Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2026-02-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Gyttorp har väl "bara" ammunitionsfabriken?
Eller finns det mer?
Ovanför badplatsen, lämpligt nog, hade Nitro tankar med salpetersyra och svavelsyra i bergrum. Dessa bergrum är tömda nu.
Citera
2026-02-16, 13:37
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
Ovanför badplatsen, lämpligt nog, hade Nitro tankar med salpetersyra och svavelsyra i bergrum. Dessa bergrum är tömda nu.

Menar du badplatsen i käppstaviken?
Citera
2026-02-16, 15:22
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Upptäckte en grej (som kanske folk i tråden sett för flera år sedan, men jaja). Jag har inte använt https://kartbild.com/ så mycket på grund av att jag tycker att gränssnittet är lite kluddigt, Lantmäteriets är slickare och snabbare.

Men! På kartbild finns ju svartvita ortofoto från årtal som inte finns hos LM. Väljer man då exempelvis 1986 och tittar på en av de anläggningar det talats mest om i tråden så får man se den helt omaskerad under vad jag kan bedöma är uppförandefasen? Södra inslaget synligt med ovanjordsbyggnader på plats (en verkar vara riven nu), stor hög med färsk sten ner mot mossen. Norra inslaget synligt med den stora (hjärtformade, gulligt!) stenhögen norr om inslaget som nu syns i terrängskuggning. Osv.

Bra upplösning också. Måste ju vara en tokmiss att de inte retuscherade bort detta? Fick en liten pulshöjning och utbrast i ett "vafan!" av detta efter alla dessa år!

Det är inte norra inslaget du ser utan typ en igenväxt vändplan plus en liten stig upp i skogen. Norra inslaget är väldigt svårt att se. Har man varit där vet man varför.
Citera
2026-02-16, 18:41
Medlem
Citat:
Upptäckte en grej (som kanske folk i tråden sett för flera år sedan, men jaja). Jag har inte använt https://kartbild.com/ så mycket på grund av att jag tycker att gränssnittet är lite kluddigt, Lantmäteriets är slickare och snabbare.

Men! På kartbild finns ju svartvita ortofoto från årtal som inte finns hos LM. Väljer man då exempelvis 1986 och tittar på en av de anläggningar det talats mest om i tråden så får man se den helt omaskerad under vad jag kan bedöma är uppförandefasen? Södra inslaget synligt med ovanjordsbyggnader på plats (en verkar vara riven nu), stor hög med färsk sten ner mot mossen. Norra inslaget synligt med den stora (hjärtformade, gulligt!) stenhögen norr om inslaget som nu syns i terrängskuggning. Osv.

Bra upplösning också. Måste ju vara en tokmiss att de inte retuscherade bort detta? Fick en liten pulshöjning och utbrast i ett "vafan!" av detta efter alla dessa år!
Bra bilder. Men man ser också allt om man tittar på Google Earth Pro år2015. Och tittar man på senaste uppdateringen från 2025 så är den av hög kvalitet, extremt detaljerad och inte blurrad. Kul detalj är att man använder samma upplägg för att maska inslaget som till ett flertal PS 860-861.

Som användare Krypto säger är det du beskriver inte inslaget. Står telehyddan kvar vid det norra inslaget? Frågar åt en kompis.
Citera
2026-02-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsljungqvist
PS-870/871 är i grunden en kustkedja. Försvarsmakten skriver själva att systemet “grupperas framför allt nära vattnet längs hela Sveriges kustlinje” och används för lågspaning mot sjö- och luftmål. Det är alltså primärt en kustnära låghöjdsradar med 10–15 mils räckvidd. 79% av anläggningarna står maximalt 30 km från närmaste kust.

Resterande 21% är undantag och de utgörs typiskt av Övnings- och flygområden i fredstid, där låghöjdstäckning behövs över:
* större sjöar (Vänern/Vättern)
* Småländska höglandet
* Norrbotten

Det är alltså inte slumpmässiga inlandspunkter, utan systematiska korridorer eller särskilda geografiska behov.

En placering NV om Falun passar inte in i något av dessa typfall:
* Den ligger inte kustnära.
* Den ligger inte vid någon av de stora sjöarna.
* Den ligger för långt från närmaste lågflygningsområde av samma karaktär som t.ex. Värmland–Älvdalen, Norrbotten eller Småländska höglandet

Du brukar skriva initierat, men här sticker det ut lite. Att hävda att en sådan placering är “precis där den ska ligga” kräver då en annan systemlogik och motivering än den som normalt präglar 870/871-kedjan. Jag säger inte att inlandstationer är omöjliga – de finns. Men de följer vanligtvis tydliga mönster.
Du är uppenbarligen mycket kunnig och jag håller med om det du skriver. Platsen är inte NV Falun utan NÖ. Det där med att täcka upp stora sjöar kan vi återkomma till. Men det finns ytterligare en som ligger låååååångt till väster. För de som undrar varför vi svamlar på om radaranläggningar beror det på ett inlägg i tråden där tbsweden hävdade att det funnits stora radaranläggningar samt RRGC i zonen vilket naturligtvis inte stämmer.

FMV placerar och planerar noga sina anläggningar för radar. Kan ta 10+ år att hitta bra platser. Man vill förstås maximera resurser och minimera utgifter. Det är (tyvärr) därför jag har bättre bevakning av bastun vid lantstället än vad FMV har vid någon FTN eller anläggning för radar. Finns noll resurser. Om man snabbt skissar upp var anläggningarna ligger, genom att använda de ursprungliga parametrarna från FMV, blir det glasklart. Överlappningen inåt landet är optimal men inte lika generös som vid kusten.

Lägg in Enånger norrut, Forsmark söderut, Norrtälje X 2, denna anläggning och Arboga söderut så ser man överlappningen. Lägg sedan till anläggningen vid Vänern. Det finns också som bekant(?) en anläggning som ligger 150+ km väster-ish om den som vi diskuterar. Även den passar in perfekt med överlappning och täckning när den läggs in på kartan.

Så här ser det ut i hela Sverige. Man kan enkelt skissa upp radarkedjan för 870/871 över hela landet genom att använda enkla verktyg på webben. Att besöka anläggningarna legalt går också bra enligt en kompis.
Citera
2026-02-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Menar du badplatsen i käppstaviken?
Jopp.
Citera
2026-02-17, 07:27
Medlem
esses avatar
På kartbild.com ser man också förberedelser för kanonen söder om huvudinslaget och det norr om verkar vara färdiggrävt.

Citat:

Citera
2026-02-21, 03:34
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esse
På kartbild.com ser man också förberedelser för kanonen söder om huvudinslaget och det norr om verkar vara färdiggrävt.

Det gör man väl ändå inte
Citera
2026-02-23, 07:07
Medlem
esses avatar
Det skulle jag säga
Om du vet var den är så ser du

Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Det gör man väl ändå inte
Citera
2026-02-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Du är uppenbarligen mycket kunnig och jag håller med om det du skriver. Platsen är inte NV Falun utan NÖ. Det där med att täcka upp stora sjöar kan vi återkomma till. Men det finns ytterligare en som ligger låååååångt till väster. För de som undrar varför vi svamlar på om radaranläggningar beror det på ett inlägg i tråden där tbsweden hävdade att det funnits stora radaranläggningar samt RRGC i zonen vilket naturligtvis inte stämmer.

FMV placerar och planerar noga sina anläggningar för radar. Kan ta 10+ år att hitta bra platser. Man vill förstås maximera resurser och minimera utgifter. Det är (tyvärr) därför jag har bättre bevakning av bastun vid lantstället än vad FMV har vid någon FTN eller anläggning för radar. Finns noll resurser. Om man snabbt skissar upp var anläggningarna ligger, genom att använda de ursprungliga parametrarna från FMV, blir det glasklart. Överlappningen inåt landet är optimal men inte lika generös som vid kusten.

Lägg in Enånger norrut, Forsmark söderut, Norrtälje X 2, denna anläggning och Arboga söderut så ser man överlappningen. Lägg sedan till anläggningen vid Vänern. Det finns också som bekant(?) en anläggning som ligger 150+ km väster-ish om den som vi diskuterar. Även den passar in perfekt med överlappning och täckning när den läggs in på kartan.

Så här ser det ut i hela Sverige. Man kan enkelt skissa upp radarkedjan för 870/871 över hela landet genom att använda enkla verktyg på webben. Att besöka anläggningarna legalt går också bra enligt en kompis.

Jag kan inte släppa detta.
Skulle du inte kunna ge någon mer hint om denna?
Jag känner mig blind i var jag ska leta...
Citera
2026-02-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelKardan
Jag kan inte släppa detta.
Skulle du inte kunna ge någon mer hint om denna?
Jag känner mig blind i var jag ska leta...

Nej, för nu tycker alla att du verkar vara en jobbig människa hahaha!
Citera
2026-02-27, 00:00
Medlem
"””””””"”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””” ”
För övrigt borde ni läsa den här (kom i fredags tror jag) som handlar om just denna tråd och olika dimensioner av hemligheter och de sociala hierarkier som skapas kring dessa. Spännande!
”””"””””””"””””””””””"”"””””””””””””
Fel att det ens kallas hemligt när allt är så väl synligt i kartor och på Flygfoton samt så in i detalj dokumenterat på FHT.nu!
Senast redigerad av XERT59 2026-02-27 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in