonomi och vapenförråd påverkas kraftigt så kan Kina ta tillfället i akt och attackera Taiwan.

Men att Kina skulle skicka vapen till Iran mitt under ett brinnande krig tror jag inte på. De skulle kanske kunna passera Afghanistan, men de har ett dåligt utvecklat vägnät och stora transportkaravaner upptäcks lätt och kommer att bombas innan de når fram till Iran.
Pakistan ser till att vägen via Afghanistan blir överjävligt svår.
Citera
2026-02-28, 19:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men Iran är ett mer utvecklat industriland än USA, med 360 kg stålproduktion per skalle, mot 230 kg stål per invånare i USA!
Just järn-stål står ju för ca 95% av världsproduktion av samtliga metaller viktmässigt.
https://www.visualcapitalist.com/who-makes-the-worlds-steel-top-10-countries-ranked/
Iran mer utvecklat??, trådens mest bisarra inlägg.
Citera
2026-02-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Iran är MER än redo för att återvända till ett tillstånd som härskade sedan den islamska revolutionen . Iranierna har levt i en västerländsk liknande "demokrati" längre än med mörkergubbarna i sina svarta turbaner som utvecklats till ett repressivt mördarpack . Folkets fiender och avskydda religiösa Islamofascister

De allra flesta iranier levandes idag har inte upplevt tiden före mulla-regimen alls iofs, långt ifrån alla var speciellt nöjda med situationen under shahen heller och landet är ju minst sagt splittrat som det är så jag tror många tar alldeles för lätt på följderna ett regim-skifte kan komma att innebära.
Citera
2026-02-28, 19:02
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sicka fantasier asså. Fantiseras det inte om hur israeliska städer sprängs i bitar så fantiseras det om att Kina skall komma till hjälp. Samtidigt på den andra sidan fantiseras det inte utan visas tydligt hur mål efter mål går upp i rök och ledare efter ledare dödas i precisionsattacker.
Är det en bra sak att folkmordsgänget bombar och dödar i regionen? Tyder ju på att det är ett sjukt land som ska bojkottas.
Citera
2026-02-28, 19:02
Medlem
Lyckas Israel och USA plocka den högsta politiska och militära ledningen så är mycket vunnet. Det är så så Israel lyckades successivt förstöras Hamas och Hizbollah.
Citera
2026-02-28, 19:04
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De kan åtminstone hota med det och möjligen ha kontroll och möjlighet att skada fartyg som passerar, men sedan bör nog USA ha rensat upp. Det är inte helt lätt att befinna sig i ett område och vara redo att skada förbipasserande fartyg mitt inne i ett krig när amerikanerna ser och hör alla rörelser med all den övervakning som är nu.

Jag tror att man pausar trafiken i ett par dagar åtminstone, kanske en vecka.
Jo, iranska bölandet om att dom "stänger" sundet ska mer tas som något hot om att man avser att bomba eller torpedera eller låta sin kustbevakning försöka "ta över" fartyg, som somaliska pirater... Eller ställa till med något annat hyss.

Men sundet är på omanskt territorialvatten, inte iranskt. Det är inget Iran kan styra över. Och definitivt inget Iran kan "stänga" i någon traditionell mening.

Attackerar Iran fartyg där så kommer det också få konsekvenser för Iran.
Citera
2026-02-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De har försökt att säkra transportleder.

I själva verket har Väst ställt sina pjäser väldigt strategiskt. Jag tvivlar på att vägen via Afghanistan fungerar så länge till.
Kaspiska havet finns som bästa transportled och landvägen Uzbekistan Turkmenistan Afganistan fungerar fortfarande
Du inbillar dig väl inte att Pakistan skulle vilja ockupera Afghanistan?
För övrigt har Pakistan tidigare hotat med kärnvapen på Israel om de tänker använda motsvarande mot Iran.
Iran är alldeles för strategiskt viktigt för både Kina och Ryssland så de kommer att ge Iran allt som de behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in