2026-02-25, 21:45
Medlem
SphericalHamsters avatar
Det går ju tillverka eget snus med diverse produkter som du kör i micron hemma, där är du ju väldigt fri att använda röktvätska eller fan vet, rostad lök, whisky osv.

Det blir dessutom mycket billigare.
Citera
2026-02-25, 22:15
Medlem
Facades avatar
Det är fan urlöjligt hur svensk snuset om och om igen attackeras av EU.
Citera
2026-02-25, 22:55
Medlem
acid_nations avatar
fan ta dom där jävla byrokrat arslena
Citera
2026-02-25, 23:10
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Som vanligt har AI'n skitit ut en helt oanvändbar ordsallad. Läs på vilken snusdosa som helst, så kommer du se att det står "aromer inklusive rökarom" sist i innehållsförteckningen.

Såg just att min Göteborgs Rapé lös hade precis det du beskrev, fantastiskt.

https://ibb.co/5hFhKKg8
Senast redigerad av Reidji 2026-02-25 kl. 23:12.
Citera
2026-02-25, 23:12
Medlem
fittfrossas avatar
Dags att börja doppa snuset i liquid smoke?
Citera
2026-02-25, 23:21
Medlem
Känns som att stora konspirationsklubben kommit igång här. Vad jag kan se så verkar det inte som att det här är specifikt riktat mot snus, utan det handlar om vissa ämnen som förbjuds i livsmedel generellt. Det lär nog drabba bacon med.
Citera
2026-02-25, 23:45
Medlem
jakirosmothers avatar
era stackars nikotin torskar "buhu eu förstör vårat snus"
Senast redigerad av jakirosmother 2026-02-25 kl. 23:51.
Citera
2026-02-25, 23:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Såg just att min Göteborgs Rapé lös hade precis det du beskrev, fantastiskt.

https://ibb.co/5hFhKKg8
Det farliga med "AI" är knappast att den skulle få ett eget medvetande, egen vilja, "rymma" ur sin "fångenskap" och sätta igång med att ta över världen på alldeles egen hand. Faran ligger i att folk eventuellt börjar ta vad den skiter ut som någon sorts sanning, och det är fanimej en riktigt dystopisk tanke om man tänker efter en stund...

Nåväl, det verkar ju handla om rökarom i livsmedel generellt, inte bara svenskt snus. Hur ser EU på livsmedel som är rökta på äkta, gammaldags vis? Exakt samma nitrosaminer torde förekomma även i sådana livsmedel, i vad jag vågar mig på att gissa, betydligt högre halter än något som infuserats med en utspädd, koncentrerad rökarom, som vi får förutsätta är tillverkad under noggran kontroll, eftersom användningsområdet är livsmedel.

Det går nämligen att framställa naturliga aromer av rök och tjära där man reducerat halten av nitrosaminer betydligt, vilket med andra ord bör innebära att bacon-biten som är rökt med hjälp av en riktig eld håller högre halter än den som är besprutad med en vätskelösning innehållande koncentrerad rökarom.

Så vad är det som är tänkt här? Skall alla rökta livsmedel förbjudas i EU? Det låter ju helt sinnessjukt!
Är det till och med aromerna i sig man vill förbjuda, då kommer inte ens vi som rör ihop eget snus undan förbudet när vi skall handla exempelvis det här: https://snusfabriken.com/produkt/kungssnus-rokarom-kentucky/
Den aromen är dessutom renad och livsmedelsgodkänd i dagens läge, men alltså inte i framtiden?

Följande står att läsa om produkten på hemsidan:
Citat:
Rökarom Kentucky är framställd av äkta rök av spån för sin genuina smak. Även denna rökarom från Kungssnus har genomgått en reningsprocess där skadliga ämnen filtrerats bort.
Men då blir den alltså förbjuden? Eller mister den bara sin livsmedelsklassning?

Antar att jag bör hålla hårt i den här. Kanske man rent av skulle hamstra på sig ett jättelager...
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-02-26 kl. 00:04.
Citera
2026-02-25, 23:57
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Känns som att stora konspirationsklubben kommit igång här. Vad jag kan se så verkar det inte som att det här är specifikt riktat mot snus, utan det handlar om vissa ämnen som förbjuds i livsmedel generellt. Det lär nog drabba bacon med.

Fast Rökaromerna som finns i snus har fasats ut redan (om just dessa fanns i mat).

Det komiska är att EU fortfarande tillåter Cigaretter som uppenbart ger cancer och kol samt är skadlig även om man röker den från sidan eller bakochfram oavsett smakämne, så det hela är bara löjligt.
Citera
2026-02-26, 00:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Absolut kommer det drabba alla typer av livsmedel med röksmak. Min fråga är fortfarande, kommer kött och fisk som rökts på riktigt, med pyrande spån, ni vet, det där som är mycket godare än alternativen som är besprutade med rökarom, också att förbjudas?

EDIT: Det var inte svårt att finna svar på min egen fråga.
Detta verkar handla om en riktad attack mot svenskt snus.
Djävla idioter!

Citat:
Rökaromer har istället använts för att uppnå traditionella smakprofiler utan att behöva återgå till eld- eller röktorkning.

Trots det förbjuds nu aromerna. Men traditionell rökning över eld av fisk, kött och ost är fortsatt tillåtet. Livsmedel som innehåller höga halter av de ämnen som snustillverkarna försökt undvika genom just innovation.
https://www.mynewsdesk.com/se/snusbolagetse/pressreleases/eu-foerbjuder-roekaromer-i-svenskt-snus-kringgaar-det-svenska-snusundantaget-3434464
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-02-26 kl. 00:34.
Citera
2026-02-26, 01:05
Medlem
IceEyess avatar
Ett förbud innebär en öppen dörr för kriminella organisationer att ombesörja illegal framställning, distribution och försäljning av produkten.
Citera
2026-02-26, 01:24
Medlem
Jag är så jävla less på EU och de främlingar till byråkrater som tjänar pengar på att sälja ut våra nationer och folk till högstbjudande.

SWEXIT kan inte hamna på agendan snabbt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in