Citat:
Ursprungligen postat av
ironmanfist
Dödsskjutningar i Sverige angår inte mig igentligen. Jag bor i norra Sverige född och uppvuxen. Där det sällan sker. Varför ska jag bry mig om dödsskjutningar om det händer i malmö/stockholm/göteborg. Jag drabbas inte av det personligen eller mina vänner. Jag hade en diskussion om det förra helgen hos min polare.
Vi hade samma åsikter om utfallet. Vad exakt ska diskuteras? Ska folk i Sverige behöver känna sig rädda om våld och dödsskjutningar? Det är också en politisk fråga när det snart är val. Men drabbar det alla? Hur påverkar det dig?
Det handlar väl helt enkelt om engagemang. Man kan skita i vad som händer i övriga landet, och det är väl inget speciellt underligt med det, speciellt inte om man är mer eller mindre ointresserad av politik och samhällsfrågor.
Många är förunderligt investerade i orättvisor i vissa delar av världen, men inte alls i andra.
Det har rimligen med intresse och i vilken grad man känslomässigt engagerar sig.
Att inte bry sig om skjutningar är inte konstigt, precis som det väl inte är konstigt att bry sig om utrotning av växt- eller djurarter (jag tycker det är konstigt men det är ju för att jag råkar bry mig huruvida vi har biologisk mångfald eller inte).
Hade du "brytt dig" om skjutningar hände i eller nära samhället du bor i? Även då hade du kanske inte kunnat göra så mycket åt det, så varför bry sig - under förutsättning att du eller någon närstående inte drabbades direkt.