2026-02-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man måste inte, det är ju valfritt. Har man redan en ny och dyr telefon så kan man ju använda det, men man lär ju inte köpa en ny telefon bara för att då UWB-möjlighet om man inte tycker det är väldigt viktigt.

Exakt, allt kostar extra. Det är det som kallas premium
Citera
2026-02-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Exakt, allt kostar extra. Det är det som kallas premium

Ja nu hade ju inte jag tänkt att köpa någon ny telefon för att få UWB (mobilnyckel), men frun hörde ju mig önska att jag hade den möjligheten och köpte en ny telefon till mig.

Hade nog hellre kunnat klara mig utan det med tanke på att telefonen kostar över 10 000, men nu har jag den så då utnyttjar jag det.
Citera
2026-02-27, 22:16
Medlem
Lite sen på bollen i diskussionen om "nyckellöst"... Men ett par frågor till er som verkar ha koll på det.
Är det BARA dörröppning eller är bilen klar för att trycka på startknappen och köra med "mobilnyckeln" även om man inte har "riktiga" nyckelkortet med?
Kan man sedan föra över "nyckeln" i mobilen till en annan mobil om man t ex byter telefon? Tänker lite i banorna med det moderna problemet på bilar som går på sluttampen av sin levnadsbana där man kan råka tappa sista nyckeln och få rätt stora problem pga immobilizersystemet. Det där med nyckel i mobilen skulle kanske kunna lösa det?
Citera
2026-02-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Lite sen på bollen i diskussionen om "nyckellöst"... Men ett par frågor till er som verkar ha koll på det.
Är det BARA dörröppning eller är bilen klar för att trycka på startknappen och köra med "mobilnyckeln" även om man inte har "riktiga" nyckelkortet med?
Kan man sedan föra över "nyckeln" i mobilen till en annan mobil om man t ex byter telefon? Tänker lite i banorna med det moderna problemet på bilar som går på sluttampen av sin levnadsbana där man kan råka tappa sista nyckeln och få rätt stora problem pga immobilizersystemet. Det där med nyckel i mobilen skulle kanske kunna lösa det?

Ja det är bara att kliva in i bilen och köra. Man behöver inte ens trycka på någon startknapp. Det räcker att mobilen (eller nyckeln) finns i bilen så är det bara att köra.
Citera
2026-02-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ja det är bara att kliva in i bilen och köra. Man behöver inte ens trycka på någon startknapp. Det räcker att mobilen (eller nyckeln) finns i bilen så är det bara att köra.
Ok, intressant.
Fortsatta frågor... Hur lägger man in nyckeln i mobilen? Kan man lägga in nyckel i FLERA mobiler? Inte ovanligt att både tanten och en själv använder bil med varsin (fysisk) nyckel.
Citera
2026-02-27, 23:07
Medlem
BAB7s avatar
Tråden handlar om Volvo EX30 eller?

Vad är det för sjuk censur här nu?

Jag kommer exakt ihåg vad jag skrev, varken mer eller mindre.

Det censurerade inlägget: "Volvo EX30 lanseras nu med en 150 hk motor och 34 mil wltp räckvidd.
Undrar vad priset blir.
Min gissning är 399.900 kronor. ""

Så vad var de förbjudna orden?
Citera
2026-02-28, 09:36
Moderator
Citat:
Ok, intressant.
Fortsatta frågor... Hur lägger man in nyckeln i mobilen? Kan man lägga in nyckel i FLERA mobiler? Inte ovanligt att både tanten och en själv använder bil med varsin (fysisk) nyckel.
Misstänker att Volvo funkar ungefär som Tesla, på den senare kan man ha upp till 10 mobiler/profiler som kör bilen, med egna inställningar osv.
Man parar mobilen med bilen precis som vanligt med BT och sen tillåter man alternativet mobilnyckel i bilen och appen, måste ha en kopplad nyckel för att kunna göra det, går inte att bara lägga till en mobil.
Citera
2026-02-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Misstänker att Volvo funkar ungefär som Tesla, på den senare kan man ha upp till 10 mobiler/profiler som kör bilen, med egna inställningar osv.
Man parar mobilen med bilen precis som vanligt med BT och sen tillåter man alternativet mobilnyckel i bilen och appen, måste ha en kopplad nyckel för att kunna göra det, går inte att bara lägga till en mobil.
Mmm. Spännande. Själv misstänker jag nog att Volvo och Tesla kan ha olika upplägg och begränsningar i praktiken..., men inte mindre än tio på Tesla alltså!

Och tydligen så att man måste ha minst sista "riktiga" nyckeln / nyckelkortet kvar för att lägga in en behörighet på telefonen. Om man då tappar bort sista nyckelkortet (vi snackar alltså framtid och en högst begagnad elbil med många år och ägare på nacken). Kommer den behörigheten på den telefonen iaf att gälla resten av bilens livslängd, eller kommer man att behöva kortet vid "reset" om det uppstår något strul? Och då kan man alltså INTE föra över en behörighet från en telefon till en annan, utan man måste göra om proceduren med nyckelkortet om man byter telefon?

Undrar vad som rent konkret tekniskt blir det som ger "lösenordet" från telefonen förresten? I gamla immo-system är det ju ett fysiskt chip i själva nyckeln som systemet läser av.
Citera
2026-02-28, 21:39
Medlem
Svaret är att man lägger till en mobilnyckel via Volvo appen. Har man Android och Google Pixel som jag har så lagras den digitala nyckeln i Google Wallet. Har man Samsung så lagras den i Samsung pay.

Sedan går det dela den nyckeln och göra "kloner" av den som andra kan lagra på samma sätt och de måste också ha Volvo appen.
Citera
2026-02-28, 22:17
Medlem
Aldrig sett en Volvo blivit så utdömd som i trebilstestet i senaste Teknikens Värld. Aldrig. Tappade hakan faktiskt.

Men å andra sidan är det ingen bil som intresserar mig. Men blev ändå överraskad av de klart negativa åsikterna.
Citera
2026-02-28, 23:08
Medlem
Citat:
Svaret är att man lägger till en mobilnyckel via Volvo appen. Har man Android och Google Pixel som jag har så lagras den digitala nyckeln i Google Wallet. Har man Samsung så lagras den i Samsung pay.

Sedan går det dela den nyckeln och göra "kloner" av den som andra kan lagra på samma sätt och de måste också ha Volvo appen.
Kan man "deleta" existerande gamla nycklar i appen då också? Annars kan ju förra ägarna ha nycklar till bilen i sin telefon... Iofs en risk man alltid löper när man köper en begagnad bil med bara en nyckel kvar.
Senast redigerad av Gissa vem 2026-02-28 kl. 23:11.
Citera
2026-03-01, 00:18
Medlem
Citat:
Kan man "deleta" existerande gamla nycklar i appen då också? Annars kan ju förra ägarna ha nycklar till bilen i sin telefon... Iofs en risk man alltid löper när man köper en begagnad bil med bara en nyckel kvar.
Ja man kan antingen ta bort nycklar i volvoappen eller på skärmen i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in