Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2025-10-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
"Min Karta, Apple Maps, Google Earth, Google Maps, Bing Maps och ibland Hitta/Eniro är det jag tycker är bäst gällande forskning. Google Earth är den enda där man kan kolla hur kartor förändras under åren. Inslaget syns där tydligt på senaste uppdateringen. På Min Karta syns inlägget bäst på historiska kartor från 1975 men ändå inte särskilt bra."

Inslaget syns tydligt? Jag är väl blind....
Det potentiella området för inslaget är väldigt litet. För runt 15 år sedan var hela området maskerat på kartor, sedan visade man upp vakten, carport och lite till. Sedan tillkom övriga byggnader ett antal år senare. Apples kartor har under tidigare år alltid varit mindre censurerade.

Om man tittar på det lilla aktuella området och jämför Lantmäterits karta med tex Google Earth ser man tydligt var inslaget ligger. Man vet ju dessutom i vilken riktning det ska ligga.

Vet ej om det sitter någon kamera innanför fönstret till ladan. Tvivlar starkt eftersom denna anläggning och 99.99% av alla andra har absolut noll bevakning. Även de som Försvarsmakten insisterar är mycket viktiga för rikets säkerhet. Många kameror verkar inte vara operative eller så är det ingen som tittar då inga vakter dyker upp oavsett omständigheter.
Citera
2025-11-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Angående Zonen och framförallt tidsepokerna. Vad jag hört så planerades det för en RT-02 "Fredriksson" i Örebrotrakten. Detta blev inte av, en orsak kan vara att det som ville skyddas flyttats alterntivt att bombflygshotet kanske ersatts av missiler. RH-02 byggdes mellan 1960-1972 ( inte helt säker på om jag minns årtalen exakt) Uppgifter jag noterat här anger att Zonen rörde på sig under 70 talet?

Planeringen av en Rh02 borde hjälpa till att cementera zonens vara eller icke vara under denna tidsepok samt även påvisa att en flytt kan ha genomförts under 70 talet.

En fundering, var det endast riksledningen om flyttade, lämnade man alla andra civila funktioner kvar i blå bergen.

Vad skulle kopplingen mellan RH och ledningens bergrum vara?
Citera
2025-11-09, 19:47
Medlem
ozyrecons avatar
Har fler varit inne i annexet vid L sen Plutonen var där? Jag tycker det verkar riskyllt med tanke på vad anläggningen tillhörde.

Annex vid M skulle kunna tänkas va massivt med tanke på vad karttjänster nu visar. Aktivt fortfarande väl?
Citera
2025-11-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozyrecon
Har fler varit inne i annexet vid L sen Plutonen var där? Jag tycker det verkar riskyllt med tanke på vad anläggningen tillhörde.

Annex vid M skulle kunna tänkas va massivt med tanke på vad karttjänster nu visar. Aktivt fortfarande väl?
Antar att du med "M" menar ett av de tre annexen till RB80? Platsen har alltid varit väl maskerad men jag ser inget nytt eller konstigt på karttjänsterna. Kan du ge någon ledtråd till varför de verkar vara massivt? Fel har man haft förut men när man är på plats får man inte intrycket att det är speciellt stort.

Jag har för mig att det var någon fler som var inne i L. Var det inte där någon gick in genom huvudingången innan den plomberades ordentligt och senare via nödut? Eller tänker jag på annexet vid lilla sjön?
Citera
2025-11-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Antar att du med "M" menar ett av de tre annexen till RB80? Platsen har alltid varit väl maskerad men jag ser inget nytt eller konstigt på karttjänsterna. Kan du ge någon ledtråd till varför de verkar vara massivt? Fel har man haft förut men när man är på plats får man inte intrycket att det är speciellt stort.

Jag har för mig att det var någon fler som var inne i L. Var det inte där någon gick in genom huvudingången innan den plomberades ordentligt och senare via nödut? Eller tänker jag på annexet vid lilla sjön?

Är anläggningen vid sjön ett sändarannex? Var ligger isåfall själva anläggningen som annexet tillhörde?

Trodde det var själva anläggningen, och att annexet låg norrut.
Citera
2025-11-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fompe
Är anläggningen vid sjön ett sändarannex? Var ligger isåfall själva anläggningen som annexet tillhörde?

Trodde det var själva anläggningen, och att annexet låg norrut.
Anläggningen vid sjön är huvudanläggningen. Tre annex placerade nordväst, öster och söder. "M" är den i söder.
Citera
2025-11-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Anläggningen vid sjön är huvudanläggningen. Tre annex placerade nordväst, öster och söder. "M" är den i söder.

Att M skulle vara annex till Lopraanläggningen var nytt för mig. Har du någon källa på det?
Citera
2025-11-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozyrecon

Annexet vid L är väl L väster om Lindesberg?
Citera
2025-11-12, 14:45
Medlem
matsljungqvists avatar
Efter noggrann kontakt med en av de som var med och byggde huvudanläggningen samt de tre annexen kan jag meddela följande:

De tre annexen är - byggtekniskt - snarlika. Även insatserna per anläggning var i stort sett lika - både vad det gällde arbete och byggmaterial.

Huvudanläggningen är dock en helt annan best. Har man varit på plats och beskådat stötvågstunnel mm så inser man snabbt det.

En intressant skrift i sammanhanget är denna:
https://www.sdfsweden.se/docs/FOA-stotvagstub-III-Botele-udd.pdf

Författad efter RB60, men innan RB80 och innan så gott som all verksamhet koncentrerades till Grindsjön. Ger dock en fingervisning kring vilken typ av lösningar som man kan återfinna i RB80-klustret.
Citera
2025-11-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsljungqvist
Efter noggrann kontakt med en av de som var med och byggde huvudanläggningen samt de tre annexen kan jag meddela följande:

De tre annexen är - byggtekniskt - snarlika. Även insatserna per anläggning var i stort sett lika - både vad det gällde arbete och byggmaterial.

Huvudanläggningen är dock en helt annan best. Har man varit på plats och beskådat stötvågstunnel mm så inser man snabbt det.

En intressant skrift i sammanhanget är denna:
https://www.sdfsweden.se/docs/FOA-stotvagstub-III-Botele-udd.pdf

Författad efter RB60, men innan RB80 och innan så gott som all verksamhet koncentrerades till Grindsjön. Ger dock en fingervisning kring vilken typ av lösningar som man kan återfinna i RB80-klustret.

vad är det för "huvudanläggning" och tre annex du skriver om?
Citera
2025-11-12, 16:07
Medlem
matsljungqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
vad är det för "huvudanläggning" och tre annex du skriver om?

RB80 och dess tre annex.
Citera
2025-11-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsljungqvist
RB80 och dess tre annex.

Jaha.
Vad i det bifogade häftet (pdf) är det du anser ger en ledtråd om hur inslag med mera är beskaffat vid RB 80:s sändar/mottagarannex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in