Citat:
Ursprungligen postat av
Reidji
Såg just att min Göteborgs Rapé lös hade precis det du beskrev, fantastiskt.
https://ibb.co/5hFhKKg8
Det farliga med "AI" är knappast att den skulle få ett eget medvetande, egen vilja, "rymma" ur sin "fångenskap" och sätta igång med att ta över världen på alldeles egen hand. Faran ligger i att folk eventuellt börjar ta vad den skiter ut som någon sorts sanning, och det är fanimej en riktigt dystopisk tanke om man tänker efter en stund...
Nåväl, det verkar ju handla om rökarom i livsmedel generellt, inte bara svenskt snus. Hur ser EU på livsmedel som är rökta på äkta, gammaldags vis? Exakt samma nitrosaminer torde förekomma även i sådana livsmedel, i vad jag vågar mig på att gissa, betydligt högre halter än något som infuserats med en utspädd, koncentrerad rökarom, som vi får förutsätta är tillverkad under noggran kontroll, eftersom användningsområdet är livsmedel.
Det går nämligen att framställa naturliga aromer av rök och tjära där man reducerat halten av nitrosaminer betydligt, vilket med andra ord bör innebära att bacon-biten som är rökt med hjälp av en riktig eld håller högre halter än den som är besprutad med en vätskelösning innehållande koncentrerad rökarom.
Så vad är det som är tänkt här? Skall alla rökta livsmedel förbjudas i EU? Det låter ju helt sinnessjukt!
Är det till och med aromerna i sig man vill förbjuda, då kommer inte ens vi som rör ihop eget snus undan förbudet när vi skall handla exempelvis det här:
https://snusfabriken.com/produkt/kungssnus-rokarom-kentucky/
Den aromen är dessutom renad och livsmedelsgodkänd i dagens läge, men alltså inte i framtiden?
Följande står att läsa om produkten på hemsidan:
Citat:
Rökarom Kentucky är framställd av äkta rök av spån för sin genuina smak. Även denna rökarom från Kungssnus har genomgått en reningsprocess där skadliga ämnen filtrerats bort.
Men då blir den alltså förbjuden? Eller mister den bara sin livsmedelsklassning?
Antar att jag bör hålla hårt i
den här. Kanske man rent av skulle hamstra på sig ett jättelager...