2026-02-27, 13:46
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vore långt mycket bättre att förbjuda skiten.

Lägg ett förbud som gör att dom som är födda senare än 2008 aldrig kommer få köpa snus. Det vill säga. Dom som snusar idag får fortsätta. Dom som aldrig började kommer aldrig börja. Alla vinner.

Gör samma med cigg.

Det ger även tobaksbolagen chansen att sadla om.

Japp, håller med om att det vore det bästa.
Citera
2026-02-27, 14:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Bra fråga. Nu hittar jag inte vart jag läste det i materialet vi länkade till och det är möjligt att jag missuppfattat det.

EDIT: Nu hittade jag det. Det står:

"Vissa produkter kommer att förändras något i smaken, men tillverkarna har nya sätt att balansera och bevara den klassiska snuskaraktären, säger Lindblad."

Så som jag uppfattar det kan smaken förändras något men att tillverkarna har nya sätt att balansera smaken. Jag förstår att detta kan vara känsligt för de som snusar snus som drabbas av förändringen. Jag själv snusar kaliber vit portion.

Citat:

Du snusar själv men vill förbjuda andra från samma nöje?

Det verkar ju väldigt bussigt.

Hur vore det om du skulle leva ditt liv och skita i hur andra lever sitt?
Skulle inte det kännas skönt att slippa bry sig så mycket om andras privata val i livet?
Citera
2026-02-27, 15:00
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Du snusar själv men vill förbjuda andra från samma nöje?

Det verkar ju väldigt bussigt.

Hur vore det om du skulle leva ditt liv och skita i hur andra lever sitt?
Skulle inte det kännas skönt att slippa bry sig så mycket om andras privata val i livet?

Vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. Vi behöver inte gå i klinch för det.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-02-27 kl. 15:09.
Citera
2026-02-27, 15:09
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Oj jag skrev ett inlägg om detta som var menat som ett huvudinlägg. Jag får posta det i denna tråden istället...

EU har länge av någon outgrundlig anledning haft något emot snus. Vi fick speciellt avtal att få behålla det efter innan EU-inträdet, men EU har ändå strulat med saker och hot mot snuset har varit på tapeten.

Nu är det dags igen... Rökarorm förbjuds i EU vilket är något som är tillsatt i många snus-sorter. Att det inte kan vara så farligt ser man genom bl.a. den studie som gjordes på 20000 LO-medlemmar under 20 år, som visade på i stort sett ingen ökad frekvens av några sjukdomar i snus-gruppen.

Anledningen till förbudet är att rökarom, men egentligen alla rökta produkter tros kunna skada människans DNA. Ironiskt nog så tillåts fortsatt all rökt mat, och det är just produkter med dessa aromer man är ute efter. Faktum är ju att snus tillverkas på ett säkrare och risk-reducerande sätt genom lufttorkning istället för över eld. Detta bryr sig inte EU om...

Detta kommer tyvärr att kunna påverka smaken på allt snus som innehåller rök-arom, vilket innefattar många kända och traditionellt använda sorter...

Nu kommer tillverkare tvingas hitta alternativ till aromen vilket gör att kända och mycket använda produkter, kommer att smaka annorlunda. Sorter som i vissa fall använts sen 1800-talet.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/eus-nya-slag-mot-snuset-vanliga-aromen-forbjuds/

Så vad kan våra politiker göra emot detta? Måste de bara acceptera? Det finns ju länder som har vägrat att gå med på EU-direktiv och med framgång...

Är detta ett sätt att få in ett slag mot svenskt snus utan att rakt av förbjuda det? Är det logiskt att EU förbjuder specifikt en arom när rökt mat och andra produkter ohämmat får fortsätta säljas? Vad kan göras åt detta?

Vad tror och tycker ni?
Det är ju helt sinnesjukt att danskarna ska få trycka in grisar i burar och stapla de ovanpå varandra och göda grisarna med importerad genmanipulerad soja som är odlad på en förstörd regnskog och slakta de samt röka köttet och sälja skiten som "traditionell" matvara fast det inte är traditionellt för fem öre att ha grisar staplade i burar ovanpå varandra och mata de med genmanipulerad soja från en skövlad regnskog.

Allt detta ska danskarna få göra men jag ska inte få snusa en prilla som är smaksatt av rökt vatten för rökt vatten är tydligen inte traditionellt trots att folk har rökt allt möjligt och använt tobak sen stenåldern.

Den som tycker detta är det minsta okej, alltså att det sitter en byrå i Bryssel och beslutar om sån här skit trots att vi har blivit ilurade av regeringen Bildt att vi ingått ett avtal om att snuset är en nationell angelägenhet måste va helt hjärntvättade.
Bildt borde fan ställas inför rätta för bedrägeri för han sa att vi skulle få snusa ifred samtidigt som han skrev ett såhär dåligt avtal.
Varför lät han EU bestämma ett jävla skit om något som inte ens får säljas i andra EU-länder? Totalt hjärnsläpp.

När fan blev det traditionellt att det sitter en byrå i Bryssel och förbjuder rök och vatten?
Är det något som inte är traditionellt så är det EU.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-27 kl. 15:33.
Citera
2026-02-27, 15:42
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. Vi behöver inte gå i klinch för det.
Visst, vi är inte överens och det är ingen stor grej. Du får tycka precis vad du vill men du skriver att du tycker du ska få snusa men att andra inte ska få samma nöje.

Då är det inte mer än rätt att du förklarar dig för du förespråkar att du ska få njuta av något som ska va förbjudet för andra.
Det är en totalt annorlunda inställning än "alla ska va lika inför lagen" och då bör du förklara hur du tänkte, inte minst eftersom din tankegång faktiskt kan bli verklighet med dessa stolpskott till politiker.
Citera
2026-02-27, 20:35
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Absolut kommer det drabba alla typer av livsmedel med röksmak. Min fråga är fortfarande, kommer kött och fisk som rökts på riktigt, med pyrande spån, ni vet, det där som är mycket godare än alternativen som är besprutade med rökarom, också att förbjudas?

EDIT: Det var inte svårt att finna svar på min egen fråga.
Detta verkar handla om en riktad attack mot svenskt snus.
Djävla idioter!

https://www.mynewsdesk.com/se/snusbolagetse/pressreleases/eu-foerbjuder-roekaromer-i-svenskt-snus-kringgaar-det-svenska-snusundantaget-3434464

EU kör klart en two tier riktad attack. Vilken normal människa som helst förstår att röka cigaretter (smaksatta med menthol eller inte) är samma risk hur man än vrider och vänder på det. Men man låtsas som att om man tar bort menthol så är det mycket hälsosammare att röka.

Anledning till att att förbjudit menthol och andra smakämnen på cigaretter är för att man helt enkelt vill komma åt snuset och ha en anledning till att förbjuda det hela.
Citera
2026-02-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Sverige har minst rökande och minst lungcancer och KOL i värden och det kan vi tacka snuset för. Varför i helvete vill EU förstöra folkhälsan?
/me tittar på swedish match, som inte är svenskt längre, som lobbar i alla länder, så att dom kan sälja mer Malboro.
Citera
2026-02-28, 00:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vi behöver inte mer förbud
Svensk Lagbok har snart fler sidor än gamla och nya testamentet tillsammans.

Det räcker med Moses tio budord
Människan har ju klarat sig hitintills

Men det finns ju ingen uppsida med att snusa…

Jag fattar att ni som håller på inte kan sluta. Men vad är syftet med att dra in feamtida generationer in samma behov?
Citera
2026-02-28, 00:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Eller hur, dom som inte har karaktär nog får fortsätta. Ingen ny behöver bli indragen i en livslång last.
Citera
2026-02-28, 01:17
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Men det finns ju ingen uppsida med att snusa…

Jag fattar att ni som håller på inte kan sluta. Men vad är syftet med att dra in feamtida generationer in samma behov?

Citat:
Eller hur, dom som inte har karaktär nog får fortsätta. Ingen ny behöver bli indragen i en livslång last.

Ingen har någonsin tvingats till att börja snusa.
Det är 18-årsgräns, var nöjd med det.

Självklart finns det en "uppsida" med att snusa, du vet bara inte om det.

Det är inte okej att offra principen "allas likhet inför lagen" bara för att några moralpredikanter ska få sin vilja igenom och införa snusförbud baserat på ett rullande schema för födelseår.

Fyll 18, få frihet. Köp snus om du vill.

Respektera andra om du själv vill bli respekterad, när du säger sådär sjuka saker förtjänar du inte respekt, varken av snusare eller andra för du respekterar inte andra.

Varför inför vi inte ett rullande förbud mot att köpa socker? De som är födda efter 2026 får inte köpa socker.
Hur fan kan man tänka såna galna tankar?

Bara för att nån galen politiker på andra sidan jorden gjort verklighet av saken betyder det inte att det är okej.

Likhet inför lagen, fundera på vad det betyder.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-28 kl. 01:37.
Citera
2026-02-28, 02:16
Medlem
w8m8s avatar
Men hur svårt måste det vara att skaffa en annan rökarom som inte skapar potentiella dna förändringar i folk om de nu fuskat sig till den klassiska smaken med aromer så borde de kunna hitta en lösning på detta också.
Citera
2026-02-28, 02:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Enligt AI :

"Historiskt sett användes rökt tobak i snusproduktionen under 1800-talet och in på 1900-talet, vilket gav en naturlig rökig ton. Men av hälsoskäl och kvalitetsstandarder (särskilt efter GothiaTek-standarden som Swedish Match och andra införde från slutet av 1900-talet/början av 2000-talet) övergick man till icke-rökt tobak och började istället tillsätta matgodkända rökaromer för att behålla den traditionella smaken."

Så matgodkända rökaromer, vad mer än snus kommer påverkas då ?

Rökaromerma är ju godkända av en anledning.
Varför förbjuds inte cigaretter som är farligare än snus? Har vi inte andra problem vi borde fokusera på inom EU som faktiskt är riktiga problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in