2026-02-28, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jo Iran har stora mängder raketer, av varierande kvalitet och räckvidd iofs men tillräckligt för att göra rejäl skada på både Israel och amerikanska baser i regionen.
Man kan se det som ett kortvarigt utnötningskrig, israeliska konton på telegram påstår att man använder stora mängder AA för att skydda sig.
Fast vi såg sist hur man bara flög in i Iran, nu med en enorm flyg flotta i området lär det inte fungera speciellt länge för Iran hur än mycket dom skulle vilja. Vad det verkar har man ca 150st plan med sig, plus Israel, nu stödjer även Kanada osv,
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Skitsnack
Det är Nato som inte kan leverera antimissilsystem så det räcker till Ukraina
Samma gäller artilleri.
Allt enligt Mark Rutte
Israel är också beroende av amerikanska leveranser och varar kriget längre än ett par veckor uppstår det brister.
Kina och Ryssland genomför just nu en stor naval militär övning utanför Oman tillsammans med Iran.
Kina kan enkelt strypa exporten av jordartsmetaller till USA om de inte gillar läget.
När de gjorde det förut var Trump tvungen att backa.

Ja det stora vapenlager som USA hade under Kalla Kriget har de inte längre och den amerikanska vapenindustrin är inte vad den var då.

Men Ryssland har uppenbarligen också svårt med vapentillgången då landet måste importerar stora mängder undermåliga nordkoreanska vapen. Landet kan inte avvara några vapen till Iran. Dessutom hur skulle denna export gå till? De har ingen landgräns med varandra. Fartyg på Kaspiska havet lär sänkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nä. Älskar Israel. Gaza däremot är djur och terrorister så gör Israel sitt jobb och jämnar skiten med backen så kan jag nog tänka mig köpa mig en sommarstuga där
Om du älskar Israel kommer du att få gråta framöver
Jag älskar ingen av nationerna men kriget leder till stängning av Hormuzsundet och det kommer att drabba mig och alla i Europa.
Sånt som du inte begriper.
Citera
2026-02-28, 18:49
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det har redan börjat.

Precis som när förra gången Iran attackerade Israel, var det en stackars arabflicka som dog.
Citera
Medlem
201 döda och 747 skadade i Iran enligt Red någonting
Citera
Medlem
esprit21s avatar
Pro-regim stollar postar massa AI-nonsens på sociala medier. Tror de verkligen folk är så dumma?
Det är massa uppenbart AI-genererade missiler och bombplan med islamistiska verser i bakgrunden.

Sen skrev Iran "Habibi, we come to Dubai" när de bombade ett hotell. Iran kommer ju stå helt ensamma, Ryssland kommer inte göra något. Regimen kommer väl som vanligt aktivera sina terrorceller och skicka massa jihadister på packåsnor mot destination väst.
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Är faktiskt förvånad att enligt min mening klarsynt person likt Trump gett sig på ett sånt totalt döfött projekt som Iran!
USAs handel, kontakter och förbindelser med Iran är idag noll 0.
Irans handel med USA kanske på en 20-års period kan bli några promillen av Irans totala handel.
Att i detta läge fantisera om att Iran skulle bli någon slags amerikansk lydstat, detta är helt uteslutet.
Nja, förra månaden var han ju ute efter Venezuela, ytterligare ett totalt nerkört land i botten på ligan utan relevans för någon annan.

Uppenbarligen vill Trump gå till historien som krossaren av BRICS.

Sydafrika får se upp. Brasilien och Indien har han redan på sin sida. Sedan bara Kina och Ryssland kvar. Ensamma.
Citera
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Idén att man kan operera bort en regim och ersätta den med en fungerande, västvänlig regering som om det vore en reservdel i en bil, är en historiskt motbevisad myt. I Irak (2003) och Libyen (2011) var strategin exakt densamma. Resultatet? Statskollaps, klanstrider och framväxten av grupper som IS. Att tro att Iran, ett land med 85 miljoner invånare, en djupt rotad statsapparat och komplexa etniska spänningar , skulle vara "enklare" är ett tecken på total verklighetsfrånvändhet.

Iran är MER än redo för att återvända till ett tillstånd som härskade sedan den islamska revolutionen . Iranierna har levt i en västerländsk liknande "demokrati" längre än med mörkergubbarna i sina svarta turbaner som utvecklats till ett repressivt mördarpack . Folkets fiender och avskydda religiösa Islamofascister
Citera
2026-02-28, 18:50
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
Ja, nu är det krig i sandlådan och Donald styr.

Vi ska vara tacksamma för att amerikanarna släppte fram honom för vi hade ALDRIG sett det iranska stödet från en demo-president.

Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Sen förstår alla att både USA och Israel har sina egna intressen också. De gör inte detta enbart för det iranska folkets skull, men iranierna själva kan vinna mycket på det ändå om det innebär att regimen faller.

USAs, Israels och övriga demokratiska västländers intresse är att sätta stopp för proxykriget och finansieringen av islamism och global antifada - något de flesta inte har förmåga att begripa.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Sanningen är väl att Saudi, USA, Israel och Iran har mer gemensamt i detta hänsynslöäsa människosyn än skillnad. Och att religionen i alla dessa länder är root-cause både när det gäller Judarna, tok-kristna högern och islamisterna. tyvörr.. Att utmåla Iran som "ondare" än Saudi, USA eller Israel har ingen saklig bäring.
Nä , du har inga sanningar.

Jo , det finns onda regimer.
Regimer som ser sina invånare som verktyg och har 0 empati för deras väl och ve.
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Pro-regim stollar postar massa AI-nonsens på sociala medier. Tror de verkligen folk är så dumma?
Det är massa uppenbart AI-genererade missiler och bombplan med islamistiska verser i bakgrunden.

Sen skrev Iran "Habibi, we come to Dubai" när de bombade ett hotell. Iran kommer ju stå helt ensamma, Ryssland kommer inte göra något. Regimen kommer väl som vanligt aktivera sina terrorceller och skicka massa jihadister på packåsnor mot destination väst.
Första som kom upp på youtube när jag sökte, "Burj Khalifa brinner". Jag stänger ner youtube för ikväll tror jag.
Senast redigerad av Paris24 2026-02-28 kl. 18:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan någon höjdare ha bott där, möjligen?

Det är naturligtvis en möjlighet att den iranska underrättelsetjänsten haft någon höjdare under uppsyn och - i och med krigsutbrottet - bestämt sig för att helt enkelt bomba vederbörande, oaktat var i världen denna individ befinner sig. Det är dock ren spekulation från min sida.

Jag noterar i alla fall att SVT rapporterar om risken för storkrig och Trump garanterar "certain death" för dem som inte lägger ned sina vapen. Jag är inte alls påläst beträffande Irans militära förmågor, men jag föreställer mig att dessa inte håller jämna steg med USA och Israels förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in