2026-02-27, 09:58
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Vad skulle tekniskt sett hända om Sverige fullständigt sket i det nya beslutet. Vad skulle hända förutom böter ?
Det bästa vore att vänta in det nya beslutet, sen när det gått igenom gå till attack och kräva tillbaka alla pengar vi betalat till EU sen 90-talet genom att anklaga de för bedrägeri med tanke på att vi blev lovade att snuset skulle va en nationell angelägenhet.
Anfall är bästa försvar.

Det är inte första gången EU gett sig på snuset heller.
Citera
2026-02-27, 10:00
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Enligt livsmedelsverket förbjuds rökarom i mat också? Eller missförstår jag detta?

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/nej-till-fortsatt-anvandning-av-rokaromer-i-mat/
Det är möjligt men rökt skinka innehåller rent tekniskt också rökarom eftersom rökarom skapas genom att röka vatten och sen filtrera det.
Det borde alltså vara nyttigare med rökarom än med rökt skinka eftersom rökarom är filtrerad.
Citera
2026-02-27, 10:04
Medlem
AIAdventurers avatar
Frågan är om detta verkligen är dåligt eller inte? Som snusare föredrar jag snus som är mindre cancerframkallande jämfört med om det inte är det.
Citera
2026-02-27, 10:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Frågan är om detta verkligen är dåligt eller inte? Som snusare föredrar jag snus som är mindre cancerframkallande jämfört med om det inte är det.
Köp snus utan rökarom då?
Varför ska alla andra leva efter dina preferenser?
Citera
2026-02-27, 10:08
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Köp snus utan rökarom då?
Varför ska alla andra leva efter dina preferenser?

Ta och lugna ner dig lite. Jag försöker inte vara otrevlig och har aldrig sagt att folk ska leva efter mina preferenser, jag bara kommenterar tråden med min åsikt vilket flashback är till för.

Jag snusar inte snus med rökaromer som det jag förstår det.

Om du läser din egen källa som du länkade till ser du också att förbudet inte kommer påverka smaken på produkten då nya/andra sätt finns för smakens skull.
Citera
2026-02-27, 10:14
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ta och lugna ner dig lite. Jag försöker inte vara otrevlig och har aldrig sagt att folk ska leva efter mina preferenser, jag bara kommenterar tråden med min åsikt vilket flashback är till för.

Jag snusar inte snus med rökaromer som det jag förstår det.

Om du läser din egen källa som du länkade till ser du också att förbudet inte kommer påverka smaken på produkten då nya/andra sätt finns för smakens skull.
Vad finns det för alternativ till rökarom annat än att röka snuset eller tobaken som smakar rök?

Det finns givetvis inte och det står i artikeln smaken kommer förändras.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-27 kl. 10:17.
Citera
2026-02-27, 10:18
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Vad finns det för alternativ till rökarom annat än att röka snuset eller tobaken som smakar rök?

Det finns givetvis inte och det står i artikeln smaken kommer förändras.

Bra fråga. Nu hittar jag inte vart jag läste det i materialet vi länkade till och det är möjligt att jag missuppfattat det.

EDIT: Nu hittade jag det. Det står:

"Vissa produkter kommer att förändras något i smaken, men tillverkarna har nya sätt att balansera och bevara den klassiska snuskaraktären, säger Lindblad."

Så som jag uppfattar det kan smaken förändras något men att tillverkarna har nya sätt att balansera smaken. Jag förstår att detta kan vara känsligt för de som snusar snus som drabbas av förändringen. Jag själv snusar kaliber vit portion.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-02-27 kl. 10:21.
Citera
2026-02-27, 10:21
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Bra fråga. Nu hittar jag inte vart jag läste det i materialet vi länkade till och det är möjligt att jag missuppfattat det.
Ok.

Vad tycker du om att spanjorerna och italienarna ska få köpa rökt skinka men jag inte ska få köpa rökt vatten (rökarom)?

Jag tycker det är sinnesjukt.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-27 kl. 10:24.
Citera
2026-02-27, 11:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Då var det dags igen.

EU har förbjudit rökaromer som skall trädas i kraft senast 2026 vilket innebär att Snus som Ettan, General och förmodligen Göteborgs rapé kommer drabbas. Antingen får man ändra receptet helt eller helt enkelt sluta sälja det.

Är det inte dags att Sverige lämnar EU-sekten. Så jävla trött på alla korrupta EU-politiker som är köpta av ciggarettindustrin.

Snuset kommer bli ett minne blott snart.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/eus-nya-slag-mot-snuset-vanliga-aromen-forbjuds/

"Det svenska snuset får ytterligare en smäll av EU.

I produceringen av snus lufttorkas tobak. Men för att uppnå traditionella smaker så tillsätts rökaromer. Men nu förbjuds aromerna, skriver Snusbolaget.

Bedömningen EU gör är att aromerna kan skada människans DNA, men enligt Snusbolaget leder det till smakförändringar och att innovation inom tobaksindustrin hämmas."

Eftersom man inte kan förbjuda snus så förstör man det istället.

Vore långt mycket bättre att förbjuda skiten.

Lägg ett förbud som gör att dom som är födda senare än 2008 aldrig kommer få köpa snus. Det vill säga. Dom som snusar idag får fortsätta. Dom som aldrig började kommer aldrig börja. Alla vinner.

Gör samma med cigg.

Det ger även tobaksbolagen chansen att sadla om.
Citera
2026-02-27, 12:07
Medlem
katr00pzzs avatar
Gillar personligen allt om EU förutom som vanligt politikerna som styr skiten. Ifall de bara kunde ha det som en union med delade gränser och öppen marknad, då hade det varit 100%, men politikerna som styr det verkar vara de dummaste jävla idioterna solen någonsin skinit på. Har börjat luta mig att vela gå ur EU på grund av ChatControl, men nu ifall även detta förslag går igenom, då kommer det nog även väcka upp alla vanliga svenssons också. Så de skulle verkligen skjuta sig själva i foten ifall de nu faktiskt vill ha kvar Sverige i EU.
Citera
2026-02-27, 12:19
Medlem
Oj jag skrev ett inlägg om detta som var menat som ett huvudinlägg. Jag får posta det i denna tråden istället...

EU har länge av någon outgrundlig anledning haft något emot snus. Vi fick speciellt avtal att få behålla det efter innan EU-inträdet, men EU har ändå strulat med saker och hot mot snuset har varit på tapeten.

Nu är det dags igen... Rökarorm förbjuds i EU vilket är något som är tillsatt i många snus-sorter. Att det inte kan vara så farligt ser man genom bl.a. den studie som gjordes på 20000 LO-medlemmar under 20 år, som visade på i stort sett ingen ökad frekvens av några sjukdomar i snus-gruppen.

Anledningen till förbudet är att rökarom, men egentligen alla rökta produkter tros kunna skada människans DNA. Ironiskt nog så tillåts fortsatt all rökt mat, och det är just produkter med dessa aromer man är ute efter. Faktum är ju att snus tillverkas på ett säkrare och risk-reducerande sätt genom lufttorkning istället för över eld. Detta bryr sig inte EU om...

Detta kommer tyvärr att kunna påverka smaken på allt snus som innehåller rök-arom, vilket innefattar många kända och traditionellt använda sorter...

Nu kommer tillverkare tvingas hitta alternativ till aromen vilket gör att kända och mycket använda produkter, kommer att smaka annorlunda. Sorter som i vissa fall använts sen 1800-talet.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/eus-nya-slag-mot-snuset-vanliga-aromen-forbjuds/

Så vad kan våra politiker göra emot detta? Måste de bara acceptera? Det finns ju länder som har vägrat att gå med på EU-direktiv och med framgång...

Är detta ett sätt att få in ett slag mot svenskt snus utan att rakt av förbjuda det? Är det logiskt att EU förbjuder specifikt en arom när rökt mat och andra produkter ohämmat får fortsätta säljas? Vad kan göras åt detta?

Vad tror och tycker ni?
Citera
2026-02-27, 13:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vore långt mycket bättre att förbjuda skiten.

Lägg ett förbud som gör att dom som är födda senare än 2008 aldrig kommer få köpa snus. Det vill säga. Dom som snusar idag får fortsätta. Dom som aldrig började kommer aldrig börja. Alla vinner.

Gör samma med cigg.

Det ger även tobaksbolagen chansen att sadla om.
Vi behöver inte mer förbud
Svensk Lagbok har snart fler sidor än gamla och nya testamentet tillsammans.

Det räcker med Moses tio budord
Människan har ju klarat sig hitintills
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in