2026-02-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Varför kallas det fasta när man bara vänder på dygnet. Man får fortfarande äta på natten väl?

Jag äter inte mellan kl. 24-10 är det också fasta? Så fastar jag 365 dagar om året.
https://www.livsnaring.se/post/allt_du_velat_veta_om_nattfasta
Citera
2026-02-26, 12:37
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är lag att skolor orosanmäler om/när man ser att en elev inte mår bra vare sig det är under fastan eller annars och vare sig det är en etnisk svensk kristen eller ett barn från ett annat land.
Men som du säkert förstår kan man i orosanmälan inte skriva att man tror att orsaken till elevens ändrade beteende eller nedgång i studieresultat beror på fastan.
Man beskriver i orosanmälan elevens förändrade beteende. Orsakerna till det utreder inte skolan, det gör Soc.

Om det inte är någon förändring i beteende då? Du frågar 16-åringen varför hon aldrig är i matsalen och hon säger att hon inte får lov att äta under dagtid för sina föräldrar.
Citera
2026-02-26, 12:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Den kristna bibeln ålägger fastare att vara tysta med sin fasta. För att inte skryta

Endast satan skulle komma på ett sådant påfund att tvinga kristna fastare att anmäla att de fastar. Och många går antagligen satans ärenden utan att veta om det
Citera
2026-02-26, 14:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Detta löser man smidigt genom att fråga eleverna. Så gjorde jag. Inga problem; sedan meddelade man till husmor i skolköket.
Även läraren i hemkunskap är intresserad av att veta.

En av mina muslimska bekanta säger att man i den fasta som är nu, får äta kl 5 på eftermiddagen. Han berättade att hans dotter; i lågstadieåldern; inte fastar fullt ut.

Det är ingen som tvingar folk att fasta. Barn och ungdomar får äta och dricka, för att orka med skolan eller för att orka med t ex fotbollsträningen. Jag har haft flera elever som ätit skollunch under fastan. Folk som har yrken i vilka man måste vara ”pigg” och uppmärksam, läkare, sjuksköterskor, busschaufförer o s v behöver äta.
Fast barn i lågstadieåldern ska inte fasta. Visar igen att den muslimske bekant sätter ideologin ISLÄÄÄM för sin egen dotters välmående. Och du tycker det är helt okey? Visar hur djup indoktrinering är hos dig att inte våga ifrågasätta världens mest dödliga ideologi. 1,5 miljarder människor i världen får inte lämna islam t ex.
Citera
2026-02-26, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Diskriminering eller inte, vad tycker ni?

https://www.sverigesradio.se/artikel/elever-maste-foranmala-fasta-do-kan-vara-diskriminering
När man läser tråden blir man ju förfaan mörkrädd !!!!!!
Är det KRÄNKANDE att be föräldrar meddela om de ska ha ramadan eller inte?????

Man förstår ju varför landet blivit som det blivit.....
Citera
2026-02-26, 18:49
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Oavsett hur skolan skulle göra så skulle det ses som diskriminering...
Kommer ert barn behöva mat under ramadan? Diskriminering!
Kommer ert barn fasta under ramadan? Diskriminering!

Servera enbart grisgrynsgröt får alla barnen under ramadan så får barnen välja själva välja om dom skall äta eller ej.
Citera
2026-02-26, 21:05
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Om det inte är någon förändring i beteende då? Du frågar 16-åringen varför hon aldrig är i matsalen och hon säger att hon inte får lov att äta under dagtid för sina föräldrar.

Man springer ju inte och gör orosanmälan det första man gör. Om man gör det, då är det riktigt allvarliga fall. I ditt skissade hypotetiska fall med den etniskt svenska flickan, tar man först kontakt med föräldrarna. Vem som gör det kan nog skilja från skola till skola, men skolsköterskan eller kuratorn är väl förstahandsvalet.
Citera
2026-02-27, 06:39
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Man springer ju inte och gör orosanmälan det första man gör. Om man gör det, då är det riktigt allvarliga fall. I ditt skissade hypotetiska fall med den etniskt svenska flickan, tar man först kontakt med föräldrarna. Vem som gör det kan nog skilja från skola till skola, men skolsköterskan eller kuratorn är väl förstahandsvalet.

Om fallet gäller en 16-åring med ursprung i mellanöstern och det är under ramadan, kontaktas föräldrarna då med?
Citera
2026-02-27, 08:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Om fallet gäller en 16-åring med ursprung i mellanöstern och det är under ramadan, kontaktas föräldrarna då med?

Om skolan misstänker att ett barn, svenskt eller invandrarbarn, på något sätt far illa kontaktas först föräldrarna. Ett exempel kan vara att eleven över tid gått från att ta sina studier på allvar till att ”skita i dem”. En sådan nedgående utveckling är ofta tecken på att eleven inte mår bra.
Skolan för då ett samtal och en diskussion med föräldrarna om vad denna nedgång kan ha sina orsaker i.
Utifrån det bedöms om man ska gå vidare.
Jag har själv varit involverad i fall där gången varit som ovan och som lett fram till att orosanmälan gjorts.

Jag har några gånger varit med om att föräldrar välkomnar orosanmälan. Det kan t ex vara så att man som förälder vet att barnet hamnat i fel sällskap på fritiden och att man som förälder känner att man inte klarar av att hantera det.

Skolan kan och ska göra orosanmälan direkt om man upplever att något är riktigt allvarligt.
Citera
2026-02-27, 09:29
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken årskurs du undervisade men vad skulle ske om du hade en 16-årig kristen tjej i din klass som berättade för dig att hon inte fick lov att äta under dagtid för sina föräldrar? Är inte det läge för orosanmälan?
Skillnad om under fastan eller aldrig äta. Men kristna fastan förr handlade om vad man äter, väl? Måste lärare veta vem som är kristen?
Citera
2026-02-27, 11:25
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Skillnad om under fastan eller aldrig äta. Men kristna fastan förr handlade om vad man äter, väl? Måste lärare veta vem som är kristen?

Min poäng är att bara för att vi har ett ord för det (ramadan) så ses det som acceptabelt när föräldrar förvägrar sina barn mat.

Om man lyfter ut det ur den kontexten och ser på vad som verkligen händer i mitt fiktiva exempel så skulle det anses som oacceptabelt av föräldrar att behandla en tonåring på det viset.
Citera
2026-02-27, 11:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Om skolan misstänker att ett barn, svenskt eller invandrarbarn, på något sätt far illa kontaktas först föräldrarna. Ett exempel kan vara att eleven över tid gått från att ta sina studier på allvar till att ”skita i dem”. En sådan nedgående utveckling är ofta tecken på att eleven inte mår bra.
Skolan för då ett samtal och en diskussion med föräldrarna om vad denna nedgång kan ha sina orsaker i.
Utifrån det bedöms om man ska gå vidare.
Jag har själv varit involverad i fall där gången varit som ovan och som lett fram till att orosanmälan gjorts.

Jag har några gånger varit med om att föräldrar välkomnar orosanmälan. Det kan t ex vara så att man som förälder vet att barnet hamnat i fel sällskap på fritiden och att man som förälder känner att man inte klarar av att hantera det.

Skolan kan och ska göra orosanmälan direkt om man upplever att något är riktigt allvarligt.

Är det inte allvarligt att förvägra sitt barn mat? Jag har jobbat med muslimer under ramadan, de är griniga, ofokuserade och svaga. Hur ska ungdomarna kunna ta till sig något av undervisningen när de inte har någon energi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in