2026-02-27, 15:51
Medlem
Dödsskjutningar i Sverige angår inte mig igentligen. Jag bor i norra Sverige född och uppvuxen. Där det sällan sker. Varför ska jag bry mig om dödsskjutningar om det händer i malmö/stockholm/göteborg. Jag drabbas inte av det personligen eller mina vänner. Jag hade en diskussion om det förra helgen hos min polare.

Vi hade samma åsikter om utfallet. Vad exakt ska diskuteras? Ska folk i Sverige behöver känna sig rädda om våld och dödsskjutningar? Det är också en politisk fråga när det snart är val. Men drabbar det alla? Hur påverkar det dig?
Citera
2026-02-27, 15:59
Medlem
sommarlovs avatar
Nästa som skjuts kanske är din favoritartist?
Blev du inte ledsen när Einar försvann?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/person-allvarligt-skadad-efter-misstankt-skottlossning-i-hammarby-sjostad
Citera
2026-02-27, 16:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Det kostar samhället en helvetes massa pengar att ha tusentals livsstilskriminella i landet.
Även din skattsedel drabbas.
Citera
2026-02-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/person-allvarligt-skadad-efter-misstankt-skottlossning-i-hammarby-sjostad

Einar var säkert en lätt måltavla. Tråkigt för familjen. Kände inte snubben personligen. Men påverkade inte mitt samhälle som är 80-mil bort
Citera
2026-02-27, 16:11
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Nu när ju inte frågan riktad till mig, men jag med flera blev verkligen inte ledsna, snarare tvärt om. Så fort en "Gäng"-fåne dör så blir jag glad. Det är dessutom oftast babbeluringar och det är minst sagt glädjande!
Citera
2026-02-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det kostar samhället en helvetes massa pengar att ha tusentals livsstilskriminella i landet.
Även din skattsedel drabbas.

Så är det säkert. Jag kan ej påverka det. Advokaten kan eventuellt få en fet payceck eller juristen. Personligen? Nej.
Citera
2026-02-27, 16:28
Medlem
Drabbar våra plånböcker, all kriminalitet, korruption och alla bidragsparasiter, de gör att våra skatter är höga samtidigt som vi inte har pengar över till att investera i Sveriges framtid utan sliter ut vår infrastruktur.
Citera
2026-02-27, 16:33
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Dödsskjutningar i Sverige angår inte mig igentligen. Jag bor i norra Sverige född och uppvuxen. Där det sällan sker. Varför ska jag bry mig om dödsskjutningar om det händer i malmö/stockholm/göteborg. Jag drabbas inte av det personligen eller mina vänner. Jag hade en diskussion om det förra helgen hos min polare.

Vi hade samma åsikter om utfallet. Vad exakt ska diskuteras? Ska folk i Sverige behöver känna sig rädda om våld och dödsskjutningar? Det är också en politisk fråga när det snart är val. Men drabbar det alla? Hur påverkar det dig?

Problemet är ju att det inte endast sker i dom städer du beskriver. Du är lite naiv om du tror att det aldrig kan hända dig osv. Med det sagt är det väl mindre risk för dig än någon som bor i Malmö?
Citera
2026-02-27, 16:34
Medlem
Riksreptilens avatar
TS må inte vara påverkad men den yngre generationen kan dels bli värvade att göra rejäla dumheter mot ev betalning av ligaledaren som håller till i södra Spanien eller liknande ställe.

Om det är en dotter är det mer sannolikt att hon träffa en kille att pyssla om från det lokala SiShemnet i Kalix eller annan ort norr om Umeälven.

(FB) Pojke hittad död på Sis-hemmet Johannisberg i Kalix 2026-01-29
Citera
2026-02-27, 16:36
Medlem
Jag personligen oroar mig inte. Men som sagt man kan ju ha otur som killen som satt och spelade tv spel i Nacka när en förlupen kula studsade i taket och tog hans öga. Sjukt tråkigt men han klarade livet som tur var.
Citera
2026-02-27, 16:40
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Det handlar väl helt enkelt om engagemang. Man kan skita i vad som händer i övriga landet, och det är väl inget speciellt underligt med det, speciellt inte om man är mer eller mindre ointresserad av politik och samhällsfrågor.

Många är förunderligt investerade i orättvisor i vissa delar av världen, men inte alls i andra.

Det har rimligen med intresse och i vilken grad man känslomässigt engagerar sig.

Att inte bry sig om skjutningar är inte konstigt, precis som det väl inte är konstigt att bry sig om utrotning av växt- eller djurarter (jag tycker det är konstigt men det är ju för att jag råkar bry mig huruvida vi har biologisk mångfald eller inte).

Hade du "brytt dig" om skjutningar hände i eller nära samhället du bor i? Även då hade du kanske inte kunnat göra så mycket åt det, så varför bry sig - under förutsättning att du eller någon närstående inte drabbades direkt.
Citera
2026-02-27, 16:44
Medlem
Citat:

Det handlar om att staten Sverige hamnar i en förtroendekris. Om den inte kan stoppa sådant här, kan den då garantera något annat som är viktigt? Och det drabbar dig, och alla andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in