2026-02-26, 21:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag var uppvuxen i den, och lämnade på 80-talet. Det är inget att yvas över att ha en sektbakgrund, men dina skriverier och din människosyn är alltför välbekanta....men visst, vill du ge dig in i något dumt och destruktivt så gör det. Men försök för helvete inte dra in andra i detta.
Och om jag får leka psykolog ett tag så låter det som om du har starka känslor om din sektbakgrund. Kanske känner du dig ilsken att du blivit lurad eller bedragen, och nu vill du ta ut dom känslorna på religiösa.

Men jag ingen utbildning, tyvärr.
Citera
2026-02-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Visst är det så. Alternativet skulle vara att det faktiskt inte alls finns några bevis för att upplevelser kan äga rum någon annanstans än i hjärnan, men så kan det såklart inte vara. Dina teorier om en ateistisk konspiration som omfattar allt från Nobelkommittén till media, får nog anses vara mer rationellt här.

Jag antar att detta handlar om Baksmakens famösa nära döden upplevelser..
Då måste man fråga sig varför sådana upplevelser bara svårt skadade människor som har dålig syre-och näringstillförsel till hjärnan? Kan det vara en slump?
Citera
2026-02-26, 22:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har två betyg, alltså två terminer psykologi i min examen. Jag valde att läsa psykologi när jag hoppade av från en sekt på 80-talet.

Detta är en debatt på ett webforum, inte en terapisession. Jag konfronterar dig med vad jag ser, och det är förbannat tydligt.
Grattis, men min psykologi spelar egentligen ingen roll, jag håller mig till argument om kristendomens trovärdighet.

Men det låter intressant det där med vad du tror om min psykologi. Kan du inte utveckla det mer? Jag skulle faktiskt vilja veta.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-26 kl. 22:03.
Citera
2026-02-26, 22:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Då måste man fråga sig varför sådana upplevelser bara svårt skadade människor som har dålig syre-och näringstillförsel till hjärnan? Kan det vara en slump?
"No, they’re not limited to cases of low oxygen or lack of nutrients to the brain. But reduced oxygen (hypoxia) can be one contributing factor in some situations."

Så sa chatGPT, och jag har aldrig hört att de skulle vara begränsade till detta annars ändå, och jag har researchat dom ganska mycket. Bara vissa får dessa upplevelser, inte alla utan hjärnaktivitet. Det ser jag som ett bevis för deras övernaturlighet. Det betyder att gud bara ger vissa dessa upplevelser. Hade alla fått dom hade det varit ett argument mot dom.
Citera
2026-02-26, 22:04
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har ingen aning, det skulle ta en lång tid för mig att sätta mig in i detta. Om det finns partiklar som vi inte kan förklara så ser jag det inte som något bevis för gud, varför skulle det vara det? Gud skapade universum, inklusive alla partiklar i det. Jag ser det bara som något som vi inte kan förklara i så fall. Skulle det vara skrivet 'GUD' eller 'YHWH' på något mikroskopiskt kemiskt/fysiskt vis i partiklarna skulle det kunna räknas som ett bevis.

I överlag, om vi inte kan förklara någonting så kommer frågan, har det någon koppling till 'GUD'. Tex. Om vi inte kan förklara träd som försvinner magiskt så har det inget med gud att göra, inte ett bevis. Kan vi inte förklara träd som försvinner magiskt och lämnar lappar där det står 'GUD' bakom sig, då är det ett bevis.

Då kan jag rekommendera filmen Pi (1998) - även OM det är sci-fi så är den otroligt intressant i och med att numret vissa letar efter (som döljs inuti talet pi - en matematisk konstant) i den filmen är "the number behind everything":

https://www.imdb.com/title/tt0138704/

Lite längre trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=jo18VIoR2xU
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-02-26 kl. 22:09.
Citera
2026-02-26, 22:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Då kan jag rekommendera filmen Pi (1998) - även OM det är sci-fi så är den otroligt intressant i och med att numret vissa letar efter (som döljs inuti talet pi - en matematisk konstant) i den filmen är "the number behind everything":

https://www.imdb.com/title/tt0138704/
Den ska jag se! Sånt älskar jag. Kanske till och med idag.
Citera
2026-02-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Och om jag får leka psykolog ett tag så låter det som om du har starka känslor om din sektbakgrund. Kanske känner du dig ilsken att du blivit lurad eller bedragen, och nu vill du ta ut dom känslorna på religiösa.

Men jag ingen utbildning, tyvärr.

Det kan du ge dig fan på. Nu vet jag inget om din eventuella samfund tillhörighet. Men jag kan lova dig en sak....det där du så om att alla människor är smutsiga, falska och vad det nu var aktiverar mina larmklockor. Just detta lockar människor till fundamentalistkska rörelser och sekter. Likaså påståendena som är tvärsäkra, men saknar vetenskaplig konsensus. I ditt fall är det Turinsvepningen, i andra fall kan det vara syndafloden och Noas ark eller jungfrufödsel. Så passa dig.....du kan råka illa ut....eller, i värre fall, dra andra in i något riktigt destruktivt.
Citera
2026-02-26, 22:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kan du ge dig fan på. Nu vet jag inget om din eventuella samfund tillhörighet. Men jag kan lova dig en sak....det där du så om att alla människor är smutsiga, falska och vad det nu var aktiverar mina larmklockor. Just detta lockar människor till fundamentalistkska rörelser och sekter. Likaså påståendena som är tvärsäkra, men saknar vetenskaplig konsensus. I ditt fall är det Turinsvepningen, i andra fall kan det vara syndafloden och Noas ark eller jungfrufödsel. Så passa dig.....du kan råka illa ut....eller, i värre fall, dra andra in i något riktigt destruktivt.
Jag tillhör inte något samfund, någon specifik kyrka, jag har ingen utomstående religiös gemenskap överhuvudtaget. Min tro har jag utvecklat helt själv efter jag spenderat en löjligt lång tid på att undersöka alla bevis jag kan hitta och varje anledning som finns till att tro. Det är något helt intellektuellt för mig, jag vill förlita mig på sannolikhet, inte tro. Jag vill veta, och det har jag gett mig in på till 100%, jag ska veta, och nu vet jag.

Jag känner inte ens någon som är religiös på det sättet som jag är religiös. Detta är en solo-grej.
Angående noahs ark, syndafloden så vet jag inte, det är svårt att veta vad som hände för så länge sen så jag avstår från att ta en position där. Kristendom kräver inte att du tror något specifikt där, det är okej att tro att det aldrig fanns någon syndaflod om man vill.

Att människor är smutsiga och falska tror jag är sant. Jag ser det som att folk som tror att människor är goda överlag är naiva och verklighetsfrånvända. Världen är full av faror och ondska, och det är först när du insett det som du kan börja bekämpa det, inte bara i andra utan i dig själv också. Det är inte bara en extern kamp.
Alla påståenden om bevis för kristendom jag framför här har jag studerat till en hög nivå, och jag utmanar vem som helst att motbevisa dom. Det är det jag har spenderat 1600 inlägg på, och ingen lyckas.
Personliga attacker och blind förnekelse brukar vara det vanligaste. Ibland går folk bara vidare utan svar. Jag gör inte detta bara för att övertyga andra, jag vill själv komma närmare sanningen, om något jag tror inte stämmer så borde en arme av ateister kunna visa det. Om dom inte kan det blir jag ännu säkrare, i vilket fall så vinner jag för jag kommer närmare och närmare sanningen.
Citera
2026-02-26, 22:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Detta är bättre än den moderna demon dyrkan och tillbedjan som pågår i den största hemligheten.
Citera
2026-02-26, 22:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Likaså påståendena som är tvärsäkra, men saknar vetenskaplig konsensus. I ditt fall är det Turinsvepningen.
Detta gillar jag inte. Jag har lagt 150 timmar, hur länge har du lagt. Det finns ingen konsensus om att den är fake, den officiella konsensusen är "oförklarad".

Den har pollen från jerusalem som bara blommar på våren, då jesus blev korsfäst. Wide-X-Ray säger att den är 2000 år gammal. Forskare har ingen förklaring till bildformationen, och säger att strålning är det enda som passar egenskaperna. Skadorna stämmer exakt med evangelierna, blodfläckarna passar exakt med sudarium of oviedo.
Allt detta är fakta. Vad tror du att shroud of turin är och hur tror du den skapades?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-26 kl. 22:37.
Citera
2026-02-26, 22:37
Medlem
Citat:

Det har åtminstone inte presenterats något underlag för att dessa upplevelser skulle bevisa att en gud existerar eller att medvetandet inte är bundet till hjärnan.
Tvärtom så säger det sig självt att den typen av upptäckter skulle ha väldigt tydliga konsekvenser i världen, vilka lyser med sin frånvaro.

Dessutom har Bibeln inget med någon gud att göra. Även om en gud existerar.
Citera
2026-02-26, 22:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det har åtminstone inte presenterats något underlag för att dessa upplevelser skulle bevisa att en gud existerar eller att medvetandet inte är bundet till hjärnan.
Tvärtom så säger det sig självt att den typen av upptäckter skulle ha väldigt tydliga konsekvenser i världen, vilka lyser med sin frånvaro.

Dessutom har Bibeln inget med någon gud att göra. Även om en gud existerar.
Det stog i studien att personer beskrivit saker som hänt i andra rum och byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet. Det bevisar att medvetandet inte är bundet till hjärnan. Det betyder att allt som de upplever är verkligt, och inte en dröm. Sen är det omöjligt att veta om det som de beskriver att de upplevt är sant eller inte, såklart. Man kan ju alltid anta att flera miljoner personer alla ljuger och också ljuger med exakt samma detaljer. Det är ju tekniskt sett möjligt, visst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in