Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Det kan du ge dig fan på. Nu vet jag inget om din eventuella samfund tillhörighet. Men jag kan lova dig en sak....det där du så om att alla människor är smutsiga, falska och vad det nu var aktiverar mina larmklockor. Just detta lockar människor till fundamentalistkska rörelser och sekter. Likaså påståendena som är tvärsäkra, men saknar vetenskaplig konsensus. I ditt fall är det Turinsvepningen, i andra fall kan det vara syndafloden och Noas ark eller jungfrufödsel. Så passa dig.....du kan råka illa ut....eller, i värre fall, dra andra in i något riktigt destruktivt.
Jag tillhör inte något samfund, någon specifik kyrka, jag har ingen utomstående religiös gemenskap överhuvudtaget. Min tro har jag utvecklat helt själv efter jag spenderat en löjligt lång tid på att undersöka alla bevis jag kan hitta och varje anledning som finns till att tro. Det är något helt intellektuellt för mig, jag vill förlita mig på sannolikhet, inte tro. Jag vill veta, och det har jag gett mig in på till 100%, jag ska veta, och nu vet jag.
Jag känner inte ens någon som är religiös på det sättet som jag är religiös. Detta är en solo-grej.
Angående noahs ark, syndafloden så vet jag inte, det är svårt att veta vad som hände för så länge sen så jag avstår från att ta en position där. Kristendom kräver inte att du tror något specifikt där, det är okej att tro att det aldrig fanns någon syndaflod om man vill.
Att människor är smutsiga och falska tror jag är sant. Jag ser det som att folk som tror att människor är goda överlag är naiva och verklighetsfrånvända. Världen är full av faror och ondska, och det är först när du insett det som du kan börja bekämpa det, inte bara i andra utan i dig själv också. Det är inte bara en extern kamp.
Alla påståenden om bevis för kristendom jag framför här har jag studerat till en hög nivå, och jag utmanar vem som helst att motbevisa dom. Det är det jag har spenderat 1600 inlägg på, och ingen lyckas.
Personliga attacker och blind förnekelse brukar vara det vanligaste. Ibland går folk bara vidare utan svar. Jag gör inte detta bara för att övertyga andra, jag vill själv komma närmare sanningen, om något jag tror inte stämmer så borde en arme av ateister kunna visa det. Om dom inte kan det blir jag ännu säkrare, i vilket fall så vinner jag för jag kommer närmare och närmare sanningen.